Gå til innhold

Trøbbel med restarting!! For varm?

Staal_mannen

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en litt gammel maskin av en kompis, det er en AMD Athlon 1600+ på et MSI K7T Turbo(Via KT133 chipset) hovedkort med 512 MB Ram. Maskinen funker nydelig til vanlig bruk, men den tåler merkelig nok ikke å blir restarta!

En restart arter seg slik etter at WinXP sier takk og adjø:

skjermen blir helt svart, CD-ROM en lyser litt opp og sånn(som vanlig), men skjermen går til standby-modus(blinker gult) og ingenting annet skjer. Om jeg nå trykker reset-knappen på kabinettet skjer akkurat det samme. Hvis jeg derimot skrur av fandenskapet på den slemme måten(trykker powerknapp>4 sek) og så skrur på igjen, begynner den å pipe, og gir feil-kode "Minnefeil" på Diagnostic-LEDene. Om jeg venter litt før jeg skrur på igjen, kommer den opp og alt er fint og bra. Kan dette ha noe med overoppheting å gjøre? Maskinen henger seg ikke overmåte mye, men den har jo gjort det et par -tre ganger.

Jeg har prøvd å bruke reset-knappen like etter at maskina er ferdig med boot-test(f.eks. akkurat når windows-logoen kommer opp), og da starter den fint uten all piping og masing. Jeg har (foreløpig) ikke noe software som sier meg temperaturen på CPU under kjøring, men en finger på kjøleribba sa meg at prosessoren var kald og fin under vanlig kjøring, men når jeg skrur av på den slemme måten etter en av restartene som ikke går bra, kjenner jeg at tempen på kjøleribba øker betraktelig, den går kanskje opp til 50 grader C(dette er kanskje bare fordi vifta stopper?). Det er ikke noe stort problem, men allikevel ganske irriterende. Noen som har hatt samme problem, eller kan tenke seg hva det skyldes?

Jeg har etterhvert en god del kort inni maskina(skjerm, modem, nettverk, USB2.0-kontroller), men bare en harddisk og en DVD/CD-R ting. Kan det hende at strømforsyningen(235W) blir lei seg?

Takk for at du leste avhandlingen, og på forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Lær deg å bruke emnefeltet riktig! Informativt og kort, gjerne en kort beskrivelse av problemet.

IKKE: "HJEEELP!!!!" eller "SE HER!!!" Da slettes posten din med en gang...

Over til saken: 235W hørtes skummelt lite ut. SKal ikke være altfor skråsikker på at det ikke er nok, men du kan ihvertfall prøve å låne deg en minst 300W-psu og se om ting bedrer seg.

Lenke til kommentar

Emnefeltet var dårlig, men forklaringen på problemet var bra. Mange som spør om hjelp her ville bare skrevet: "Data'n starter fint, men når jeg tar restart stopper den. Hva er feil? HJEEEELLLLLPPP!"

Problemet: Det første jeg ville prøvd var å ta ut skjermkort og RAM, og putte dem inn på nytt. Det kan være dårlig kontakt. CPU ut og inn kan også ha noe for seg.

Hjelper ikke det kan du ta ut alle unødvendige tilleggs kort. La bare skjermkort sitte i. Koble også fra CD/DVD rom/brennere. Dette reduserer strømforbruket ved oppstart, så hvis problemet er svak strømforsyning klan dette hjelpe.

Hvis ting nå begynner oppføre seg normalt, kan du putte i / koble til en og en kort/enhet og se når problemet oppstår. Hvis f.x problemet kommer når du setter i lydkortet, prøv å sette i alt untatt lydkortet. Og se om den fungerer da. Eller ta ut alt igjen og ha i kun lydkortet.

Prøv litt, og post resultatet.

-pg

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt at strømforsyningen skal ha noe med dette problemet å gjøre, men hvis du mener det kan løse problemet er jeg villig til å prøve.

Når alle enheter skal skru seg på samtidig er det en ganske stor belastning på PSU. Derfor, om PSU er for svak kan ting få litt for lite spenning, og derfor henge seg.

-pg

Lenke til kommentar

Dette er som sagt bare et forslag.

Problemer med spontan-reboot og cold-boot og slikt er noe av det vanskeligste å svare på, rett og slett fordi det kan være så mange ting.

Det eneste man kan gjøre er å prøve seg fram, men nå har du hvertfall fått noen pekepinn på hva som kan være lurt å teste.

Lenke til kommentar
Javel. Sånn å forstå. Men dette skjer ikke ved "kaldstart" fordi....? De forskjellige enhetene trekker mer effekt når de er varme? Uansett, takker og bukker for tipset, skal hjem å prøve når forelesningene er ferdig.

Hvis du ligger helt på grensen av hva PSU klarer, kan en liten forandring i temperatur gi utslag. Transistorer i chipper veksler lettere når de er kalde. F.x. hvis veksling fra lav til høy krever at spenningen kommer over 2.00V normalt, kan det tenkes at den klarer seg med 1.95V når den er kald. Hvis PSU bare klarer å gi den 1.99V i start øyeblikket, går det galt når den er varm og krever 2.00V.

Men prøv å napp ut litt hardware, så finner du det fort ut.

(Tallene er kun eksempler. Ikke start å måle spenninger på hovedkortet med mulitimeter!)

-pg

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å dra ut alle kortene og DVD-spilleren, og sette inn ett og ett kort igjen, og maskina starta opp som bare det hele tida. Når jeg da satte inn siste kort forventet jeg jo selvsagt at den skulle begynne å bråke igjen, men det gjorde den ikke. Så jeg satte inn siste kort, og glad og fornøyd trodde jeg en avart av "skru av driten og skru på igjen"-metoden hadde fungert igjen, men neste dag var problemet der igjen, da var det dog en restart etter litt lengre tid enn under testingen med ett og ett kort. Jeg vet ikke om dette betyr at strømforsyning-forklaringen ikke fungerer, men jeg har tenkt til å ta ut nettverkskortet og modemkortet og prøve å kjøre uten dem i noen dager, for å se hva som skjer da.

Et lite tilleggsspørsmål: Hva skjer egentlig når man disabler enheter i enhetsbehadlingen i Windows? Kutter Windows strøm til enheten, eller bare later den som den ikke er der og sender den like mye strøm likevel? Ikke at det har noe å si for selve oppstartssituasjonen(det er vel utenfor Windows' makt), men jeg lurer....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...