Judaz Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Man må ha i bakhodet at snarvei taster , eller hurtigtaster ( som det heter på norsk) er som pinnkoder , du skal ikke ha mange før det blir trøbbel Bruker man flere typer programmer ( med norsk og internasjonal språkdrakt ) så vil samme en hurtigtast kombinasjon ha forskjellig betydning i 2 forskjellige program De fleste hurtigtaster går på tvers av programmer, og jeg tror alle som jobber profesjonelt i Photoshop, Illustrator, Indesign etc. har dette godt i fingrene. Det er først og fremst Microsofts egne programmer(dessverre) hvor hurtigtastene varierer stort etter installasjonsspråk. I forhold til bruk av mus vs. effektivitet er det faktisk gjort en del forskning rundt dette som underbygger min påstand. Det som er problemet ( og som må gjentaes til det kjedsommelige ) er hvor tungvindt metro designet er uten berørings skjermer. Ikke enig. Det er litt slitsomt med pekeplate, men med mus går det helt fint. Problemet med pekeflate føltes også ganske ubetydelig da jeg oppdaget hvor raskt du kunne starte programmer ved å skrive de første bokstavene i navnet på tastaturet, i forhold til å starte et hvilket som helst program i en hvilken som helst versjon av Windows med mus og startmeny. Dessuten har PC-salget stupt årlig de fem årene og jeg tror Windows 8 kan være med på å pushe PC-produsentene til mer innovasjon utover "det vanlige" raskere prosessor, mer minne og større disk. I over 20 år har Microsoft blitt beskyldt for å kopiere Apple, GNU/Linux og what not. Når Microsoft virkelig går sine egne veier og lager noe som virkelig er nyskapende så syter og klager brukerne da også. Jeg har brukt PC i 25 år og synes Windows 8 er det beste desktop-operativsystemet noen gang. For den som ikke liker det finnes det faktisk mange andre gode alternativer, som MacOS, utallige varianter av GNU/Linux, Reactos osv. osv. Det er faktisk bare å bytte hvis man ikke er fornøyd. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Så enkelt er det ikke å skrive inn noen bokstaver for søke opp programmer har ingen ting med metrogrensesnittet å gjøre . Man har hatt den muligheten fra Windows 98 ( selv om det funger bedre og bedre for hver versjon) Så det argumentet holder ikke problemet her er igjen å huske navnet på filen som starter programmet man vil bruke husker man det ikke så vil det kun fungere med et menyliste Å bytte operativsystem betyr også at man må bytte de fleste programmene man bruker. Det er noe som kan være en smule problematisk problemet med det nye designet ( ikke starter8) skal liksom være at man ikke kan avslutte programmet ved klikke i kanten man må ta tak i det og dra det ned . selv da er jeg ikke sikker på om man får avsluttet Da er det enste alternativet tastaturet . da må man være veldig fokuser på hvilket program som er i fokus , slik at man ikke avslutter feil program . en liten utfordring da enkelt programmer vil ligge fremst på skjermen uansett 1 Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) For den som ikke liker det finnes det faktisk mange andre gode alternativer, som MacOS, utallige varianter av GNU/Linux, Reactos osv. osv.. Eller rett og slett det meget gode W7 Det er vel ikke mange som er imot nyskapning. Tenk på da W7 overtok etter Vista. Da jublet de fleste. Men når mange ikke synes "nyskapningen" W8 akkurat har gjort så voldsomme byks fremover, samt at det er designet for touch, så forstår jeg at jubelen stilner kjapt. Jeg for min del kan ikke skjønne hvorfor jeg skal erstatte W7 med W8 på mine pcer. Vi får se om Microsoft tar til fornuften igjen i W9. Endret 21. november 2012 av lucky666 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 forkens, det er forsatt noen som ikke ser problemet med w8 og metro , tro hvorfor ? Lenke til kommentar
NERV Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 problemet her er igjen å huske navnet på filen som starter programmet man vil bruke husker man det ikke så vil det kun fungere med et menyliste Windowsknapp + Q Da blir hele skjermen en startmeny. Mye raskere enn tidligere. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Tja oppgraderte for 225-50 ,- , så jeg syns dette er helt greit. Har ikke så mye å utsette på W8 til nå Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Windowsknapp + Q Da blir hele skjermen en startmeny. Mye raskere enn tidligere. Det valget går på helheten. i stedet for velge om man vil bruke tastaturet elle mus/menyvalg i programmene så må man mere eller mindre gjøre det på en måte som ikke alltid er det raskeste måten . Da jobber man tregere en nødvendig Det vil si at noe må gjøres med å bruke tastaturet men andre ting kun funger med museklikk Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 I W8 fungerer ting _mye_ bedre med tastatur enn tidligere = man jobber raskere enn tidligere. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 At folk kan skryte Windows 8 opp i skyene på desktop, workstation og / eller server sammenheng, eller bærbar uten touchskjerm for den saken skyld er for meg en gåte. En ting er om du klarer å arbeide like effektivt i "Modern UI" og kanskje til og med ikke syntes det er noe skritt tilbake fra den tradisjonelle start menyen. Men Windows 8 er og blir en veldig marginal oppgradering fra Windows 7 i utgangspunktet, den store, store forskjellen er at "Modern UI" er optimalisert for touchskjermer og at du nå med Windows RT og "Modern UI" nå kan kjøre Windows (hvertfall delvis) på et nettbrett og få applikasjoner og et skall optimalisert deretter. Dette har veldig, veldig lite for seg i noe andre sammenhenger enn på nettbrett, eventuelt "convertables" med touchskjerm og uansett hvordan du snur og vender på det så er det ingen som kommer til å ha noen reell nytteverdi av å kjøre "Modern UI" applikasjoner på noe annet enn et nettbrett eller en convertable med touchskjerm, eller er det noen som virkelig ønsker å sitte med en utrolig begrenset e-post "app" helt ribbet for avanserte muligheter som tar opp enten 100% eller 75% av hele skjermen blottet for muligheten for effektiv og logisk multitasking? Dette føles som en veldig ulogisk integrering av to systemer myntet på helt forskjellige enheter og maskinvare, så kan man alltid argumentere med at du lett kan unngå "Modern UI" fullstendig og utelukkende bruke det for søking og som en ny oppblåst start meny. Det er jo forsåvidt greit nok, men hvorfor tvinge dette frem på markeder hvor det ikke har noe for seg i utgangspunktet? Jeg ser som sagt poenget på et nettbrett og en convertable, men på mitt stasjonære oppsett med 2x 27" skjermer med mus og tastatur, eller på en Windows Server eller dedikert workstation så er det bare unødvendig, kludrete og rotete for alle involverte. Man roter til et system uten noen reell gevinst eller poeng, noe som for meg blir ganske så unødvendig og idiotisk. Noe som gjør det hele enda verre er den elendige integreringen mellom "Modern UI" og "Desktop", det er jo strengt tatt ingen kommunikasjon mellom de to som gjør at det hele føles utrolig ulogisk, akkurat som du kjører to separate operativsystem samtidig, oppå hverandre. Dette føles utrolig halvveis, hvorfor sammensveise disse to løsningene, gjøre desktop avhengig av "Modern UI" om de ikke kan kommunisere og samarbeide som et helhetlig system? Måten Internet Explorer i "Modern UI" og Internet Explorer i Desktop er to helt forskjellige ting, som ikke synkroniserer overhode er bare idiotisk, det samme gjelder ting som e-post i "Modern UI", hvorfor kan ikke det samarbeide med Windows Mail i Desktop så du kan hoppe ut og inn og bruke desktop og "Modern UI" varianten omhverandre etter behov? Sånn som det hele fungerer i dag så har du i all hovedsak fått Windows RT / "Modern UI", Microsoft sitt nye nettbrett operativsystem kastet oppå ditt tradisjonelle Windows desktop som et eget dedikert skall som du ikke kan komme utenom fordi alt av søk og start meny funksjonalitet nå er påtvunget igjennom dette skallet. Alt du utfører i "Modern UI" er utelukkende optimalisert for nettbrett og touchskjerm hvor alt av applikasjoner er helt latterlig optimalisert for å utnytte større skjermer, mus og tastatur og er overhode ikke lagt opp for effektiv og logisk multitasking. Hvorfor tvinge dette på kunder og brukere som sitter med systemer hvor dette helt tydelig ikke optimalisert imot? Men ja, du kan alltids bare ignorere hele greia og vips så har du jo en forbedret og optimalisert Windows 7 installasjon, med mer minimalistisk grensesnitt, raskere oppstartstider, med Microsoft Security Essentials innebygget i Windows Defender, med bedre Task Manager og litt sånn småsnacks. Jeg kan dog dessverre ikke fri meg fra å irritere meg hver eneste gang jeg skal gjøre et søk på maskinen, eller bruke "Modern UI" som den nye start menyen... Irritasjonsmoment nr1 er at denne nye "start menyen" tar opp 100% av skjermen og gir meg ikoner som er fire ganger størrelsen enn hva jeg har behov for. Dette er fullstendig overgrep på en 27" skjerm med 2560x1440 oppløsning, hvorfor i alle dager skulle jeg ønske at start menyen som normalt ville tatt opp knappe 15% av skjermen nå plutselig skal ta opp hele greia og samtidig blåse opp ikoner og tekst til mange ganger størrelsen enn tidligere? Før kunne jeg jo sitte å se på en film, eller ha oppe YouTube eller en annen nettside, følge med på en Skype samtale osv samtidig som jeg navigerte og fant frem i start menyen, nå kan jeg overhode ikke det da den dekker hele skjermen, helt unødvendig. Irritasjonsmoment nr2 er søkeresultatene som nå er filtrert i kategorier, som i seg selv ikke er en så dårlig ide, problemet er at når det ikke er søketreff i kategori nr1 så bytter den ikke automatisk til neste kategori hvor det kanskje er 25 treff.. Hvorfor i allverden skal jeg ha interesse av å lese om null treff i kategori nr1, er det da ikke mer logisk å bare bytte til kategorien hvor det faktisk er søketreff? For meg så krever altså søking i "Modern UI" dobbelt så mange klikk og lengre navigeringstid enn i Windows 7 på grunn av denne filtreringen og måten den løser ting på. Videre så har vi også deler av desktop som nå plutselig bare ender i "Modern UI" som blant annet network connection nederst i høyrehjørnet, hvor jeg tidligere bare kunne høyreklikk og få opp litt relevant informasjon med engang så blir jeg nå møtt med en "Modern UI" banner som ikke viser meg noe som helst annet enn navnet på tilkobling og det er det. Og igjen må jeg da igjen flere trinn for å komme meg dit jeg vil for å oppnå relevant informasjon og for å kunne gjøre noe som helst fornuftig enn jeg måtte tidligere. Alt dette er utrolig trist for Windows 8 i seg selv ser ut som et flott operativsystem, det er en evolusjon av Windows 7 på desktop siden som jeg mer enn gjerne hadde betalt fattige 119kr for, eventuelt 500kr senere. Hele problemet er "Modern UI" og hvordan Microsoft skal tvinge det nedover hode på brukere hvor det gir null mening å ha det og fullstendig fratar deg muligheten til å omgå det på noen logisk måte. Windows 8 med tradisjonell start meny ville vært helt knall, og ettersom "Modern UI" fungerer så kronglete og tydelig ikke er optimalisert eller myntet på mine systemer hvorfor tvinge det på meg da? Jeg kunne alltids brukt Start8 eller andre kreative løsninger, men for meg handler det om hva Microsoft gir meg og er det dette til vil tvinge nedover halsen på meg så blir det hele en prinsipp sak og jeg ønsker ikke å støtte Microsoft med verken penger eller noe annet så lenge de tar slike banale valg som er stikk i strid med hva jeg føler er logisk eller rettferdig ovenfor den typen bruker jeg er av operativsystemet Windows. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) I W8 fungerer ting _mye_ bedre med tastatur enn tidligere = man jobber raskere enn tidligere. Nå tror jeg det kommer mest av tastaturet man bruker. Hvis det er hurtigtastene du sikter til må man da beherske dem , noe som kan være litt stress Hvis så det er den enste måten å gjøre det på så ødelegger det lit for ergonomien og man blir sliten i fingrene igjen det vil gjøre det går tregt er stadig skifte mellom tastatur og mus , når man burde kunne bruke en av delen i en lengre periode uten å skifte For min del så brukes tastaturet 99% til skrive med og musen til velge med dere regner det vel som en rar måte å bruke Windows(7) på ? Endret 21. november 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
G Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Man må ha i bakhodet at snarvei taster , eller hurtigtaster ( som det heter på norsk) er som pinnkoder , du skal ikke ha mange før det blir trøbbel Bruker man flere typer programmer ( med norsk og internasjonal språkdrakt ) så vil samme en hurtigtast kombinasjon ha forskjellig betydning i 2 forskjellige program Da blir det bare kaos Nå er mangelen av startmenyen bare irriterende. Det som er problemet ( og som må gjentaes til det kjedsommelige ) er hvor tungvindt metro designet er uten berørings skjermer. Microsoft har rett og slett fjernet det som gjorde at Mus og tastatur fungerte uten problemer . nå må man "simulere" en pekeskjerm. Det er det som gjør det så tungvindt jeg må gjøre dere oppmerksomme på at mine uttalelser utelukkende er baser på all omtalen om og rundt Windows 8 Alt+F4 er ikke vanskelig å huske. CTRL+P samt CTRL+V er jo gjennomført som cut'n'paste for samtlige programmer som kjører under Windows med mere. Jeg kan altså et lite knippe av de viktige kommandoene til nå. Men det tar tid å lære seg alt slags spesial-kombinasjoner av slike som kanskje ikke er så mye benyttet hos vanlige folk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 utskrift og lim inn jeg bruker et program som ikke bruker hurtigtaster for slikt. Da må man bruke menyvalget i programmet hvis man vil foreta en utskrift uansett så er det ikke rom for hurtigtaster for alle mulige valg man kan gjøre i Windows. Da er man like langt , vil jeg hevde Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Det er jo ikke sånn at skrivebordet er godt gjemt i Windows 8 heller. Det er selvfølgelig også mulig at noe av grunnen til at jeg er såpass komfortabel med Windows 8 er at jeg ikke startet så mange programmer fra startmenyen i Windows 7 heller, og starte programmer fra skrivebord eller oppgavelinjen er jo mer eller mindre det samme som i tidligere versjoner. Når det er sagt synes jeg også at desktop-grensesnittet og ikke minst Explorer har fått en flott ansiktsløftning siden Windows 7:) Alt glir bedre, og føles mye raskere og mer responsivt enn i Windows 7. Dette er jo egentlig en litt meningsløs diskusjon, iom. at det i så stor grad dreier seg om smak og behag, men jeg synes de som uttaler seg uten å gi Windows 8 en sjanse i alle fall bør prøve det. Da Windows 8 ble lansert var jeg stort sett den eneste på jobb hos oss som var entusiastisk til den nye versjonen. To uker senere hadde 90% Windows 8-haterne likevel konvertert og var storfornøyde med bruksopplevelsen ...og nei, jeg jobber (dessverre) ikke i Microsoft! Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Føler at man blir presset inn i den nye startskjermen, et sted jeg har null interesse av å være, og trykker man på noe feil, så åpnes det en app i fullskjerm av alle idiotiske ting. FULLSKJERM? Og denne appen har faktisk, utrolig nok ingen "Lukk"-knapp. Er det tilfelle, eller lever jeg i en marerittverden, i så fall ønsker jeg å bl vekket litt kjapt! Må bruke Alt+F4 for å bli kvitt ondskapen. Og så må jeg finne et ikke-fullskjermprogram å trykke på for å få vekk den helvetes startskjermen. Den bare trenger seg på ved oppstart og er vanskelig å bli kvitt! Ufattelig at de synes det er en god ide å tvinge alle brukere over på et leketøysgrensesnitt for mobiltelefoner. Det er ikke et verktøy for noen som bare vil gjøre en jobb. 1 Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Og så må jeg finne et ikke-fullskjermprogram å trykke på for å få vekk den helvetes startskjermen. Den bare trenger seg på ved oppstart og er vanskelig å bli kvitt! Eller du kan klikke på Windows+D, på desktop-flisen eller klikke med musen i hjørnet på skjermen hvis du ikke bare insisterer på å gjøre det vanskelig for deg selv... 1 Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Det som er vanskelig er at startskjermen aldri skulle vært der i det hele tatt, og det er det Microsoft som har gjort vanskelig for meg ved at jeg må gjøre anstrengelser for å bli kvitt den. Den gir meg null og niks positivt som desktop-bruker, og mye negativt. Hvorfor blir jeg påtvunget den? Det er en helt ubegripelig beslutning av Microsoft, og jeg håper salget går tregt som bare rakkern. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Insisterer for å gjøre det vanskelig for deg selv? Det er vell mer Microsoft som insisterer på å gjøre det vanskelig for brukeren. GUI fungerer ikke spesielt intuitivt eller effektiv, eller overhode logisk om du skal være nødt til å pugge diverse hotkeys for å kunne navigere mer effektivt i GUIet sammenlignet med tidligere. Selv er jeg en stor fan av hurtigtaster og liker svært godt at Microsoft har lagt opp for meg effektiv og flittig bruk av dette i Windows 8, det forandrer dog ikke på at "Modern UI" som GUI virker ulogisk, ikke er optimalisert for ei heller hører noe sted hjemme på desktop, workstation og / eller server. Så hvorfor tvinge det på brukerne da, og samtidig fjerne alle muligheter for å omgå det om man skulle ønske det? Her er det snakk om at ting skal fungere mest mulig logisk, effektivt og brukervennlig for samtlige målgrupper rett ut av esken og det gjør ikke Windows 8. Unnskyldninger som at du bare kan legge til Start8, eller lære deg hurtigtaster å begynne å basere deg på det, eller at "Modern UI" fungerer mye bedre om du fikler med ditten og datten, optimaliserer det og det osv.. er overhode ingen unnskyldning og forandrer ikke på at dette rett og slett fungerer for dårlig ut av esken og er kronglete for mange av brukerne. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) .. eller at "Modern UI" fungerer mye bedre om du fikler med ditten og datten, optimaliserer det og det osv.. er overhode ingen unnskyldning og forandrer ikke på at dette rett og slett fungerer for dårlig ut av esken og er kronglete for mange av brukerne. Var det "Modern UI" det heter nå istedetfor "Metro" ? Kan man ikke like godt kalle det for "Freedom UI", som en analogi til de franske opphogga potetene? Vil Microsoft sparke oss litt i siden, eller noe sånn med dette OS'ets GUI? Endret 22. november 2012 av G Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Det som er vanskelig er at startskjermen aldri skulle vært der i det hele tatt, og det er det Microsoft som har gjort vanskelig for meg ved at jeg må gjøre anstrengelser for å bli kvitt den. Den gir meg null og niks positivt som desktop-bruker, og mye negativt. Hvorfor blir jeg påtvunget den? Det er en helt ubegripelig beslutning av Microsoft, og jeg håper salget går tregt som bare rakkern. Det er din mening. Poenget var at din påstand om at du må "finne et ikke-fullskjermprogram å trykke på for å få vekk den helvetes startskjermen" rett og slett ikke stemmer. Du har flere muligheter for å gå til desktop, både ved hjelp av hurtigtaster og GUI. Det er heller ingen som tvinger deg til å bruke startskjermen, eller Windows 8 i det hele og det store. Du kan bruke Windows 7 eller et av de ~hundretalls andre desktop-OSene som finnes. For meg tilfører Windows 8 en rekke positive elementer, både som desktop-bruker, laptop-bruker og nettbrett-bruker, både i privat og profesjonell sammenheng. Hvorfor skal dine behov være viktigere for Microsoft enn mine? Microsoft har jo også selv sagt at avgjørelsen at bakgrunnen for å fjerne startmenyen kom etter å ha kartlagt bruksmønsteret hos brukerne. Hvis det stemmer gir det helt klart mening å prøve noe helt nytt. Jeg skal dog være enig med RamGuy i at Modern UI kanskje ikke hører hjemme i Windows Server, men jeg har heller aldri prøvd det. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 jeg må bare spørre , hva er poenget med at en normal bruker på pc må laste ned et grensesnitt for at det skal fungere fornuftig ? kunne de ikke ha latt oss velge ved førstegangs oppstart , eller under installeringen. Her virker det som om Microsoft har lagt opp til at alle som kjøper Windows 8 skal bruke en del tid hos support for få riktig brukergrensesnitt. Microsoft kunne ha løst dette elegant med ha en avkrysning for M-UI jeg søkt på hva MUl betyr , Det kan være en smule interessant i denne sammenhengen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå