ProjectSpitsbergen Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei! Det begynner faretruende å nærme seg 10 år siden sist jeg bygget min egen PC og jeg er ikke mer oppdatert enn at jeg vet at i5 er bedre enn i3 og i7 bedre enn dem igjen. Jeg tenkte å bygge meg en pc, som hovedsaklig skal brukes til adobe photoshop, premiere, dreamweaver - altså en arbeidsstasjon. Det kan være jeg kommer til å ta i bruk enklere redigeringsprogrammer, jeg må bare se hva jeg får tak i. De eneste kravene jeg har til denne prisen, er at jeg trenger to skjermer (eventuelt en stor 27") og at det må være mulig å oppgradere ettersom økonomien bedrer seg og behovet er der. - Det første året skal pcen kun brukes til å lage en kortere privat dokumentar (ikke noe high end, bare for eget bruk) i forbindelse med en lenger skitur på Svalbard som skal dokumenteres via noen GoPro-kameraer. Dette blir ikke noe jeg får arbeidet med før i Mai måned, grunnen til at jeg trenger pcen før det - er rett og slett for at jeg har mye å lære/pusse opp. Jeg bygger gjerne pcen selv, det er bare moro å lære noe nytt! Mats Lenke til kommentar
fflex Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Budsjettet på 8-10k inkluderer skjermer? Endret 20. november 2012 av fflex Lenke til kommentar
ProjectSpitsbergen Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Ja i hvert fall en, det holder vel med en i starten - det bør bare være mulig å koble til en ekstra når jeg har råd til en ekstra. Eneste kravet til skjermen er HDMI tilkobling, nå vet jeg ikke om det finnes skjermer uten dette lenger en gang. M Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Problemet er at du ikke får begge skjermene på HDMI fordi ingen skjermkort (hvis du ser bortifra veldig dyre kort) har mer enn én HDMI-utgang. Har satt opp et utgangspunkt. Handlelisten er satt sammen på dustinhome.no. Her har jeg lagt til 3 ulike skjermer med omtrent like specs, så du kan egentlig velge fritt hvilken du synes ser best ut i forhold til prisen. http://www.dustinhom...-tft-led-black/ http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Dette er som sagt bare et utganspunkt, og prisen ligger nå på 12k selv med den billigste skjermen. Tenkte jeg skulle finne ut litt mer om behovet og bruken din først, så skrur vi ned prisen etter det. Kommer du til å spille noe på den? Er det viktig at begge skjermene er like store? Vil du ha to helt like skjermer? Er det meningen at én skal brukes til fullscreen redigeringsprogrammer og den andre til internettbrowsing og sånt samtidig som hovedskjermen kjører fullscreen? Hvor viktig er støynivå for deg? Lenke til kommentar
ProjectSpitsbergen Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Jeg er ikke helt avhengig av å ha to like skjermer, dette kunne selvfølgelig vært fint med tanke på utseende, men det kunne kanskje vært billigere å valgt en stor skjerm (27"?) med mulighet for HDMI. Det er uansett ikke viktig at begge kjører HDMI, det viktigste er at minst en gjør det. Spill kommer til å begrense seg til enkle spill, det aller mest avanserte blir SC2 som jeg ennå ikke har fått prøvd, men sånn jeg forstår det så klarer laptopen min å kjøre det helt fint. Bruken du beskriver kommer til å være absolutt det den blir mest brukt til, grunnen til at jeg ønsker stor "vindusplass" er at jeg ikke liker å hoppe i mellom vinduer, da jeg føler at jeg mister oversikten over arbeidet jeg driver med, for eksempel ved mye skriving i word, arbeid med hjemmesider og generell surfing ved siden av - om du forstår? Det hadde vært fint om maskinen var snill på støynivået, nå vet jeg ikke hvor lett det er å presse ned dette og samtidig holde seg innenfor rimelighetens grenser? Budsjettet er satt til 8-10.000 for det er summen jeg slipper å betale selv, jeg kan sikkert spytte inn et par tusen om det blir en veldig oppgradering. Takk så langt, delene ser bra ut, det er mange hovedkort/cpu på markedet om dagen, jeg syntes de relativt like ut i fra spesifikasjoner, men dette er sikkert bare uvitenhet? M Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Så 1x 27" skjerm er greit? Da får du i så fall prisen under 10 000 hvis du velger en av de skjermene jeg fant. Hvis du bare skal ha én skjerm kan du også ta bort DVI-I til VGA-adpateren. Hvis du ikke skal spille noe mer enn SC2, så holder det skjermkortet. På oppsettet har jeg satt opp en 128GB SSD. Der tenker jeg at du legger operativsystem og ofte brukte programmer på. Har også lagt til en HDD (gammeldags snurreharddisk) på 3TB hvor du kan lagre filmer og bilder. R4-kabinettet er veldig god på støydemping, men hvis støy er viktig kan du også legge til en tredjeparts CPU-kjøler. Anbefaler Cooler Master Hyper 212 Evo: http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/ Endret 20. november 2012 av moby_duck Lenke til kommentar
ProjectSpitsbergen Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Tusen takk, dette var til stor hjelp! Er det viktig at SSD disken ikke blir fylt til randen? F.eks 10% ledig diskplass eller lignende. Et kort spørsmål angående RAM, om jeg velger å legge til mer RAM i fremtiden, bør jeg da kjøpe et helt nytt chipset eller kan jeg bare legge til identiske brikker? Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Nei, tror du kan fylle SSD-en så mye du vil uten at det gjør noe med ytelsen. I handlelisten er det 16GB RAM (4x4GB). Tror ikke du trenger noe mer enn det. Du kan evt. bytte til 4x8GB og få totalt 32GB, men det blir en del dyrere. Det er 4 RAM-slots på hovedkortet, så hvis du skal oppgradere senere må du skaffe helt nye brikker. En annen ting du kan gjøre er kanskje å kjøpe 2x8GB nå, også ha muligheten til å oppgradere med 2 brikker til når det blir nødvendig. Brikkene må ikke være identiske, men det er en fordel om de har samme specs, altså lik klokkefrekvens og latency og slikt. Hvis du har 2 brikker med 1600MHz og 2 med 2400MHz, så blir de sistnevnte klokket ned til 1600. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå