Gå til innhold

[Løst] Vurderer å starte enkeltmannsforetak. En del spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Vurderer å starte et enkeltmannsforetak i tillegg til fast jobb til og begynne med vertfall :p Er tømmer så blir innen det feltet.

Er helt fersk på dette, men har prøvd og lest meg litt opp på dette, men er litt i tvil om jeg har forstått rikting. Håper at det er noen kloke hoder der ute som kan svare meg :D

 

1. I første omgang satser jeg på å omsette for under 50 000. som jeg har forstått da slipper jeg unna å være mva pliktig? Riktig?

 

2. Med tanke på omsettning/utgifter og skatt så forstår jeg det slik at det jeg kjøper inn til foretaket får jeg i fradrag på omsetningen slikt at overskuddet "min lønn" blir mindre og med det at jeg betaler mindre skatt?

 

Eksempel:

Viss jeg kjøper en sag til 7000.

Kjøper arbeidstelefon til 2000.

Kjøper reklameskilt og annen profileringsmateriell til 2000.

Telefonfrgning samlet etter et år til 1000.

Kjøper arbeidsklær/sko til 3000.

 

Det blir tilsammen 15 000 i utgifter første året.

og viss vi sier jeg gjør noen jobber som jeg får 30 000 totalt for første året.

Da blir det et overskudd på 15 000 som blir min lønn og det er dette beløpet jeg må skatte av. Er dette riktig oppfatning?

 

3. Med tanke på fradrag. Får jeg fradrag momsen eller ikke? alså viss jeg kjøper noe til 1250, får jeg da fradrag for 1250 eller trekkes momsen og fradraget ender på 1000?

 

4. Viss etter 3 år viser seg at det ikke er marked for foretaket mitt, og jeg velger å slette hele foretaket. hva skjer med alt jeg har kjøp inn av verktøy og slikt? må jeg skatte av det viss jeg vill beholde det eller annses det som "oppbrukt"?

 

Håper noen skjønner spørsmålene mine og kan gi meg svar :)

 

På forhånd takk Hilsen Kenneth :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja, det stemmer.

 

2) Ja, det stemmer også. Omsetning /driftsinntekter minus driftsutgifter=næringsinntekt på selvangivelsen. Du kommer imidlertid til å få mer i både inntekter og utgifter enn anslått der; i tillegg til investering i eget utstyr/verktøy skal du vel også kjøpe inn materialer til oppdragene dine (=driftsutgift) og selge disse videre til oppdragsgiver (=omsetning). Da kommer du kanskje også over mva-grensa fortere enn du tror... Alternativet er jo at kundene kjøper materialene selv direkte fra byggevarehandel, eller at du bare legger ut, uten å tjene noe på det, og uten å føre det opp verken som utgift eller inntekt (usikker på om sistnevnte løsning er helt i henhold).

 

3) Så lenge du ikke er momsregistrert får du hele summen,1250, som utgift og skattefradrag.

Om du er momsregistrert får du 250kr i fradrag på mva-regnskapet, og resten (1000) som driftsutgift/skattefradrag.

 

4) Om du har kjøpt inn dyre ting til over 15.000kr som er aktivert på eiendelskonto i regnskapet og avskrevet med en viss prosentsats hvert år, så må saldo på eiendelskontoen (dvs det eiendelene er verdt i regnskapet/på papiret) tas ut til privat, i praksis som en skattbar inntekt.

 

Jeg tror i alle fall det blir slik. Det er mulig det skal brukes faktisk markedsverdi i stedet for regnskapsverdi, og det er mulig eiendeler som er direkte utgiftsført (=ikke aktivert) også må tas ut til privat ut fra markedsverdi -det beste er å spørre ligningskontoret, eller satse på svar fra en mer erfaren regnskapsfører her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for så kjapt svar :) Ble litt klokere nå :p

 

et par ting til :)

 

Viss jeg kjøper materialer og vidreselger disse til kunden så kan jeg vell ikke føre det som driftsutgift? må jeg ikke registrere meg i foretaksregisteret da? og opprette et såkalt "varelager" selv om varene bare er i varelageret fra jeg betaler på byggevaren til jeg sender faktura til kunden?

 

Fant denne setningen på nettet: "Kjøp av varer for salg regnes ikke som noen kostnad og gir ikke fradrag ved ligningen. Fradrag i regnskapet får du først når varen selges eller kasseres." Hentet fra Risanger.no

 

Ved eventuelt varelager. Når man fører det opp i regnskapet holder det da at man foreksempel skriver:

Kjøp diverse materialer kr. 10 000.

Salg diverse materialer kr. 12 000.

 

eller må man ha mere spessifisert med både hvilke varer, antall, innkjøpspris og utsalgspris?

eksempel: x meter utvendig kledning innpris 15 pr. m utpris 16 pr. m, 2 esker spiker innpris 150 pr. pak utpris 160 pr. pak

 

Tilgi meg for mulige skrivefeil :p Rettskriving er ikke det jeg er best på :p

Lenke til kommentar

Du trenger ikke betale 2500kr for å registrere deg i foretaksregisteret med mindre videresalg av varer er selve din "hovedvirksomhet" (som i kiosk- eller butikkdrift) -å kjøpe inn materialer til bruk på dine arbeidsoppdrag, og ta betalt for disse materialene sammen med arbeidstimene du fakturerer, det kommer ikke innunder der.

 

Så lenge du kjøper inn det du trenger til en jobb for å selge det videre til kunde umiddelbart etterpå, så trenger du neppe gjøre det så komplisert med inn på/ut av "varelager".

 

Hvor detaljert spesifikasjon av evt. varelager må være har jeg ikke helt oversikt over -men i min bransje er det mer eller mindre ferdige skjema med spesifisering av mengde kraftfor, kunstgjødsel og drivstoff, og dyr (!) av forskjellig art, kjønn og alder -ja, husdyr regnes nemlig som varelager...

 

Du må nok spesifisere materialkostnadene på regninga til kunden. Om du skal beregne deg noen fortjeneste på materialene, eller selge disse til innkjøpspris uten fortjeneste og heller ta det igjen på timeprisen er jo en evig debatt. Elektrikere og rørleggere er f.eks. kjent for å ta "lav" timepris og en skyhøy avanse på videresalg av materialer.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :D

 

Sendte mail til skattevesnet med spørsmål om jeg måtte skatte av det jeg tok selv ved avikling. Da ble jeg oppringt dagen etter av en hyggelig kar "nordlending vell og merke :D " han sa at det måtte vurderes, en PC som var 3 år regnes som uten verdi, men viss det var en sag eller lignende så var det lurt viss jeg bare førte opp en liten beskjeden sum for da var sjangsen mindre for ettersyn og mulig straffesaktt :)

Så mente han også at jeg måtte registrere meg i foretaksregisteret med den typen salg. Når det gjalt føring av varer så var det bare å føre det på innkjøp varer og salg av varer, måtte ikke spesisere noe mere, viss det ble spørsmål om det i ettertid så var det bare å vise til fakura på materialenen :)

 

Blir nok å legge meg på litt laver pris på materialenen ut til kunden får jeg 30% ved innkjøp så selger jeg de videre med kansje 5% til kunden, da tjener jeg på det samtidig som kunden ikke føler seg lurt i tilegg til at han tjerner på at jeg kjøper det istede for at kan kjøper det selv ;P

 

 

Så får jeg prøve over nyåret å registrere foretak å prøve meg :) kan bli spennende :D

 

Nok en gang tusen takk for svar "Inge Rognmo" kom til bra nytte :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...