Alastor Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Nå er ikke hva jeg kan og ikke kan en del av denne tråden, men jeg har diskutert Elkjøp på dette forumet siden 2004, noe Elkjøp er klar over, og det har aldri vært noe trøbbel så lenge jeg ikke deler intern info o.l. . Du finner meg også som en svært aktiv hjelp på www.facebook.com/Elkjop Du kan gjerne sende meg en PM om du lurer på mer rundt dette. Eller komme innom butikken min for en prat, ser du også bor i Trondheim. Endret 21. november 2012 av Alastor Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jammen, som jeg har flere ganger sagt, denne saken omhandler jo ikke å ha falske tilbud, men at prisene aktivt ble satt opp siste ukene før jul - uansett om det var vist i vår kundeavis eller ei... :S. Og varene i våre annonser er ikke merket som tilbud . Kjære Drunkenvalley, dette er ikke vondt ment mot deg. Det er bare et lite hjertesukk... For å sitere meg selv, som du ikke svarte på: Dere kaller det tilbudsavis/kampanjeavis, bruker ord som "lave priser" og har en tidsbegrensning på annonserte produkter. For å sitere deres hjemmeside: Her finner du alltid siste tilbudsavis av Elkjøp. Og i avisen: Kampanje dato-dato Vi garanterer at du får kjøpt det annonserte produktet i 3 dager, og blir vi ikke utsolgt vil prisene gjelde fra en dato t.o.m. dato. Så man skal ikke tolke det som et tilbud når dere kaller det tilbudsavis, kampanje og har en begrenset tidsperiode på prisene? Å sette opp prisen før jul for så å senke den igjen og kalle det et tilbud/salg som dere gjør på romjul/nyttårssalget, selv om prisen likevel er høyere enn den opprinnelige prisen, er vel ikke helt i tråd med god forretningsskikk heller. Dere skal ha ros for å ha vært ærlige en gang da. http://www.dinside.n...lbud-fra-elkjop For å gjenta spørsmålet. En tilbudsavis med kampanjeprodukter i en begrenset tidsperiode, er ikke produkter på tilbud? 1 Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Har lært av prisjuksingen julen 2010. Jeg har også lært. Handler ikke på Elkjøp. (Ikke på Lefdal eller Expert heller). Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Kunne ikke brydd meg mindre. Det er da ikke spesielt vanskelig å orientere seg om prisnivået i markedet før man gjør et innkjøp? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Kunne ikke brydd meg mindre. Det er da ikke spesielt vanskelig å orientere seg om prisnivået i markedet før man gjør et innkjøp? For brukerne av diskusjon.no er det sikkert ikke store problemet å finne de riktige prisene, men hva med besteforeldre og foreldre (eldre generasjoner generelt) som trolig kjøper til hyllepris uten særlig omtanke. Jeg synest ikke det er særlig kjekt å fortelle slektninger at barbermaskinen (f.eks) de kjøpte til 1995,- egentlig ikke kostet mer enn 1195,-. Eller hva med moren min som kjøpte en TV som var horibelt overpriset (se min tidligere post). Jeg tror ikke hun følte seg særlig bra etter hun fikk høre hva hun hadde kjøpt. Det var snakk om mange dagers lønninger. Jeg vil påstå at det er noen i bedriften som med vilje setter disse ville prisene. Eksemplene er maaaange og pris avviket for stort til at det er tilfeldig/feilpriset! Jeg betaler gjerne noen par hundrelapper mer for å få kjøpe noe i lokalbutikken, men når de likevell har tjenester som "collect@store" så synest jeg prisene kunne vært like i butikk og online. For å ta et eksempel: Koster en TV 13.000,- på internett så betaler jeg gjerne den prisen + frakten (+ litt til) for å få varen på dagen. Skulle det være noe gale så er det også lettere å forholde seg til den lokale butikken også. Jeg kjøper vanligvis ikke et spill på internett til 399,- + ~50kr i frakt når jeg får samme spillet til 449,- (~499,-) i lokalbutikken og får det på dagen. 4 Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Jeg synest ikke det er særlig kjekt å fortelle slektninger at barbermaskinen (f.eks) de kjøpte til 1995,- egentlig ikke kostet mer enn 1195,-. Eller hva med moren min som kjøpte en TV som var horibelt overpriset (se min tidligere post). Jeg tror ikke hun følte seg særlig bra etter hun fikk høre hva hun hadde kjøpt. Det var snakk om mange dagers lønninger. Det er da bare å gå tilbake og fortelle om hendelsen og deretter få tilbake mellomlegget? Det er ikke stort verre enn det. Jeg vil påstå at det er noen i bedriften som med vilje setter disse ville prisene. Eksemplene er maaaange og pris avviket for stort til at det er tilfeldig/feilpriset! Jeg mener at Alastor tidligere skrev at prisene redigeres manuelt. Prisene på internettbutikken vår reguleres flere ganger ganger ukentlig, kanskje til og med daglig. Det sier seg selv at det er et ganske omfattende arbeid å være oppdatert på prisene konstant. Prisene i butikk skal (men enkelte untak) være tilsvarende dem i på nettet, men det er rett og slett ikke alltid man får tid til alt sammen. Det er mye å gjøre på jobb. Jeg betaler gjerne noen par hundrelapper mer for å få kjøpe noe i lokalbutikken, men når de likevell har tjenester som "collect@store" så synest jeg prisene kunne vært like i butikk og online. Nå kan jeg bare snakke for min egen butikk, men tro meg, vi prøver virkelig vårt beste. Og vi er ikke vanskelige å be om man påpeker en prisforskjell og spør om å få varen til internettpris. Elkjøp (og alle andre butikker) lever av kundene sine. Jeg syntes det er dumt at folk faktisk aktivt tror vi er ute etter å svindle folk. Det skjer glipper i ny og ne, som regel menneskelige feil. Når det gjelder det tråden handler om, ser jeg som tidligere uttalt personlig ikke noe problem med hvordan de håndterte julesalget tidligere (jeg begynte å jobbe i Elkjøp sommer 2011 og hadde ingenting med selskapet å gjøre julen 2010 da dette var en stor "snakkis"). Det som derimot er utrolig frustrerende er mennesker som kommer inn nå i år og begynner å spørre om jeg lurer dem når jeg gir dem en pris på en vare, og deretter begynner å dra opp "JULA FOR TO ÅR SIDEN JA". Sukk. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Jammen, som jeg har flere ganger sagt, denne saken omhandler jo ikke å ha falske tilbud, men at prisene aktivt ble satt opp siste ukene før jul - uansett om det var vist i vår kundeavis eller ei... :S. Og varene i våre annonser er ikke merket som tilbud . Kjære Drunkenvalley, dette er ikke vondt ment mot deg. Det er bare et lite hjertesukk... Du hadde ikke et svar å komme med eller? Det finnes kanskje ikke noe godt svar..? For å sitere meg selv, som du ikke svarte på: Dere kaller det tilbudsavis/kampanjeavis, bruker ord som "lave priser" og har en tidsbegrensning på annonserte produkter. For å sitere deres hjemmeside: Her finner du alltid siste tilbudsavis av Elkjøp. Og i avisen: Kampanje dato-dato Vi garanterer at du får kjøpt det annonserte produktet i 3 dager, og blir vi ikke utsolgt vil prisene gjelde fra en dato t.o.m. dato. Så man skal ikke tolke det som et tilbud når dere kaller det tilbudsavis, kampanje og har en begrenset tidsperiode på prisene? Å sette opp prisen før jul for så å senke den igjen og kalle det et tilbud/salg som dere gjør på romjul/nyttårssalget, selv om prisen likevel er høyere enn den opprinnelige prisen, er vel ikke helt i tråd med god forretningsskikk heller. Dere skal ha ros for å ha vært ærlige en gang da. http://www.dinside.n...lbud-fra-elkjop For å gjenta spørsmålet. En tilbudsavis med kampanjeprodukter i en begrenset tidsperiode, er ikke produkter på tilbud? Endret 23. november 2012 av >Jonas< Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Tips om du vil ha meg til å svare på noe er bruk av Pm, jeg er ikke like ofte på forumet som før. Mener du at en pris ikke kan være til fast lav pris, at for at man skal si man har lave priser så må man sette ned prisen før produktene og prisen vises i kundeavisen? At det står tilbudsavis på nettsiden vår var jeg ikke klar over. Burde endres til kundeavis eller kampanjeavis. Å skrive "kampanje" krever ikke at produktet er satt ned i pris, ei heller at det skrives at elkjøp har annonsegaranti. Markedsføring av tilbud og salg skal være merket med førpris, det er markedsføringsloven veldig klar på. Mener du vi bryter med denne så er mitt beste råd å be forbrukerombudet om å se på ordbruken . De har vært veldig klare på hva en bedrift kan skrive og ikke i en kundeavis, og følger dette tett opp. Ser fortsatt ikke hva dette har med det vg skrev om i 2010, men