CasterAnd Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei. Fikk ikke mange kommentarer på forrige forsøk på å få hjelp, men ettersom jeg har fått tenkt litt på dette og etter hvert fått litt flere avtaler, lager jeg en remake av den posten. Hva ønsker jeg å gjøre: Lage et Linux servercluster. Kommer til å krysse ut etter hvert som jeg har fått hjelp til alt: Få installert en eller annen Linux serverprogramvare på en svært gammel datamaskin. Deretter lage en PXE Boot server på denne datamaskinen, med muligheter for utvidelser (altså legge til flere servere etter hvert). Få alle serverne til å kjøre flere andre serverprogrammer som spillservere, nettsider osv. Hvorfor ønsker jeg å gjøre dette: Jeg vet at en del vil undres over hvorfor i huleste jeg ønsker å gjøre dette. Vel, jeg har en del bekjente som har masse gamle datamaskiner som er alt fra 2 til 5 år gamle. Ønsker å utnytte disse til en større server. Ekstra ting jeg ønsker å gjøre: Mulighet for å skru av serverne separat, f.eks. ved vedlikehold trenger jeg bare å skru av én server mens de andre vil holde programmene kjørende. Autoreboot på hver enkelt server: autoreboot hver dag for å fikse eventuelle inviduelle "hangs" automatisk. Flytte serverne fra deres "originale" kabinett til kabinett som kan puttes i rack-skap, for litt bedre orden. Kan vel ha de fleste størrelser, kommer med maks bredde/lengde/dybde senere. Ventilasjon? Serveren kommer til å stå ganske nærme veggen, så er gode muligheter for å legge ventilasjonsrør der. Er dette en god idé med tanke på eventuell fukt fra utsiden? Ønsker helst å få svar på alt, helst også på norsk og godt detaljert. Er ikke så kjent med linux. PS. Prøvde å få tak i Red Hat til en av serverne, men på nettsiden var det ingenting som støttet min hardware? Hardwaren på alle pcene er ulikt, og ønsker helst ikke å bytte alle prosessorene. Er vel for det meste Intel på alle dataene, men ulike modeller. Takker for svar på forhånd. Ønsker å plassere serverene i garasjen når jeg får lagt en internettledning der. Legger kanskje til flere ting på listen når jeg kommer på det... -CasterAnd Lenke til kommentar
tingo Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Altså: den vanligste formen for "cluster" gjør at resultatet blir en "større" maskin, men en maskin som kun kan brukes til spesialiserte oppgaver, ikke til å kjøre "vanlige" programmer på som om de skulle kjørt på en kraftigere maskin. Dessverre finner jeg ingen gode referanser på norsk, men du kan lese på engelske Wikipedia: Beowulf, MPI, PVM, Så: hvilke spillservere kjenner du til som passer til dette? Det du skriver om nettverksboot (for eksempel PXE) er mulig, men det eneste det gjør er at du kan ha oppsett / konfigurasjon samt disk for alle maskinene på en maskin, dette gjør at maskinene som booter via nettverket kan vøre diskløse, hvis det er et poeng. Skolelinux hadde bra dokumentasjon på norsk (de bruker / kan bruke et oppsett med nettverksboot), men nå ser det ut til at dokumentasjonen er "bladnet", mest engelsk: http://maintainer.skolelinux.org/debian-edu-doc/nb/debian-edu-squeeze-manual.html 1 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Altså: den vanligste formen for "cluster" gjør at resultatet blir en "større" maskin, men en maskin som kun kan brukes til spesialiserte oppgaver, ikke til å kjøre "vanlige" programmer på som om de skulle kjørt på en kraftigere maskin. Dessverre finner jeg ingen gode referanser på norsk, men du kan lese på engelske Wikipedia: Beowulf, MPI, PVM, Så: hvilke spillservere kjenner du til som passer til dette? Det du skriver om nettverksboot (for eksempel PXE) er mulig, men det eneste det gjør er at du kan ha oppsett / konfigurasjon samt disk for alle maskinene på en maskin, dette gjør at maskinene som booter via nettverket kan vøre diskløse, hvis det er et poeng. Skolelinux hadde bra dokumentasjon på norsk (de bruker / kan bruke et oppsett med nettverksboot), men nå ser det ut til at dokumentasjonen er "bladnet", mest engelsk: http://maintainer.sk...eze-manual.html Takker for svar. Det programmet jeg ønsker å kjøre er et Java-serverprogram. Det er vel ikke mulig å lage en VM ut fra serverne? Hadde vært greit det. Skal sjekke lenkene senere idag når jeg har tid.. EDIT: Doublequote (hvordan gikk det seg til...) Endret 21. november 2012 av CasterAnd Lenke til kommentar
LiaN-S Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Har du lest om DevStack? http://devstack.org Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 Har du lest om DevStack? http://devstack.org Oi! Dette så lovende ut! Takker! PS: Tar fortsatt imot andre forslag, flere desto bedre da kanskje plutselig noe passer inn perfekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå