Gå til innhold

Agurktråd rundt julemotiv

Anbefalte innlegg

Sitter og leker litt med tanken på det "perfekte" julemotivet som ikke består av typiske bilder som bikkja med sløyfe få, Ungen din etc.

Hva som er perfekt er jo så klart en smakssak, men leker litt med tanken på og sende ut julekort som jeg enten printer selv eller evt. bestiller via Fotoknudsen etc.

Er det noen her som har forslag til noen orginale og hårresisende motiver som passer ti lslikt som er litt utenom det vanlige?

Det må så klart på en eller annen måte illustrere at det er et julekort ved hjelp av motivet, men vil liksom "sjokkere" litt, uten å sende bilde av meg selv naken. (For det hadde ikke akkurat vert noe fint syn)

Så derfor så kaller jeg denne tråden en "Agurktråd". Kom med DIN mening om hva som er det perfekte julemotivet som vekker litt oppsikt. Kom gjerne med eksempelbilder også.

PS! Det kan så klart ikke inneholde nakenhet og eller ting som er upassende for små barn.

Poenget er at jeg skal gjøre et lite prosjekt ut av dette og ta dette bildet selv. Jeg skal så klart ikke plukke av bildene jeg allerede har tatt, og jeg skal heller ikke bare finne bilder på nett å bruke.

Men, det begynner og haste, og jeg føler jeg har litt jernteppe, så hjelp meg gjerne i gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ser det jo ikke ut til å komme snø på en stund, så vinterlige motiver er kanskje ikke det beste forslaget akkurat nå?

Jeg ser for meg at rollebytter kan funger - minstemann er julenissen og de voksne er kledd som småbarn og er redd for nissen, f.eks.?

Takker for forslaget :)

Njæ... Tenker kanskje på noe litt mer heavy enn dette tror jeg, selv om det var en morsom tanke :)

Lenke til kommentar

Du kjenner kanskje sangen "Fairytale of New York" med The Pogues & Kirsty McCall? Kan noe i den retningen passe? Ser for meg sort/hvitt, dyster steming, tåke og slitne mennesker ...

Nå er du inne på noe tomsi :)

Kan gjerne være et litt ironisk motiv også, for det skal jo stå "God Jul" etc. på kortet. Poenget er at jeg må ta bildet selv, så det må være noen motiver som er forholdsvis lett tilgjengelige de nærmeste dagene :)

Bare fortsett i den banen der tomsi :)

Lenke til kommentar

Mange barn som går en tung jul i møte. Men mange flotte mennesker som står på for å gjøre julen bedre.

Frivillige som i frelsesarmeen - eller facebook-grupper som har startet - gi en gave du ville gitt til ditt eget barn gave innsamling.

Hva med å ta bilde av disse menneskene -innsamlingsituasjoner - gavehauger ? Mange muligheter her for både samfunnsengasjement, vonde historier - gode historier - humor og eller ettertanker. Vet jo ikke hva du egentlig er ute etter ;)

Lenke til kommentar

Ingen dum ide dette jentungen :)

Tenkte spesielt på dette med frelsesarmeen og et litt morsomt og eller melankolsk bilde av dem i "aksjon".

Dette skal jeg ta med meg.

Men selv om ideen er god i teorien, så skal man jo faktisk finne noen og ta det riktige bildet også. Men skal så absolutt ha dette som en mulighet :)

Lenke til kommentar

Ingen dum ide dette jentungen :)

Tenkte spesielt på dette med frelsesarmeen og et litt morsomt og eller melankolsk bilde av dem i "aksjon".

Dette skal jeg ta med meg.

Men selv om ideen er god i teorien, så skal man jo faktisk finne noen og ta det riktige bildet også. Men skal så absolutt ha dette som en mulighet :)

Du kan jo ta kontakt - lufte ideen, høre deres tanker/ideer. Kanhende litt felles nytte ?

Uansett, lurt å ta bilde av noe en har interesse av, så blir det et personlig julekort også ;)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Generelt sett, så er det lurt å se på de forskjellige julekalendrene som har gått på TV de siste årene, gjerne de som er beregnet for de voksne.

Og det er nok av julesanger som kan tolkes. Teksten til glade jul er jo rimelig sær, når en først tenker på det - engler som daler i skjul - hva menes med det?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg sikter for høyt og at forventningene til det "perfekte" julebildet er for høyt. Dette resulterer i at det mest sannsynlig ikke blir noe bilde.

Må bruke mindre tid på og tenke og mer på og ta bilder tror jeg, hehe.

Men Tomsi var inne på noe lenger opp her som tåke, sort/hvitt og litt melankolsk stemning. Tror det er noe slikt jeg kanskje er ute etter i en eller annen grad. Et typisk gatefoto kanskje...?

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar

Det er alltids et problem hvis forventningene blir for høye. Min erfaring er at de mer impulsive bildene blir bedre.

Et litt tåkete gatefoto etter at de har fått opp julepynten tror jeg kan blir veldig bra, og har du med familien litt diskret, så er det bare pluss. Jeg vil nok velge s/h som uttrykk.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ja, s/h får jeg faktisk mer og mer sansen for.

Problemet her er at det er mørkt når man drar på jobb, og mørkt når man kommer hjem. I tillegg så regner det stort sett hele tiden her i Fredrikstad for tiden :)

Jeg synes jeg traff spikeren på hodet forrige jul da jeg bestemte meg for å ta et bilde og ramme inn som jeg kunne gi til mine foreldre som de kunne ha på veggen i stua. Dette har dog ingenting med postkort å gjøre, men ett ganske stort bilde på rundt 1meter bredt.

Bildet er fra ett sted nær her vi bor som vi stort sett befinner oss hver dag når vi går tur med bikkja. Ikke et spesielt "flott" sted i seg selv, men jeg følte det ble veldig personlig og at jeg fikk noe dramatisk og flott ut av et sted som egentlig ikke er så veldig mye å skryte av.

Jeg satt av en hel formiddag til dette og jeg viste hva slags type bilde jeg skulle ta og at det var dette stedet jeg skulle bruke. Jeg satt liksom med bilde av hvordan det skulle bli i hodet, og i forhold til det så traff jeg spikeren på hodet.

Gleden var enda større når mine foreldre ble åpenbart glade for bildet og hang det sporenstreks opp på veggen midt i stua. Det var ikke en typisk medlidenhets oppførsel heller. Dem snakker om bildet på hver sammenkomst dem har (nesten da vertfall) og alle spør hvem som har tatt bilde og hvor det er tatt.

Bildet er tatt på en slik måte at INGEN kan se hvor det er tatt, og når dem sier det så bare måper dem, hehe.

Her er vertfall bildet jeg snakker om:

post-30214-0-80442400-1353454120_thumb.jpg

Ahh... skulle ønske jeg fikk den samme klare ideen nå når det gjelder julekortmotiv :)

Lenke til kommentar

For den rette stemningen, så er vil jeg si at det er etter at det er blitt mørkt som er greia. Alternativt i blåtimen. Sette kamera på stativ og bruke lang lukkertid så folkene som beverger seg er bare noen skygger som farer forbi. Gjerne med litt tåke; men det er greit at regnet gir seg.

Jeg tror det er lettere å gi bilder som gave; da det er lettere å finne motiver som passer for den som skal ha gaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...