epqr Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Skjertkortet mitt laget mange merkelige lyder her om dagen. Lydene kom og gikk litt, og ble borte for en stuns hvis man fysisk berørte kortet. Jeg bestemte meg for ta av dekselet for å se om det var som lå i veien for vifte i form av støv ol. Det var riktignok mye støv der. Problemet oppstod når jeg prøvde å skru på maskinen igjen. Skjermkortet kjører med viften på 100% kontinuerlig, men gir ikke ut noe bilde. Hva kan grunnen til dette være? Av nettsøk ser jeg at det ofte kommer av at PSU'en ikke gir nok strøm, men kan ikke tenkte meg at det kommer av noe annet enn selve skjermkortet i denne sammenhengen. Kortet er et HD6870. Endret 20. november 2012 av epqr Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Vel, det kan være nesten alt egentlig. Som oftest er det at man ikke har koblet til strømkabelen skikkelig i selve skjermkortet. Vi er sikker på at det var skjermkortet sin vifte som økte plutselig, og ikke prosessoren? Uansett, i ditt tilfelle så sier du jo at du hadde litt problemer med støy om du ikke berørte kortet. Dette er jo en kraftig indikasjon på at kjøleren ikke sitter helt som den skal. Støyen øker fordi den ikke har kontakt, men om du tar på den så vil vibrasjonene være nok til at kjøleren fester seg igjen. Du tok så å åpnet PCen og fjernet støvet på skjermkortet, right? Disse vibrasjonene kan ha ført til at kjøleren løsnet helt, og at den ikke oppnår god kontakt lenger. Løsningen KAN være (om mine anelser er rett) være å rett og slett ta av kjøleren og så sette den på igjen. Eventuelt ta ut kortet for så å kanskje stramme opp noen skruer eller lignende. Det er dog første gangen jeg hører at en skjermkortkjøler sitter dårlig, da disse som regel sitter som støpt. Lenke til kommentar
epqr Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Må få fatt på et mindre skrujern om jeg skal prøve meg på det. Diverse skruer virker hvertfall som om de sitter som de skal. Får vel vurdere å prøve å sende det tilbake på garanti. Men er egentlig mest av alt spent på hva som faktisk er feil. Dette med kjøleren høres jo logisk ut, men vil altså mangelende/dårlig kontakt der føre til at kortet ikke fungere i det hele tatt (altså inget bilde på skjerm)? Viftelyden er også uten tvil fra grafikkortet. Den er ikke der hvis kortet tas ut, i tilegg til at jeg både kjenner igjen lyden og hører hvor dan kommer fra med åpen kabinettdør. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Har du et integrert skjermkort (altså HDMI/VGA/DVI utgang) på hovedkortet som du kan teste å sjekke om maskinen funker som det skal uten skjermkortet? Eventuelt et annet skjermkort? Hvis nei, så finnes det et siste alternativ du kan prøve om du ikke ønsker å skru på skjermkortet: -> Snu kabinettet/PCen din på hodet. Pass på at alle ledninger er tilkoblet, du skal snart starte den opp i opp-ned posisjon -> Ta ut kortet -> sett tommelen/fire av fingrene dine rett bak kjernen til skjermkortet (rød pil) -> Ta så den andre hånden din på motsatt side av skjermkortet og gi så et stødig press i et par sekunder. -> sett nå forsiktig skjermkortet på godt på plass igjen. Koble på strømkabelen og skjermkabel. -> Prøv å start opp PCen Did it work? Hvorfor prøve dette? Presset mellom hendene dine vil tvinge kortet ditt til å få god kontakt med kjøleren, og PCen i opp-ned posisjon tar i bruk gravitasjonen til å holde kjøleren i posisjon. Hensikten er egentlig å finne ut om det er skjermkortet som er defekt, eller kanskje det bare ikke sittet skikkelig i slotten, eller at strømledningene ikke sitter skikkelig. Ved å gjøre slik jeg sa betyr at du må sette det inn i slotten på nytt, sette på strømkablene igjen, og sist men ikke minst så vil du manuelt sikre at kjøleren sitter godt. Edit: Det er som alltid lurt å enten ha et antistatisk armbånd om du skal ta på åpne kretser, eller være sikker på at du har utladet deg. Du kan naturligvis også bruke gummi/plastikkhansker i dette tilfellet, hvor presisjon ikke er viktig. Endret 20. november 2012 av Andrull Lenke til kommentar
epqr Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Det ga fortsatt ingen respons til bilde. Det som skjedde første gang jeg prøvde dette var at viften til skjermkortet ikke spant i det hele tatt. Kuttet strømmen rimelig fort, slik at kortet ikke skulle ta noen skade ved å kjøre uten kjøling. Jeg prøvde flere ganger, men da skjedde det samme som skjedde før, altså kortet kjøres med vifte på 100% kraft og gir ingen bilderespons. Hovedkortet har ikke intregrert skjermkort. Har ingen gamle skjermkort liggende for hånd nå, men skal skaffe meg et for testing og midlertidig bruk straks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå