Elvis Plesly Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Hei! Som mange flest så er folk på dette forumet kjent med elektrovare nettsiden mpx.no. Et problem for meg har da dukket opp, som jeg trenger hjelp med. Hvem er jeg? Jeg er en 15 år gammel gutt, og går nå i tiende klasse. Som folk flest kan tenke seg, så er ikke folk på vår alder så opptatt av å sjekke e-post. Vi er kanskje heller ikke så ofte på nettbank og sjekker våre transaksjoner på kortene våre, men vi pleier å sjekke på postkontoret eller og sende en sms for å sjekke saldo. Hva er problemet mitt som har med mpx.no å gjøre? En kredittansvarlig ved mpx.no har sendt meg en mail, der hvor h*n nevner (to ganger!) at de har gjort en FEIL, og har utbetalt en kreditnota til meg. Som jeg har nevnt på introduksjonen så sjekker jeg ikke nettbank, så det er vanskelig for meg å finne ut når i dette tilfelle får inn penger. På den tiden de gjorde denne feilen, var den 26.07.12 (altså i sommerferien), som er nesten FIRE måneder siden. På den tiden var jeg også på ferie. Når det gjelder mail, fikk jeg den den 07.11.12, men så den ikke før jeg fikk inkassovarsel i posten ca den 14.11.12 (som da gjorde meg oppmerksom på at jeg bør sjekke dette ut på f.eks mail). De mener at jeg skylder dem et beløp på 5.568,14,- Her har du bilde av mailen: Det neste jeg vil nevne er: hvem sender en nokså viktig beskjed som dette på mail? Det vil være større sjanse for at den blir merket hvis sendt med post. Når det er sagt, vil jeg snakke om inkassovarselen jeg fikk på brev. Uten noen som helst REGNING slik at jeg kunne vite om dette, så går de RETT TIL EN INKASSOVARSEL. Her må jeg også betale et PURREGEBYR (som man da får om man er FOR SEN på å betale en REGNING). Her har du et bilde av inkassovarselen: Så frustrert og irritert som jeg ble, ringte jeg straks til mpx.no kundeservice. Der snakket jeg med en veldig trivelig kar, som gjerne ville hjelpe meg. Han (som flere andre voksne som jeg har snakket med) mener selv at dette ikke er noe de kan kreve, da det er selgeren (her:mpx) som har gjort en feil. Jeg har aldri bedt om å få innbetalt denne summen, jeg fikk den uten videre. Men han som en person på kundeservice kunne ikke gjøre noe med denne inkassoen/fakturaen. Jeg har prøvd å kontakte sider som jussbuss.no og forbrukerrådet.no, men jeg er student og forbrukerrådet sine åpningstider. Jussbuss.no har jeg ikke mulighet å ringe før torsdag den 22.11, da det er da den har sene åpningstider. Som dette haster, tenkte jeg at jeg kunne starte her. Merk at jeg ikke visste om disse sidene før en annen voksen anbefalte at jeg skulle kontakte dem denne helgen (da var hverken av dem åpne). Jeg trenger virkelig hjelp med dette. Noen ting jeg vil si: 1. Det var litt pussig at jeg plutselig hadde så masse penger å bruke mens jeg var på ferie, men jeg tenkte aldri over det da jeg tok ut penger i minibanken i utlandet. Jeg sjekket heller ikke hvordan jeg fikk så masse penger inn på kontoen da jeg var hjemme. 2. Som en 15 år gammel gutt på ungdomsskolen så har jeg ikke jobb. Jeg kommer heller ikke fra en veldig "rik" familie, så jeg har heller ikke mulighet for å betale denne summen tilbake på en veldig (!) lang tid. Det er noe jeg lurer på: 1. Har de krav på dette? De har nevnt hele to ganger i mailen at de gjorde en feil, en feil som de har gjort, og noe som jeg ikke har noe med. 2. Kan de plutselig sende meg en inkassovarsel uten noen form for regning som er ubetalt? (Etter min mening så skal de ikke ha rett til å kreve denne summen, så til og med en regning ville vært unødvendig for å kreve det). Om du ser på det jeg har nevnt så brukte de email (man sender ikke regninger over mail håper jeg) for å bare gi meg en beskjed, uten noen regning. Det var mere som om de forlanget pengene, at de skulle ha pengene uansett, og at jeg skal gi de til dem. Jeg håper dere litt mer erfarne og kunnskapsrike personer kan hjelpe meg med denne saken. Datoen på inkassovarselen jeg fikk i posten står 12.11, men jeg fikk den ikke før 14.11. Jeg vil fortsatt tro at den varer i 14 dager, og ender mandag den 26.11. Dette haster virkelig! Håper du tok deg tiden til å lese.. Jeg trenger virkelig hjelp, og en inkasso vil virkelig ikke hjelpe meg med livet mitt senere. Uncompleted TL;DR: Mpx.no har sendt meg, en 15 år gammel gutt inkassovarsel uten noen regning på forhånd. På en annen side så har de ved en FEIL utbetalt kreditnota på 5568,14,- til meg. Har de krav på dette tilbake, og kan de gi meg inkasso? Endret 20. november 2012 av Elvis Plesly Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Prøv med kortversjonen. Får vondt av så lange innlegg. 1 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Du er under 18 og kan derfor ikke stifte gjeld. MPX har derfor ingen sak slik jeg ser det. 2 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Prøv med kortversjonen. Får vondt av så lange innlegg. Den er ute nå Du er under 18 og kan derfor ikke stifte gjeld. MPX har derfor ingen sak slik jeg ser det. Så skal jeg kontakte dem å si det? De vet nok ikke at jeg er under 18. Og hva om de faktisk gir meg inkasso? Og selv om jeg hadde vært fylt 18, kunne de ha hatt krav på dette? Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 I verste fall så ville kravet gått over på dine foreldre, da du som du selv skriver er under 18. Men det faktum at de har erkjent feil og om det har noe å si for saken er jeg egentlig i tvil om. Det er vel noe om at når størrelsen på beløpet tilsier at en skulle blitt obs på det så kan en ikke bruke pengene som sine egne, da isåfall må det tilbakebetales. Men alt i alt ville jeg ventet til noen kyndige kommer inn og kan svare konkret på din problemstilling som f.eks Herr Brun, Krikkert med fler. De lurker rundt her ganske så ofte, så tar nok ikke for lang tid før du får noe nyttige svar. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Les her http://www.lane.no/ukjent-belop-inn-pa-konto-%E2%80%93-kan-jeg-beholde/ Om det er en bedrift som har gjort en tastefeil og overført penger til deg, så kan du egentlig bare glemme å få beholdt noe av det. Samtlige (seriøse) bedrifter går igjennom regnskapet sitt og kontrollerer at transaksjoner er gjort utelukkende til kunder og samarbeidspartnere. Her er også loven annerledes, og du er påkrevd å betale tilbake pengene. 2 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 I verste fall så ville kravet gått over på dine foreldre, da du som du selv skriver er under 18. Men det faktum at de har erkjent feil og om det har noe å si for saken er jeg egentlig i tvil om. Det er vel noe om at når størrelsen på beløpet tilsier at en skulle blitt obs på det så kan en ikke bruke pengene som sine egne, da isåfall må det tilbakebetales. Jeg brukte pengene ubevisst, og visste ikke at jeg hadde dem. Bare følte at jeg aldri gikk tom for penger i minibanken. Les her http://www.lane.no/u...an-jeg-beholde/ Om det er en bedrift som har gjort en tastefeil og overført penger til deg, så kan du egentlig bare glemme å få beholdt noe av det. Samtlige (seriøse) bedrifter går igjennom regnskapet sitt og kontrollerer at transaksjoner er gjort utelukkende til kunder og samarbeidspartnere. Her er også loven annerledes, og du er påkrevd å betale tilbake pengene. Hvordan kan du si at det er tastefeil? Hva om de gjorde det bevisst, at de nemlig trodde at de skulle betale meg den summen, men noe som de faktisk ikke skulle allikevel. Blir det til en annen sak? Men jeg føler det er dumt å legge så mye press på en 15 år gammel gutt som ikke har bedt om dette. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/agenda/tolkningsuttalelser/personrett/tolkningsuttalelser-om-vergemalsloven/-2-og-37---om-inndriving-av-krav-mot-umy.html?id=455097 Du kan i hvert fall ikke belastes for inndrivingskostnader. Lenke til kommentar
