SandraSk Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei! Jeg trenger hjelp til noen oppgaver hvor jeg skal videreutvikle et spill i javascript. Oppgavene er som følger: a) Vi skal starte med å teste når spissen av dartpilen er til venstre for sentrum og når den er til høyre. I funksjonen stoppFigur() skal du lage en if-test som tester det. Skriv ut passende tekst til konsollen. b) Bruk formelen poeng = Math.floor((pos+100)/3); når pilen er til venstre for sentrum og poeng = Math.floor((500-pos)/3); når pilen er til høyre. Skriv ut poengsummen til en div (utskrift). Javascriptet ser foreløpig slik ut: var start = document.getElementById("start"); var stopp = document.getElementById("stopp"); var figur = document.getElementById("figur"); var utskrift = document.getElementById("utskrift"); var pos; var bevegFigurId; var poeng = 0; //kaller på startFigur() når knappen blir trykket på. start.onclick = startFigur; //kaller på stoppFigur() når knappen blir trykket på. stopp.onclick = stoppFigur; function startFigur(){ clearInterval(bevegFigurId); //Startposisjonen til dartpilen pos=-100; //setter igang et repeterende kall på funksjonen bevegFigur(); bevegFigurId = setInterval(bevegFigur, 25); } function stoppFigur(){ //stopper dartpilen clearInterval(bevegFigurId); //Skriver ut posisjonen til dartpilen console.log(pos); } function bevegFigur(){ //Øker pos med 5 for hver gang bevegFigur() blir kallt på. pos+=5; //Setter den nye posisjonen til dartpilen. figur.style.left = pos + "px"; } Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gå frem? Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Nå vet ikke jeg hvilken pos sentrum har, men hvis vi går ut ifra at sentrum har pos = 0 da. if(pos > 0) { console.log("pila er til høyre for sentrum"); } else if(pos < 0) { console.log("pila er til venstre for sentrum"); } else { console.log("pila er i sentrum"); } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå