Gå til innhold

Hjelp til årets julegave til damen

Anbefalte innlegg

Hei

Da var det snart jul igjen, og jeg er seint ute med gavene som vanligt (skal reise på jobb snart, og blir borte til over jul). Damen har pratet om speilreflekskamera de siste mnd`ene, men jeg lurer på om det kansje blir litt i dyreste laget. Hun kunne tenke seg en nybegynnermodell. Hva det vil si aner jeg ikke, da jeg ikke har peiling på¨kamereaer, og knapt nok tar bilder selv. Er det noen av dere som kan komme med en annbefaling om hva man burde kjøpe? Går det ann å begynne med feks dette: http://www.japanphoto.no/webapp/wcs/stores/servlet/no/japanphotono/nikon-d3000-m-18-55mm-vr-0018208916603-007?mpe_id=11401&cm_cr=No+Campaign-_-Web+Activity-_-Home+Page+-+Top+Marketing+Image+Carousel-_-HomePageImageCarousel-_-Homepage+HW+Carousel+1+Content&catalogId=10051&errorViewName=AjaxOrderItemDisplayView&evtype=CpgnClick&intv_id=10051&langId=124&storeId=10151&ddkey=http:ClickInfo

takk for alle svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D3000 er en ganske gammel modell men det er ikke noe direkte feil på det til den prisen.

Det som er viktig er at hun får det hun egentlig trenger. Husk at det er vanlig at folk trenger noe som er lettere å frakte med seg enn et speilrefleks, man får ikke tatt bilder når kameraet ligger på hylla.

Hvis hun ikke har tenkt å kjøpe ekstra objektiver og bruke en del tid og penger på utstyr så burde det vurderes å kjøpe et bra kamera med fast objektiv istedet. De er mye mindre og kan ofte ta like gode bilder. Selv jeg som er langt over middels interessert har investert i et meget bra lommekamera for bruk alle de gangene speilrefleksen blir liggende hjemme.

Lenke til kommentar

Hvorfor har hun lyst på akkurat speilrefleks? Det er ikke slik at speilrefleks automatisk tar "gode" bilder. Som Kristallo sier over kan det godt hende at det er vel så greit med et kompaktkamera istedet. Eller kanskje et speilløst systemkamera om hun vil ha mulighet til å bytte objektiver.

Om speilrefleks likevel er det som er ønsket, etter å ha tenkt seg litt om, så ser jeg at det stadig dukker opp veldig gode tilbud på Nikon D5100 for tiden. Det er veldig mye kamera for pengene. Vesentlig bedre bildebrikke enn D3000 og D3100, og flippeskjerm kan være veldig praktisk.

D3000 er forresten 3.5 år gammelt, og har en helt elendig skjerm. Ikke spesielt god ISO-ytelse heller. Det ville jeg ikke kjøpt uansett.

Et annet alternativ er et skikkelig kompaktkamera som det er litt størrelse på og godt å holde i. Der har du f.eks Fuji X10, som koster under 3500 for øyeblikket. God bildekvalitet og en ganske grei søker. Relativt lyssterk optikk også. Dette får hun plass til i veska, noe en speilrefleks antakeligvis ikke får med mindre hun pleier å gå rundt med en diger veske...

Det beste kameraet er det kameraet du har med deg, og med mindre du f.eks trenger å kunne bytte rundt på mye spesiell optikk, og/eller trenger god følgefokus til svært bevegelige motiver, er speilrefleks egentlig ikke nødvendig.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Det er en del å velge mellom, men til ca 2500 så har du egentlig også priset deg ut av det speilløse segmentet.

Personlig så ville jeg, til +- 2500, seriøst vurdert canon S-serien. Canon S 95/100/110 er et kompaktkamera som ofte blir anbefalt her på forumet til DSLR-eiere som vil ha en godt lommevennlig kompaktkamera.

S110 ligger over ditt prisleie, S95 og S100 ligger rundt ditt budsjett. For ordens skyld så må jeg nevne at S110 erstattet S100 som igjen erstattet S95, men alle er gode alternativ.

Lenke til kommentar

Har selv hatt Canon S100 og dette er et kanonkjøp i den prisklassen. Det er også ganske lite og jeg tør vedde på at du også får det ned i skjortelommen.

Grunnen til at jeg ikke har det lenger er fordi jeg hele tiden (eller vertfall når jeg føler for det) velger å prøve nye kameraer og S100 ble dermed byttet ut med Sony RX100, som er enda bedre (og dyrere).

Jeg tror at Canon S100 er det beste kameraet i den prisklassen, med tanke på vekt/størrelse/pris/bildekvalitet/muligheter.

Lenke til kommentar

Støtter Canon S100. Jeg har kjøpt det som tillegg til speilreflekskamera, det

Er veldig lite og greit og tynger ikke ned vesken... Og så er det liksom litt proffere enn andre små kompaktkameraer. Det er enkelt å prøve seg med forskjellige innstillinger på den.

Men det er ikke akkurat alternativ til speilreflekskamera. Et godt lite kamera, men kanskje mindre enn hun tenker? Men i den prisklassen har jeg også endt opp med det kameraet. Det blir gode bilder, og et kjekt kompaktkamera for de som er litt interesse for foto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...