K N Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg brukte pengene ubevisst, og visste ikke at jeg hadde dem. Bare følte at jeg aldri gikk tom for penger i minibanken. Det burde jo ringt en bjelle når du følte at du ikke gikk tom for penger? At du må tilbakebetale penger er jo helt vanlig, du kan jo ikke ta pengene til bedriften selv om de har gjort en feil. Du sier jo selv at du sjekker saldo på SMS jevnlig, og da burde du jo sett om det plutselig var mere penger på konto enn vanlig. 1 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Du sier jo selv at du sjekker saldo på SMS jevnlig, og da burde du jo sett om det plutselig var mere penger på konto enn vanlig. Jeg sa aldri jeg sjekket saldo på sms jevnlig, jeg sa at å sjekke saldo på sms er det nærmeste jeg kommer å sjekke nettbank. Og jeg har ikke sjekket saldo på sms på lenge. http://www.regjering....html?id=455097 Du kan i hvert fall ikke belastes for inndrivingskostnader. Beklager for at jeg er litt mindre "smart".. Men jeg er nokså ung, så jeg lurer på hva det vil si å ikke bli belastet for det? Og hvilke andre ting kan skje med meg som er "ille" utenom inndrivingskostnader? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Mpx.no har sendt meg, en 15 år gammel gutt inkassovarsel uten noen regning på forhånd. På en annen side så har de ved en FEIL utbetalt kreditnota på 5568,14,- til meg. Har de krav på dette tilbake, og kan de gi meg inkasso? Dette virker sikkert som en stor sak når du er 15. Men det er det ikke. Send dem en e-post, du. Skriv at du er under 18, at disse pengene ble overført til deg ved en feil fra mpx' side, at du ikke ble klar over/forstod dette før lenge etter, at du ble opplyst på kundetlf. at du ikke skulle betale dette beløpet og at du ikke har beløpet tilgjengelig for betaling uansett. Be om at de nå bekrefter det kundebehandleren fortalte på telefon. Dette må du selvsagt bare skrive så langt det faktisk er korrekt. For øvrig er du elev, ikke student! 1 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Dette virker sikkert som en stor sak når du er 15. Men det er det ikke. Send dem en e-post, du. Skriv at du er under 18, at disse pengene ble overført til deg ved en feil fra mpx' side, at du ikke ble klar over/forstod dette før lenge etter, at du ble opplyst på kundetlf. at du ikke skulle betale dette beløpet og at du ikke har beløpet tilgjengelig for betaling uansett. Be om at de nå bekrefter det kundebehandleren fortalte på telefon. Dette må du selvsagt bare skrive så langt det faktisk er korrekt. For øvrig er du elev, ikke student! Kundebehandleren sa ikke at jeg ikke skulle betale, men han sa at han har vært gjennom dette før, og at han ikke trengte å betale tilbake. Han sa derimot at det er rart hvis jeg faktisk må betale, men at han skal finne mere ut om det. Men han kunne dessverre ikke gjøre noe med fakturaen/inkassoen fordi han spurte noen i økonomiavdeling som sa mot han. Ellers så var alt det du nevnte riktig. Ja jeg er elev, beklager! Men kan du hjelpe meg med å lage en ganske "riktig" e-post? Vet ikke hva jeg skal nevne, hvor lang osv.. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg er enig i at det uansett ikke skal betales noe purregebyr. I tillegg til at TS er mindreårig har det ikke gått 14 dager siden kravet skulle/kunne vært betalt IMO, og jeg kan ikke se at varselet engang sier hva kravet gjelder. Jeg er ikke overbevist om at TS automatisk slipper å betale fordi han er 15. Mindreårige kan ikke stifte gjeld, men de kan skylde penger. Se Xmirs link over. En annen sak er om han han har plikt til å betale tilbake. Jeg tror svaret antakelig blir "nei". Det var MPX - en profesjonell part - som gjorde feilen, mens TS er mindreårig forbruker. TS hevder å ha vært i god tro når han brukte opp pengene og det tok flere måneder før han ble kontaktet av MPX. (En eventuell moralsk plikt blir noe annet.) Elvis Plesly, du kan jo poste et utkast til en epost og se om noen har innvendinger. 1 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 (1) Jeg er enig i at det uansett ikke skal betales noe purregebyr. I tillegg til at TS er mindreårig har det ikke gått 14 dager siden kravet skulle/kunne vært betalt IMO, og jeg kan ikke se at varselet engang sier hva kravet gjelder. (2)Jeg er ikke overbevist om at TS automatisk slipper å betale fordi han er 15. Mindreårige kan ikke stifte gjeld, men de kan skylde penger. Se Xmirs link over. (3)Elvis Plesly, du kan jo poste et utkast til en epost og se om noen har innvendinger. (1) Jeg kan ikke garantere meg dette, men jeg tror da at regninger også skal ha 14 dager frist. Om man ser på når jeg fikk mailen (som ikke står hva det gjelder, og det er i hvert fall ingen form for regning) så ble den sendt 07.11. Fem dager senere fikk jeg inkassovarsel + purregebyr. Noe som jeg også mener er feil. (2) Jeg mestrer ikke norsk språket på fullt, og kan dessverre ikke kunne forstå helt fullt hva som er skrevet i loven som Xmir linket. Så om noen kan gi meg et kort sammendrag på "enkel" norsk så hadde det vært fint.. Ellers så skjønner jeg ikke noe særlig. Når du sier å sitte i gjeld, det betyr inkasso? Jeg har hørt at inkasso er en slags "prikk" som gjør at du ikke kan få kreditt når man skal f.eks kjøpe mobilabonnement. Jeg vil gjerne unngå inkasso nå, og senere i livet. Og jeg har heller i min mening ikke gjort noen feil, det er det mpx som har gjort. Det er som å si at jeg gir 10 000 i lapper til en uteligger, og fire måneder senere ser jeg han og krever dem tilbake eller så skal jeg få han straffet på et hvis for f.eks tyveri og si at han stjal for meg. (3) Hva mener du med å poste et ukast til en epost? Lenke til kommentar
Lightbulb Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Les her http://www.lane.no/u...an-jeg-beholde/ Om det er en bedrift som har gjort en tastefeil og overført penger til deg, så kan du egentlig bare glemme å få beholdt noe av det. Samtlige (seriøse) bedrifter går igjennom regnskapet sitt og kontrollerer at transaksjoner er gjort utelukkende til kunder og samarbeidspartnere. Her er også loven annerledes, og du er påkrevd å betale tilbake pengene. Dette er vel strengt tatt feil, da spørsmålet - så vidt jeg vet - ikke er behandlet i lovgivningen, og det heller ikke eksisterer en alminnelig adgang etter ulovfestet rett til å kreve tilbakebetalt et indebitum. I denne saken innebærer dette at MPX ikke automatisk vil ha et krav mot trådstarter ved feil utbetaling. Hvorvidt MPX har rett til å kreve pengene tilbake må i utgangspunktet avgjøres ved en konkret helhetsvurdering hvor bl.a. momentene som S. Nordlie er innom ovenfor vil være relevante. Endret 20. november 2012 av Lyskaster Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (1) Jeg kan ikke garantere meg dette, men jeg tror da at regninger også skal ha 14 dager frist. Om man ser på når jeg fikk mailen (som ikke står hva det gjelder, og det er i hvert fall ingen form for regning) så ble den sendt 07.11. Fem dager senere fikk jeg inkassovarsel + purregebyr. Noe som jeg også mener er feil. Regelen for inkassovarsel er at det kan sendes "etter kravets forfall". Det kan sendes dagen etter, men skal de kreve gebyr må de vente minst 14 dager. I denne saken er det uklart når kravet faktisk forfaller/forfalt, ja. Siden de ikke sa noe i eposten om frist virker det ikke urimelig for meg å anta 14 dager. I så fall er det ikke et gyldig inkassovarsel en gang. (De mener kanskje at du burde betalt tilbake på eget initiativ når du fikk pengene inn på konto?) Men uansett, jeg tror ikke du har noe å vinne på å "ta dem" på en slik detalj. Du kan utsette saken litt, men det blir unødvendig bry for alle parter. (2) Jeg mestrer ikke norsk språket på fullt, og kan dessverre ikke kunne forstå helt fullt hva som er skrevet i loven som Xmir linket. Så om noen kan gi meg et kort sammendrag på "enkel" norsk så hadde det vært fint.. Ellers så skjønner jeg ikke noe særlig. Poenget var at det er mulig å skylde penger selv om du er mindreårig. Eksemplene i linken var hvis du roter bort en bibliotekbok eller ikke betaler egenandel etter legebesøk. Når du sier å sitte i gjeld, det betyr inkasso? Jeg har hørt at inkasso er en slags "prikk" som gjør at du ikke kan få kreditt når man skal f.eks kjøpe mobilabonnement. Jeg vil gjerne unngå inkasso nå, og senere i livet. Og jeg har heller i min mening ikke gjort noen feil, det er det mpx som har gjort. Det er som å si at jeg gir 10 000 i lapper til en uteligger, og fire måneder senere ser jeg han og krever dem tilbake eller så skal jeg få han straffet på et hvis for f.eks tyveri og si at han stjal for meg. Mindreårige kan ikke stifte gjeld. Dvs låne. Du trenger ikke være så bekymret. Når kravet er omtvistet, dvs at du sier du ikke skylder pengene og hvorfor, skal det ikke registreres noen betalingsanmerkning ("prikk"). Det kan først skje hvis det foreligger en dom som sier du skal betale, og fristen der er gått ut. Kort sagt, ikke få panikk. Så lenge du ikke er helt passiv burde det verste som kan skje være at du ender opp med en overkommelig betalingsplan for det opprinnelige beløpet. Og jeg tror altså det er et usannsynlig resultat hvis du ikke går med på å betale selv. Kom på en ting: Du bør nevne saken for dine foresatte, så ikke de blir kontaktet og "lurt" til å betale på dine vegne. (3) Hva mener du med å poste et ukast til en epost? Hvis du er redd for å skrive noe galt kan du poste mailen du har tenkt å sende MPX i tråden her først. Hvis noe ikke er "riktig" er det sikkert noen som sier i fra. 1 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Hvorvidt MPX har rett til å kreve pengene tilbake må i utgangspunktet avgjøres ved en konkret helhetsvurdering hvor bl.a. momentene som S. Nordlie er innom ovenfor vil være relevante. Tar dette med til Nordlie himself. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 (1) I så fall er det ikke et gyldig inkassovarsel en gang. (De mener kanskje at du burde betalt tilbake på eget initiativ når du fikk pengene inn på konto?) Men uansett, jeg tror ikke du har noe å vinne på å "ta dem" på en slik detalj. Du kan utsette saken litt, men det blir unødvendig bry for alle parter. (2) Poenget var at det er mulig å skylde penger selv om du er mindreårig. Eksemplene i linken var hvis du roter bort en bibliotekbok eller ikke betaler egenandel etter legebesøk. (3)Du trenger ikke være så bekymret. Når kravet er omtvistet, dvs at du sier du ikke skylder pengene og hvorfor, skal det ikke registreres noen betalingsanmerkning ("prikk"). Det kan først skje hvis det foreligger en dom som sier du skal betale, og fristen der er gått ut. (4) Kom på en ting: Du bør nevne saken for dine foresatte, så ikke de blir kontaktet og "lurt" til å betale på dine vegne. (1)Det er akkurat et av poengene mine, at det ikke en gang er et gyldig inkassovarsel uten en form for regning og en frist for den. En mail burde ikke være en regning nok. Mailer er ikke alltid lett å kunne se. Og hvis de hadde prøvd å sende regning på mail, hvem er det som gjør det? Jeg har ikke tenkt å vinne noe. Jeg vil bare få dem til å utsette som du sier, eller at de sletter inkassovarselen da jeg ikke kunne ha hatt noe tanker rundt dette med en regning (som da selvfølgelig har en frist). Dessuten har jeg ikke mulighet til å gi dem tilbake pengene i denne fremtid. Om de vil utsette det i et år, så får vi se, men jeg får ikke mulighet til å gi dem noe penger tilbake i dette skole semesteret i alle fall. (2) Men kan du sammenlikne det med dette? Hvis jeg har levert en biblioteksbok for å bli levert tilbake, mens bibliotekaren roter boken vekk, da kan de ikke mene at jeg skal stå i gjeld/skylde penger? (3) Jeg har en betalingsfrist, men en helt latterlig en som ikke burde vært der (inkassoen med andre ord). Og det er rart å gå rett til en inkassovarsel med purring også. Selv om inkassoen ikke hadde hatt purring, så hadde det fortsatt vært utrolig rart å gå rett til inkassovarsel. Men jeg er bekymret, jeg er ung og vet ikke hva jeg skal gjøre med denne saken. Om jeg får en inkasso (er bittelitt usikker på hva det er) så vil jeg ha det for resten av livet mitt.. (4) Jeg har det, de mener selv at det er feil. Men så igjen så er jeg ikke etnisk norsk, og mine foreldre er innvandrere og kan ikke alle lover utenat. Men de er fornuftige, og mener at det er feil., Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Ubetalt inkasso kan føre til betalingsanmerkning. Du er under 18 og kan ikke stifte gjeld, følgelig kan du ikke få betalingsanmerkninger. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Ubetalt inkasso kan føre til betalingsanmerkning. Du er under 18 og kan ikke stifte gjeld, følgelig kan du ikke få betalingsanmerkninger. Så jeg kan ikke få denne betalingsanmerkningen som kommer fra en ubetalt inkasso.. Kort sagt. Men siden jeg ikke får denne "prikken", kan jeg få en annen "straff"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå