runar_ha Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Har en 2TB 3,5" intern disk som plutselig ikke ville starte opp. Ved å koble opp disken som slave til annen maskin viser disken seg som en RAW disk og ber om å bli formattert. Med Ontrack Easy Recovery viser det seg at disken har masse I/O feil. Får med samme program tak i data slik at jeg får reddet disse. Men til spørsmålet. Er det noe som helst håp om å få liv i denne disken. Slippe å formattere, og få sparket den igang? I så fall, hva er det rette verktøyet å bruke? Runar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Dersom du har gjort den klassiske tabben ved å lagre kritiske filer på disken uten backup, så vil jeg fraråde å prøve å berge filene selv. Diskens tilstand kan tross alt være sånn at mer data ødelegges når disken er i bruk - gjelder de tilfeller der lesehodet skraper ned mot disken eller er i ferd med å utvikle seg dithen. Lenke til kommentar
runar_ha Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Neida, ikke kritisk. Og har backup av 99% av filene, og den siste prosenten er nå hentet ut. Som alle vet så tar det bare så inneiHel... lang tid å sette opp en ny disk med alle program. Så det jeg har mest lyst til er at det finnes et lurium som klarer å "sparke" disken igang. Slik at jeg kan ta et Ghost av disken. Tar litt kortere tid. Ny disk er forøvrig allerede kjøpt og betalt. Runar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Dersom disken har masse IO feil, så vil du risikere å få med bitfeil på kjøpet om du skulle ghoste den noe som kan medføre masse ekstraarbeid ved at du uansett må starte windows på nytt. Vel, det er jo de som har klokketro på at å legge hardisken i fryseboksen vil kunne gjøre sånn at man klarer å kopiere ut de viktigste filene på disken. Prøvde dette selv på en gammal 30Gb disk men uten å lykkes, så det fungerer kanskje bare i skjeldne tilfeller. Av programmer som skulle kunne fungere som du her spør om så har du bl.a. ping og Clonezilla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå