Gå til innhold

Eyefinity gamer 30.000 budsjett

Anbefalte innlegg

Da var tiden inne for å bytte ut det gamle oppsettet mitt med noe som drar alt av nye spill! Jeg kommer til å overclocke, skjermene må være <120hz.

Jeg skal lakkere innsiden av kabinettet svart og tenkte på hvite kabler, syntes det hørtes litt tøft ut med rødt hovedkort og hvite kabler inni alt det svarte! kanskje hvitt vann i vannkjølinga?

Kravspesifikasjon:

Intel i5/i7

AMD skjermkort, lurte på Crossfire? trenger en delytelse for å klare 3x fullhd!

Må ha SSD, kjappere enn 400mb/400mb

RAMen må væra kjappere enn 2000

kabinett, aner ikke, liker at det er litt farger på viftene og pleksi og sånn, hadde et haf 932.

PSU må væra grov nok til å takle oppgraderinger

tenkte på vannkjøling av alt, derfor kanskje et ASUS V extreme kort?

Ellers er jeg veldig åpen for andre forslag enn den jeg satte sammen her:

http://www.komplett....A0-910F42C7A36A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruke masse penger på 8GB 2133MHz RAM? Du burde gå for 16GB 1600MHz. Du merker ikke forskjellen på de uansett.

Det har kommet en ny versjon av Corsair H100 som heter H100i.

Jeg ville valgt 2 like skjermkort når du uansett skal kjøpe de inn likt, selvom det går fint med 2 forskjellige utgaver av samme modell.

Med 30.000 som budsjett hadde jeg kostet på meg i7 3770K ihvertfall. Det vil ikke gi noe serlig utslag i spill, men når du multitasker eller bruker tunge programmer som støtter HT.

Ville også valgt Samsung 830, eventuelt 840 pro SSD. 830 har vist seg å være veldig pålitelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke skaffe seg 2 SSD-er og kjøre dem i RAID 0? :)

I stedet for i5-3570k ville jeg valgt 2011 socket og en 3930k CPU når budsjettet er på 30 000. Anbefaler Asus Maximus serien: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745112

Hva mente du med hvitt vann i vannkjølinga? H100 er en ferdigfylt vannkjøling som du ikke kan bytte vannet i. Slangen er uansett ikke gjennomsiktig. Og du får nok uansett ikke en H100 inn i det kabinettet.

Vurdert full vannkjøling med custom loop i stedet? Ser mer pro ut, er mer pro, gir bedre kjøling og bråker mindre. Men selvfølgelig også dyrere og mer jobb.

Lenke til kommentar

Det er så sinnsvakt lite som henger på greip her at jeg har vanskeligheter for å vite hvor jeg skal begynne...

Da var tiden inne for å bytte ut det gamle oppsettet mitt med noe som drar alt av nye spill! Jeg kommer til å overclocke, skjermene må være <120hz.

Jeg skal lakkere innsiden av kabinettet svart og tenkte på hvite kabler, syntes det hørtes litt tøft ut med rødt hovedkort og hvite kabler inni alt det svarte! kanskje hvitt vann i vannkjølinga?

Kravspesifikasjon:

Intel i5/i7

AMD skjermkort, lurte på Crossfire? trenger en delytelse for å klare 3x fullhd!

Må ha SSD, kjappere enn 400mb/400mb

RAMen må væra kjappere enn 2000

kabinett, aner ikke, liker at det er litt farger på viftene og pleksi og sånn, hadde et haf 932.

PSU må væra grov nok til å takle oppgraderinger

tenkte på vannkjøling av alt, derfor kanskje et ASUS V extreme kort?

Ellers er jeg veldig åpen for andre forslag enn den jeg satte sammen her:

http://www.komplett....A0-910F42C7A36A

<120Hz monitor betyr at du skal ha en skjerm som har lavere oppdateringsfrekvens enn 120Hz, da må du ned på 60Hz, mente du kanskje >=120Hz?

Du skal ha full vannkjøling og kjøper H100? HVORFOR???

Du burde strengt tatt sikte mot 3x 7970 om du skal drive de siste spillene på 5760x1080@120fps, Nvidia har ikke et kort designet for å takle en slik type arbeidslast i dag.

Med et slikt budsjett burde du kjøre LGA2011.

Du skal ha minst 400MB skriv/les sekvensielt, men legger inn en OCZ Agility 3 som kun leverer slike hastigheter når du behandler komprimerbare data...

RAM raskere enn 2000MHz? Hvorfor? Skjermkortene kommer til å være flaskehalsen i et slikt oppsett uansett.

En 850W er ikke nok for å kjøre 3x 7970, det holder bra for 2x 7970 med et LGA2011-oppsett.

Hva har valg av hovedkort med vannkjøling å gjøre? Hovedkort trenger på ingen måte aktiv kjøling.

Om man skal vannkjøle er det referanseutgaven av 7970 man bør kikke på, det er stort sett bare disse kortene det lages fullcoverblokker til.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Veldig enig med arni.

Jeg anbefaler trådstarter å sette seg litt mer inn i hardware før han svir av 30.000 på et bomkjøp. Eventuelt være lat og be andre sette opp et forslag, men da bør han først endre noen av de absurde kravene.

Trådstarter bør også forklare grundig hva maskinen skal brukes til. Dessuten bør han sette seg inn i hvilke fordeler og ulemper som kommer med crossfire/sli oppsett. Her finner du mye god informasjon i linken i signaturen til arni ;)

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke være så slemme, folkens. Er ikke alle som vet alt om alle nye PC-deler. Han kom med et utkast og sa han var åpen for forslag til forbedringer. Synes også han spesifiserte ganske godt hva den skal brukes til og hva han er ute etter. Det at han valgte noen ukurante komponenter betyr bare at han ikke vet hva han skal velge, og det er derfor han kom hit og spurte oss om hjelp :)

Endret av moby_duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må dere ikke være så slemme, folkens. Er ikke alle som vet alt om alle nye PC-deler. Han kom med et utkast og sa han var åpen for forslag til forbedringer. Synes også han spesifiserte ganske godt hva den skal brukes til og hva han er ute etter. Det at han valgte noen ukurante komponenter betyr bare at han ikke vet hva han skal velge, og det er derfor han kom hit og spurte oss om hjelp :)

Det har ikke så mye å gjøre med ukurante komponenter som at trådstarter ikke gir inntrykk av å ha kunnskaper/erfaring nok til at et slikt oppsett med slike forventninger er noe å anbefale.

Lenke til kommentar

Det var på ingen måte å være slem ;) Jeg ser nå at innlegget mitt kanskje virker litt krast, men det var ikke meningen. Det jeg ville frem til er at trådstarter burde sette seg inn i komponenter før han bruker hele 30.000 på en gaming rigg. Det er flere grunner til at jeg mener det. Spesielt når det kommer til crossfire som han ser på. Det er ikke alltid en dans på roser, så her burde han være klar over hvilke ulemper det fører med seg.

Ellers var han noe upresis i forklaringen i forhold til komponentvalget, som arni poengterte.

Lenke til kommentar

XL2420T har displayport-input.

Og med flere skjermkort så er vel i hvert fall dette ikke nødvendig vell?

Aktivt adapter er vel kun om du har mer enn to skjermer på EN GPU, eller skjermen ikke har native DP-port inngang.

En 850W er ikke nok for å kjøre 3x 7970, det holder bra for 2x 7970 med et LGA2011-oppsett.

Hva har valg av hovedkort med vannkjøling å gjøre? Hovedkort trenger på ingen måte aktiv kjøling.

Om man skal vannkjøle er det referanseutgaven av 7970 man bør kikke på, det er stort sett bare disse kortene det lages fullcoverblokker til.

Overklokking av tre HD 7970 + overklokking av CPU med en Corsair AX 850W er på ingen måte noe jeg ville anbefalt. Jeg hadde med enkelhet klart å kjørt den strømforsyningen til rubbel og biter. Til tross for at den tåler mer enn 850W.

Med "normal" klokking av HD 7970HD så må du forvente å få en TDP som er over 300W, og i praksis regne med minimum 250W pr kort. Bare skjermkortene vil nå tilsvare 750W i praksis. Plusser du på en overklokket CPU og på hovedkort, harddisker etc. så vil du nok lande rundt 1000W.

En i7-3770k kanskje klare seg med noe rundt 150W i overklokket modus. Ved 90 % TDP, 4,5GHz og 1,3V så beregner jeg 150W, og ville nok også hatt nok overhead for opp til 200W trekk... om man virkelig skal klokke.

Legg med litt ekstra headroom totalt sett, og jeg ville aldri anbefalt noe under en toppspesifisert 1000W'er, gjerne noe mer om du har lyst å ha noe mer å gå på.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, og da vil du jo rimelig lett overgå kapasiteten til en AX 850. :huh:

Ikke med 2x 7970 og en 3930k nei.

Jeg har da aldri foreslått å kjøre 3x 7970 på en puslete 850 watter eller at det er en god idé med et slikt budsjett?

Sånn forresten, CFX fungerer slik at kun et kort vil ha fungerende display-outputs.

Lenke til kommentar

Sånn forresten, CFX fungerer slik at kun et kort vil ha fungerende display-outputs.

Ok. Det var nytt for meg. :)

Ikke med 2x 7970 og en 3930k nei.

Jeg har da aldri foreslått å kjøre 3x 7970 på en puslete 850 watter eller at det er en god idé med et slikt budsjett?

My mistake then. Leste det som at du mente at en 850W'er taklet 3-way CF. ;)

AX 850 er nok mer enn holdbart for et CF-oppsett ja. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke skaffe seg 2 SSD-er og kjøre dem i RAID 0? :)

I stedet for i5-3570k ville jeg valgt 2011 socket og en 3930k CPU når budsjettet er på 30 000. Anbefaler Asus Maximus serien: http://www.komplett....aspx?sku=745112

Hva mente du med hvitt vann i vannkjølinga? H100 er en ferdigfylt vannkjøling som du ikke kan bytte vannet i. Slangen er uansett ikke gjennomsiktig. Og du får nok uansett ikke en H100 inn i det kabinettet.

Vurdert full vannkjøling med custom loop i stedet? Ser mer pro ut, er mer pro, gir bedre kjøling og bråker mindre. Men selvfølgelig også dyrere og mer jobb.

Fordi nådagens SSD og HDD oppsett uten RAID holder til folk flest, kommer ikke til å ha noe annet enn et spell på SSDen anyway! ;)

Jeg tenkte på selvbyggervannkjøling jeg! Glemte vel å skrive det øverst! :p har ikke så mye peiling på selvbygg, så tenkte kanskje noen ville legge ut noen erfaringer med div. utstyr! :)

Lenke til kommentar

Takk, er ikke alle som har respekt for at folk kommer å spør om hjelp nå til dags!

Prøvde å skrive at jeg trengte hjelp tel valg av deler, og hadde et kjøpsforslag men var åpen for bytte av deler!

i steden for å preike om at en 850w ikke hoilder kan jo dere over her heller gi meg noen andre forslag og prøve å komma med tips i stælle for å drite ut meg væ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...