Gå til innhold

? Det handler om god musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var på konserten. Det var magisk!

Men, når jeg leser denne teksten blir jeg nesten litt provosert.

"Folk spør for eksempel hvorfor vi ikke spiller musikk fra Ace Combat, hvorpå jeg svarer at det er jo bare japansk popmusikk med gitarsoloer. Hvordan skal man kunne spille det i et fullt orkester?"

Da vet tydeligvis ikke Johansson hva han prater om:

http://youtu.be/4HGQS5XSoJ4

http://youtu.be/oDUKnSC_ofw

http://youtu.be/KmIWjJ8cz18

 

Store deler av musikken i spillene er jo faktisk skrevet for symfoniorkester.

"The Ace Combat series is known for its dramatic soundtrack, particularly in later installments of the game where full orchestras, such as the Warsaw Philharmonic Orchestra, are used."

"Several soundtracks were done by Trinity Boys Choir and Bulgarian Symphony Orchestra."

Endret av SpecR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidvis føler jeg at spillmusikk har gått litt baklengs, egentlig. Jeg kan en hel haug med melodier fra NES- og SNES-spill, til dels PlayStation, men av de siste par generasjonene føler jeg det er langt mindre som fester seg. Mange av dere som tar dere selv i å nynne på musikk fra Call of Duty, BioShock, FIFA 2013 eller Assassin's Creed?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har egentlig aldri vært veldig fan av orkestrert spillmusikk, ikke den som ikke opprinnelig var innspilt av et orkester.

 

Nobue Uematsu sin musikk er jo hyppig brukt til slike konserter, med god grunn gi og for seg, men synes ofte musikken hans mister drivet og særegenheten når den blir spilt av et orkester.

 

Musikken hans bærer preg av en veldig distinkt bruk av instrumenter, med tydelig basslinjer og trommer som driver musikken fremover. Disse forsvinner ofte, forenkles eller kommer i bakgrunnen i orkesterversjonen.

 

Veldig mye spillmusikk, særlig fra før år 2000, tror jeg blir best spilt av et prog. rock/metal band, av og til backet opp av et lite orkester. For mye av særegenheten til musikken forsvinner i et fullt orkester. Dog skal det sies at "the black mages" har prøvd noe lignende allerede, uten at jeg likte det så godt heller.

 

Jeg tror ikke en skal undervurdere særegenheten til det orginale lydbildet. Midi o.l. musikk har sin helt egen sjarm.

 

Men som sagt, det finnes jo mer og mer spillmusikk som blir spilt inn av et fullt orkester i utgangspunktet, og da vil det åpenbart fungere bra i en konsert slik som SCORE.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv setter jeg utrolig stor pris på god musikk i spill,film/serier etc. Det utgjør så ufattelig mye til tider. Akkurat nå sitter jeg å nyter meny musikken til Halo 4 i mens jeg lager mat. Helt nydelig :) Minner meg litt om Band of Brothers enkelte steder.

 

Ang. Ace Combat, jeg har ikke spillt de senere spillene noe særlig, siden Air Combat faktisk. Men det er mye bra musikk her altså, og jeg er titt og ofte innom youtube og hører på ulike låter fra disse spillene. Noen herlige eksempler har jo SpecR funnet frem over her.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Tidvis føler jeg at spillmusikk har gått litt baklengs, egentlig. Jeg kan en hel haug med melodier fra NES- og SNES-spill, til dels PlayStation, men av de siste par generasjonene føler jeg det er langt mindre som fester seg. Mange av dere som tar dere selv i å nynne på musikk fra Call of Duty, BioShock, FIFA 2013 eller Assassin's Creed?

At musikk er nynnbar er ikke et kvalitetsstempel, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Tidvis føler jeg at spillmusikk har gått litt baklengs, egentlig. Jeg kan en hel haug med melodier fra NES- og SNES-spill, til dels PlayStation, men av de siste par generasjonene føler jeg det er langt mindre som fester seg. Mange av dere som tar dere selv i å nynne på musikk fra Call of Duty, BioShock, FIFA 2013 eller Assassin's Creed?

 

Musikk er alltid en del av det helhetlige estetiske uttrykket til et spill. Den korny musikken til Super Mario Bros passer til uttrykket. Battlefield Vietnam brukte flere låter som var direkte relatert til Vietnamkrigen. BioShock bruker ikke bare den veldig stemningsfulle orkestermusikken, men tar også nytte av jazz/swing låter som virkelig gir deg følelsen av at Rapture ble bygd på 40-tallet. Spillmusikk er håndplukket for å skape den stemningen man vil oppnå. En catchy melodi er som oftest ikke veien å gå.

 

Når det er sagt har spillmusikken masse potensiale. Musikk for interaktive media blir mer og mer sett på som en egen form og ikke bare en gren av filmmusikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidvis føler jeg at spillmusikk har gått litt baklengs, egentlig. Jeg kan en hel haug med melodier fra NES- og SNES-spill, til dels PlayStation, men av de siste par generasjonene føler jeg det er langt mindre som fester seg. Mange av dere som tar dere selv i å nynne på musikk fra Call of Duty, BioShock, FIFA 2013 eller Assassin's Creed?

 

Akkurat dette med "nynnbarhet" har en ganske interessant forklaring. Det utstyret komponister av spillmusikk brukte til å lage/spille inn/spille av musikk for dataspill var ganske enkelt, så dermed kunne komponistene kun ta i bruk enkle melodier, melodier som lett kunne feste seg på hjernen. Dette gjorde dem enklere å huske for de som spilte spillene. En del spill-komponister klarer å fortsette å jobbe slikt med nyere teknologi (Kondo, Uematsu, Soule), og noen skaper mer overdådige melodier som ikke fester seg like enkelt.

 

Extra Credits har en ganske god episode om spillmusikk (som jeg lånte forklaringen min fra), så anbefaler at du tar en titt på den: http://penny-arcade.com/patv/episode/video-game-music

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner nesten å lure på om det faktum at spillmusikken har nærmet seg filmmusikk de siste årene i takt med at teknologi og lignende har gjort det mulig, gjør sitt til at det går mer inn som bakgrunnsmusikk. Det er klart, det finnes en del filmmusikk som skiller seg veldig ut, men mesteparten av filmmusikken er jo ment for å underbygge en stemning uten å bli for insisterende.

 

De gamle spillene hadde litt vanskeligere for å skille seg ut, og det var kanskje som RustyMagus sier begrenset med plass og dermed ble den plassen som var til for musikk brukt på mest mulig kvalitet, forstått som umiddelbarhet eller hvor fengende sangene var...

 

I tillegg var vel ikke åttitallets populærmusikk akkurat preget av at det ikke var fengende. Og da er det kanskje logisk at åttitallets spillmusikk var preget av det samme?

Lenke til kommentar

Extra Credits har en ganske god episode om spillmusikk (som jeg lånte forklaringen min fra), så anbefaler at du tar en titt på den: http://penny-arcade....ideo-game-music

Utrolig bra episode, og jeg synes han forklarte veldig bra. Ja, musikken før satt seg lettere i hjernebarken, men musikken i dag er bare så mye bedre på mange måter. Men jeg synes den gamle musikken fortsatt er knalle god. ;)

 

Er utrolig hvor mye musikken har å si for opplevelsen av spillet/filmen og ikke minst hvor dyktig komponistene er! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...