Gå til innhold

Windows 8-salget går tregt

Anbefalte innlegg

Det er heller ingen som tvinger deg til å bruke startskjermen, eller Windows 8 i det hele og det store. Du kan bruke Windows 7 eller et av de ~hundretalls andre desktop-OSene som finnes.

Jo, i Windows 8 BLIR du tvunget til å bruke startskjermen om du vil eller ikke, med mindre du installerer Start8 eller finner andre løsninger. Og den siste biten din der er jo da sannsynligvis årsaken til det trege salget (som jo er det som diskuteres her).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, i Windows 8 BLIR du tvunget til å bruke startskjermen om du vil eller ikke, med mindre du installerer Start8 eller finner andre løsninger. Og den siste biten din der er jo da sannsynligvis årsaken til det trege salget (som jo er det som diskuteres her).

Det er ingen som holder en pistol mot hodet ditt og tvinger deg til å bruke windows 8?

Ser ikke problemet.

Jeg mener at med win 95 så gikk MS et steg tilbake med sin startmeny i forhold til 3.1 , der ting var kategorisert i små bokser.

Lenke til kommentar

:D Ser ut til at PCworld.no (IDG) bash'er Windows 8 så det suser:

http://www.idg.no/pc...ticle260830.ece

Det er vel streng tatt Jakob Nielsen/Norman Groups meninger, og ikke PC World sine? For meg ser det ut som om PCWorld er ganske begeistret for Windows 8 :D

http://www.idg.no/pc...ticle258672.ece

Jo, i Windows 8 BLIR du tvunget til å bruke startskjermen om du vil eller ikke, med mindre du installerer Start8 eller finner andre løsninger.

Men da kan du vel kanskje konkludere med at Windows 8 ikke er det beste valget for deg? Hvorfor ikke velge blant de mange SVÆRT GODE alternativene som finnes til Windows 8? Det er hverken en plikt eller menneskerett å bruke Windows 8, så hvorfor hisse seg sånn opp?

For meg passer Windows 8 utmerket, for noen Windows 7 og for noen GNU/Linux eller OsX. Det finnes sikkert en eller annen særing som sverger til NT 4.0 fortsatt også.

Noen liker biff, mens andre liker fisk.Jeg valgte av ulike årsaker bort Android da jeg kjøpte ny telefon sist, ikke fordi det nødvendigvis er dårlig, men fordi Android, etter min mening, har svakheter som gjør at det ikke passer for meg. Jeg følte meg ikke på noe tidspunkt "tvunget" til å akseptere disse egenskapene, men valgte heller et annet produkt. Enkelt og greit :)

Endret av Judaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

nå må dere ikke glemme at det i utgangspunktet er bare en versjon av Windows som gjelder for at pcen skal være skikkelig oppdatert.

samtidig så vil mange ha det siste nye for unytte maskinvare og programvare mest mulig.

Ergo ville Microsoft alles inne i systemet at alle bruker W8.

Det betyr også at noen år så gjelder ikke W7 lenger selv om mange vil sitte på den ( som med XP)

Da betyr det også at MS vil tvinge gjennom et brukergrensesnitt som bare få ønsker

Da fører til at alt for mange vil treng unødvendig mye hjelp for å få en Windows versjon som fungerer

om man skifter til linux eller Apple OS så får man andre utfordringer i tillegg til lære seg alt på nytt

La oss sammenligne det med noe .

Å oppgradere til en nyere versjon av Windows er som bytte bil

Å bytte operativsystem er som flytte ( til en annen by)

Å oppgradere til Windows8 er som kun å bruke bussen for å komme seg til jobben.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg mener at med win 95 så gikk MS et steg tilbake med sin startmeny i forhold til 3.1 , der ting var kategorisert i små bokser.

Takk for dagens latter! :lol:

Win95 var på alle måter en så stor forbedring til 3.11 at den ble tatt i bruk fra første alpha versjon var tilgjengelig for nedlasting, og tiltross for sinnsvakt ustabilt en lang periode var det langt å foretrekke framfor 3.11

Men da kan du vel kanskje konkludere med at Windows 8 ikke er det beste valget for deg? Hvorfor ikke velge blant de mange SVÆRT GODE alternativene som finnes til Windows 8? Det er hverken en plikt eller menneskerett å bruke Windows 8, så hvorfor hisse seg sånn opp?

Som it-konsulent må jeg kunne supportere kunder på W8, og iom 99% av de kjører windows, er andre alternativer igrunnen utelukket. Og jeg er svært langt fra hissig, men det er så unødvendig at MS ikke gir et valg om en ønsker å bruke det nye grensesnittet eller ikke (i allefall i pro versjonen).

Lenke til kommentar

Selv om det er noen her som er positive til Win8 og det påtvungne Modern UI, så spår jeg her og nå at denne releasen kommer til å bli IT-historiens største skandale. Den kommer til å overgå Vista. Steve Balmer må gå som følge av dette. Og slipsene hos MS må fratas enhver myndighet. La ingeniørene få bestemme som tidligere. MS må ikke la seg presse av økonomianalytikere som bare snakker for investorer som vil tjene raske penger, som skuler over til Apple og tror at det er løsningen på alt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om det er noen her som er positive til Win8 og det påtvungne Modern UI, så spår jeg her og nå at denne releasen kommer til å bli IT-historiens største skandale. Den kommer til å overgå Vista. Steve Balmer må gå som følge av dette. Og slipsene hos MS må fratas enhver myndighet. La ingeniørene få bestemme som tidligere. MS må ikke la seg presse av økonomianalytikere som bare snakker for investorer som vil tjene raske penger, som skuler over til Apple og tror at det er løsningen på alt.

Det er jo hva som har skjedd. Ingeniørene har styrt dette, og de har hatt helt rett. Win 8 fungerer helt fint nå med tastatur og mus, og med nye touch screen maskiner vil man aldri se tilbake. Det er en endring som måtte skje, og ja noen synes det er ugreit med forandringer. I det lange løp gjorde Microsoft det rette.

Når markedsfolkene ville insistert på å holde på startmenyen, så har ingeniørene sagt at det er ikke behov og det vil folk se når de bruker win 8. Igjen, helt rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig galt med valgmuligheter? Hvorfor ikke ha et system optimalisert for mus og tastatur, og et system optimalisert for touchskjermer og la brukeren velge som følge av hva de selv ønsker? Om systemet ikke har touchskjerm i det hele tatt så kunne Windows 8 satt seg selv til å være optimalisert for mus og tastatur og vips så hadde alle tatt imot Windows 8 som en positiv videreutvikling av Windows 7.

Istedenfor så skal Microsoft begynne å trumfe igjennom løsninger som er optimalisert mot et knipe maskinvare, men som ikke er optimalisert mot den andre knipen av maskinvare. Greit nok at "Modern UI" fungerer med mus og tastatur men det er jo ganske så tydelig og helt opplagt at det er touch som har vært i tankene og leser du litt lenger opp så har jeg listet en rekke aspekter som gir null mening ved bruk av mus og tastatur på store skjermer med oppegående oppløsning.

Hvis det å gjøre ting mindre optimalisert og generelt mer ulogisk og dårligere for en rekke av brukerne sine så tror jeg det er på tide at jeg hopper av Microsoft toget en gang for alle.

Og de som nevner Apple så er det jo akkurat i den retningen Microsoft går, de tar nå helt banale valg på brukernes vegne og gir deg tilnærmet null valgmuligheter, starter sakte men sikkert å låse ned deler av Windows (ref Windows Store i Modern UI og det faktum at endel utviklere har begrenset med mulighet når det kommer til hva de kan gjøre med Modern UI applikasjoner). Problemet er bare at de brukerne som er tilfreds med denne typen oppførsel er stort sett allerede Apple brukere og er godt fornøyde med det og vil ikke plumpe over til Microsoft så fort som de begynner å få litt den samme filosofien, samtidig så vil en rekke Microsoft brukere som har holdt seg unna selskaper som Apple som fører denne filosofien bli satt i en noe presset situasjon og kan fort velge bort Microsoft om de plutselig tror at de kan bli nye Apple.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er det tåpeligste jeg har hørt. Det at noe funker betyr ikke at det ikke kan bli bedre.

I tilfellet Windows 8 dreier det seg ikke om en forbedring, men å gjøre noe helt annerledes på bare noen områder. Windows 7 er et veldig godt operativsystem. De burde bruke mer tid på å forbedre det som ligger under panseret. Det å gi kjærra en helt ny lakkering og putte inn ny girkasse uten å tilpasse resten av komponentene i en bil funker dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo hva som har skjedd. Ingeniørene har styrt dette, og de har hatt helt rett. Win 8 fungerer helt fint nå med tastatur og mus, og med nye touch screen maskiner vil man aldri se tilbake. Det er en endring som måtte skje, og ja noen synes det er ugreit med forandringer. I det lange løp gjorde Microsoft det rette.

Når markedsfolkene ville insistert på å holde på startmenyen, så har ingeniørene sagt at det er ikke behov og det vil folk se når de bruker win 8. Igjen, helt rett.

Dette er en påstand det gjenstår å bevise. Kom tilbake om noen år så får vi se. Personlig forstår ikke jeg hvorfor jeg skal påtvinges et grensesnitt det ikke er behov for. Til hjemmebruk er berøringsskjerm totalt unødvendig. Det er ingenting jeg kan gjøre raskere ved å berøre skjermen enn ved å trykke en tast eller to. Hvorfor skal da denne koden installeres på min datamaskin?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke berøring eller ikke berøring. Man kan velge å ikke berøre noe, men bruke mus. Problemet er en startskjerm i fullskjerm som insisterer på å tvinge seg frem som om den var den beste oppfinnelsen siden hjulet. MS har valgt å la Win8 starte rett i fullskjerm-startskjerm fordi de så inderlig gjerne ønsker at alle skal bruke og elske den nye skjermen. Men man kan ikke tvinge frem kjærlighet. Det hadde vært så ufattelig enkelt for Microsoft å legge inn en innstilling der man deaktiverer startskjermen. Men de gjør det ikke. Grunnen er at de bevisst ønsker å tvinge deg og meg til å bruke den. De gir oss bevisst ikke muligheten til å slå den av. De vil at alle i flokken skal tvangs-tilvennes. Og den tankegangen er for meg ubegripelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel streng tatt Jakob Nielsen/Norman Groups meninger, og ikke PC World sine? For meg ser det ut som om PCWorld er ganske begeistret for Windows 8 :D

http://www.idg.no/pc...ticle258672.ece

Ja det er vel så.

Litt artig å se at en veletablert Jakob Nielsen/Norman Group kan tjene penger på å selge en så banal nyhet om noe som vi vanlige brukere har sett og innsett at er en liten hemsko for lenge siden:

Tenker på tilvenningen som brukere må igjennom jeg da.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig galt med valgmuligheter? Hvorfor ikke ha et system optimalisert for mus og tastatur, og et system optimalisert for touchskjermer og la brukeren velge som følge av hva de selv ønsker? Om systemet ikke har touchskjerm i det hele tatt så kunne Windows 8 satt seg selv til å være optimalisert for mus og tastatur og vips så hadde alle tatt imot Windows 8 som en positiv videreutvikling av Windows 7.

Istedenfor så skal Microsoft begynne å trumfe igjennom løsninger som er optimalisert mot et knipe maskinvare, men som ikke er optimalisert mot den andre knipen av maskinvare. Greit nok at "Modern UI" fungerer med mus og tastatur men det er jo ganske så tydelig og helt opplagt at det er touch som har vært i tankene og leser du litt lenger opp så har jeg listet en rekke aspekter som gir null mening ved bruk av mus og tastatur på store skjermer med oppegående oppløsning.

Hvis det å gjøre ting mindre optimalisert og generelt mer ulogisk og dårligere for en rekke av brukerne sine så tror jeg det er på tide at jeg hopper av Microsoft toget en gang for alle.

Og de som nevner Apple så er det jo akkurat i den retningen Microsoft går, de tar nå helt banale valg på brukernes vegne og gir deg tilnærmet null valgmuligheter, starter sakte men sikkert å låse ned deler av Windows (ref Windows Store i Modern UI og det faktum at endel utviklere har begrenset med mulighet når det kommer til hva de kan gjøre med Modern UI applikasjoner). Problemet er bare at de brukerne som er tilfreds med denne typen oppførsel er stort sett allerede Apple brukere og er godt fornøyde med det og vil ikke plumpe over til Microsoft så fort som de begynner å få litt den samme filosofien, samtidig så vil en rekke Microsoft brukere som har holdt seg unna selskaper som Apple som fører denne filosofien bli satt i en noe presset situasjon og kan fort velge bort Microsoft om de plutselig tror at de kan bli nye Apple.

Åh, de religiøse du her snakker om :)

Lenke til kommentar

Da har man 2 religiøse grupper og undergrupper.

de som er religiøse etter den normale normen

De som er religiøse til programvare

under den gruppen har man de som er religiøse til Apple og de som er religiøse til Windows.

Da kan man med en gang si at det er ikke så let å få en Apple fann til bruke Windows eller en Windows bruker til bruke Apple OS

Uansett , Microsoft har bommet kraftig med MUI til windows8

( de som måte men noe annet bør ta en runde til )

Å kalle det for MUI enten det er snakk om Windows vista eller Windows8 blir som om Mercedes skulle snudd alt opp ned for hver nye bil de lager

Lenke til kommentar

I tilfellet Windows 8 dreier det seg ikke om en forbedring, men å gjøre noe helt annerledes på bare noen områder. Windows 7 er et veldig godt operativsystem. De burde bruke mer tid på å forbedre det som ligger under panseret. Det å gi kjærra en helt ny lakkering og putte inn ny girkasse uten å tilpasse resten av komponentene i en bil funker dårlig.

Det er ikke bare snakk om en nylakkering her, det er helt klart gjort mye under panseret også. Men her mener jeg forsåvidt at Microsoft kunne gjort enda mer. Jeg er ingen Apple-fan, men når det gjelder å droppe bakover-kompatibilitet og legacy-kode er Apple mye flinkere enn Microsoft. Jeg hadde håper at Microsoft skulle droppe 32-bit versjonen av Windows 8.

Lenke til kommentar

Det er da masse nye ting i Windows 8. Jeg vil påstå at det er vesentlig større endringer i Windows 8 enn det var i Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...