håper du føler du fikk et svar . Endret 23. november 2012 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 For å gjenta spørsmålet. En tilbdsavis med kampanjeprodukter i en begrenset tidsperiode, er ikke produkter på tilbud? En kundeavis med kampanjeprodukter i en begrenset periode er produkter til lave priser som bør være gode priser vs hva andre butikker har. Om produktene skal være merket med "tilbud" eller "salg" krever forbrukerombudet bruk av førpris. Siden Elkjøp har lokale priser, og det kan være store variasjoner fra sted til sted på priser på en del varer, så er kravene til bruk av førpris så store at vi veldig sjeldent har muligheten til å markere med slikt avslag. Da er det viktig for kunden å sammenligne pris på feks prisjakt.no og se om dette er bra saker . Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Tips om du vil ha meg til å svare på noe er bruk av Pm, jeg er ikke like ofte på forumet som før. Mener du at en pris ikke kan være til fast lav pris, at for at man skal si man har lave priser så må man sette ned prisen før produktene og prisen vises i kundeavisen? At det står tilbudsavis på nettsiden vår var jeg ikke klar over. Burde endres til kundeavis eller kampanjeavis. Å skrive "kampanje" krever ikke at produktet er satt ned i pris, ei heller at det skrives at elkjøp har annonsegaranti. Markedsføring av tilbud og salg skal være merket med førpris, det er markedsføringsloven veldig klar på. Mener du vi bryter med denne så er mitt beste råd å be forbrukerombudet om å se på ordbruken . De har vært veldig klare på hva en bedrift kan skrive og ikke i en kundeavis, og følger dette tett opp. Ser fortsatt ikke hva dette har med det vg skrev om i 2010, men håper du føler du fikk et svar . Du hadde vært inne her og svart etter jeg stilte spørsmålet, samt at du hadde vært aktiv det ifølge profilen din. Hva er vitsen med en kampanje da der hvor dere fremhever enkelte produkter, samt å skrive at prisen bare gjelder for en gitt periode hvis det ikke er noe spesielt med prisen? VG skrev om at dere satte opp prisene før jul, og det er jo akkurat det jeg snakker om. Når jeg kjøpte den aktuelle vekkeklokka med radio kostet den 199,- før den kom i tilbudsavisa og kosta både 299,- og 399,- før jul. Ser du ikke sammenhengen med det VG skrev om? Når den da kom på tilbud/salg etter jul til 299,- med førpris 399,-, er jo dette juks i og med at dere satte opp prisen fra 199,- til 299,- til 399,-. En kundeavis med kampanjeprodukter i en begrenset periode er produkter til lave priser som bør være gode priser vs hva andre butikker har. Om produktene skal være merket med "tilbud" eller "salg" krever forbrukerombudet bruk av førpris. Siden Elkjøp har lokale priser, og det kan være store variasjoner fra sted til sted på priser på en del varer, så er kravene til bruk av førpris så store at vi veldig sjeldent har muligheten til å markere med slikt avslag. Da er det viktig for kunden å sammenligne pris på feks prisjakt.no og se om dette er bra saker . Så det er helt greit at man setter opp prisen og kaller det en kampanje? Du ser ikke helt at dette kan få kundene til å tro at de gjør et bedre kjøp enn de ellers ville gjort, fordi de tror at prisen på kampanjevarene er lavere? Og hvordan kan dere kalle det "lave priser" når prisen i enkelte tilfeller har vært over det dobbelte av førpris? I følge artikkelen har ikke Elkjøp lokale priser lenger: Prisene blir satt sentralt, noe ingen lokal butikk får lov til å overstyre. Men hva hjelper det med oppgitt førpris om dere dobler prisen på et produkt, for så å sette det ned igjen, til en pris som fremdeles er høyere enn det prisen var til å begynne med? Endret 23. november 2012 av >Jonas< 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Barbermaskinen jeg kjøpte (nevnt tidligere i tråden) var priset i hyllen til 1995,- mens internettprisen var 1195,-. Sjekker du historikken på prisguide.no så ser du at den aldri har kostet så mye. Her er det priset med vilje eller gjort en gigantisk feil. Jeg stemmer for førstnevnte. TVen som moren min kjøpte hos Lefdal mener jeg det ikke stod pris på, så de måtte spørre en selger om hva den kostet. Er ikke 18.000,- kontra 13.000~15.000kr som den burde koster litt vel drøyt? Da jeg skulle kjøpe TV så var ikke TVen på lager (helt ny modell) og som sagt ble prisen oppgitt til 2500,- høyere enn Hifi klubben sin lokale pris. Burde ikke være nødvendig å ha et slikt forhold til butikken. Har vanskelig for å stole på hva som blir sagt. Det er garantert mange godtroende mennesker som går rett på disse prisene. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Du legger ord i min munn Jonas, når du videre sier "så det er greit at". Denne oppjusteringen av priser skjedde da altså i 2010, og jeg startet her i tråden med å si at dette ikke var bra, og at dette var det VG skrev om og som folk reagerte på. I fjor ble det skrevet i VG at vi holdt ord, og ikke tullet mer med prisene, og det samme ser ut til å skje i år, om vi skal tro artikkelen vi kommenterer . Jeg har forsøkt å svare deg som best jeg kan, i beste mening . Håper at andre, om ikke du, er fornøyd med det jeg skriver. Har ikke så mye mer å bidra med nå i denne tråden. Er ingen offisiell representant for Elkjøp, men en ansatt som både er glad i arbeidsplassen min og diskusjon.no-miljøet. Endret 23. november 2012 av Alastor Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Fikk tilbudsavis fra Elkjøp i dag. Og da er vi igang igjen gitt... LG HX906SBN - et 5.1 kompakthjemmekinoanlegg som har kostet ~2500,- konsekvent både hos Elkjøp og Lefdal en rimelig god stund nå (iallefall siden jeg begynte å se etter slike som var rundt sommertider) blir nå annonsert til 2995,- -C- 2 Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Helt normal Elkjøp-oppførsel det der. I forrige uke kostet det helt riktig 2495 kroner hos dem. Rart de da annonserer det i sin tilbudsavis til 500 kroner mer denne uken. Greit nok at jula kommer tidlig hos butikkene overalt, men de kunne da ventet med å sette opp prisen til nærmere jul 2 Lenke til kommentar
KarlEK Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Elkjøp, elkjøp. Jeg var i dag innom for å hente min eksterne harddisk som dere hadde sendt melding om. Da jeg kom hadde dere den ikke og jeg måtte få en ny. Det ble ekstra problemer da prisen på harddisken hadde gått opp med 200 kroner. så nå kostet den 1000,- Tullete. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg synes det er bra at prisene går i taket før jul. Da kjøper vi ikke så mye dritt. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Da tyder det på at ting ikke blir så mye bedre i år allikevel. Enda en grunn til å være tidlig ute med julehandelen! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 En kundeavis med kampanjeprodukter i en begrenset periode er produkter til lave priser som bør være gode priser vs hva andre butikker har. Om produktene skal være merket med "tilbud" eller "salg" krever forbrukerombudet bruk av førpris. Ja, da var Elkjøp igjen i gang med lureriet sitt. På torsdag er det igjen kampanje, og der kan man blant annet finne Samsung Galaxy S3 Mini på kampanje til 2649,-, som er merket med førpris 2995,-. Denne kostet før jul 2649,-, og sjekker man historikken i Prisguiden ser man at denne aldri har kostet 2995,-. Så at Elkjøp har sluttet å lure kundene, er vel flere ganger bevist her nå bare tull. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hæ? Du bør bytte kilde til en som virker, i følge prisjakt.no så tok Elkjop.no tok 2995 for denne fra 22. November til 7. Desember. Reglene for førpris er etter hva jeg kjenner til slik at man kan sette opp førpris så lenge den er innenfor seks uker siden og man har solgt varer til den prisen. Men jeg kan ta feil her, er ingen advokat. I tillegg så er produktet annonsert i vår avis til 1,- med et abo, ikke uten abo eller noe slikt...slik de prisene du refererer til er. Men om du mener dette er i strid med markedsføringsloven så er det heldigvis enkelt å klage til forbrukerombudet på www.forbrukerombudet.no, knapp øverst til høyre. Er det brudd vil de gi beskjed videre til Elkjøp. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Kjøpte barbermaskin i dag. Glad jeg sjekket prisen først... På fredag var denne nå satt ned til 1495,- Fremdeles 300kr dyrere enn nettprisen deres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå