LurerPåEnDel Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei! Jeg må skrive en tekst om cuba-krisen, og lurer på en del ting.. Det jeg lurte på da er; 1. Hvilke personer har betydd mye under "Cuba-krisen"? 2. Hva skjedde under Cuba-krisen? Hva går det ut på? 3. Når starta Cuba-krisen og når slutta den? 4. Hvorfor heter denne saken akkurat "Cuba-krisen"? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 En idé å google først så du får en grunnleggende idé av hva det er? Uansett, Sovjet plasserte atomraketter på Cuba, og USA trodde ikke sovjet hadde fått tid til å transportere stridshodene enda så de tok sjansen på å blokkere farvannet, noe som lett kunne resultert i atomkrig ettersom atomrakettene allerede var på plass. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hæ? Hadde det ikke noe med sjokolade å gjøre, da? Filmen "Thirteen days" fra 2000 gir en god beskrivelse av hva som hendte: "In October, 1962, U-2 surveillance photos reveal that the Soviet Union is in the process of placing nuclear weapons in Cuba. These weapons have the capability of wiping out most of the Eastern and Southern United States in minutes if they become operational. President John F. Kennedy and his advisors must come up with a plan of action against the Soviets. Kennedy is determined to show that he is strong enough to stand up to the threat, and the Pentagon advises U.S. military strikes against Cuba--which could lead the way to another U.S. invasion of the island. However, Kennedy is reluctant to follow through, because a U.S. invasion could cause the Soviets to retaliate in Europe. A nuclear showdown appears to be almost inevitable. Can it be prevented?" General Curtis LeMay var en interessant fyr på den tiden ... Lenke til kommentar
LurerPåEnDel Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 En idé å google først så du får en grunnleggende idé av hva det er? Uansett, Sovjet plasserte atomraketter på Cuba, og USA trodde ikke sovjet hadde fått tid til å transportere stridshodene enda så de tok sjansen på å blokkere farvannet, noe som lett kunne resultert i atomkrig ettersom atomrakettene allerede var på plass. Jeg har en grunnleggende idé av hva det er Absolutt alt du sa visste jeg fra før av til din informasjon. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hvis du vet en del om det fra før, ser jeg ikke helt hvordan du har problemer med å svare på de spørsmålene, da de er ganske grunnleggende for temaet. 1. Nikita Khrusjtsjov (tror det staves sånn ), Fidel Castro, John F. Kennedy og Robert McNamarra er vel de viktigste. Men det er lenge siden jeg leste om Cuba-krisen. 2. Se Spitfire396s innlegg. 3. 1962. Husker ikke eksakt dato. http://no.wikipedia.org/wiki/Cubakrisen 4. Fordi det skjedde på Cuba... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå