Grøvdal Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Skal sette opp en server som skal brukes til Streame og encode 720p (via. f.eks. Air Playit) VPN Er veldig usikker på hvor kraftig serveren trenger å være. Den skal være stille, liten (mini-tower eller mindre) og utvikle minst mulig varme. Tenker at den skal kunne brukes av 3-4 personer. Tenkte å bruke rundt 4-5k om mulig. Har liten peiling på servere, men tenkte det kunne være nyttig og ikke minst morsomt å lage et slikt prosjekt. Har linje på 70/70 som jeg håper skal være kraftig nok. I første omgang blir det å finne riktig hardware. Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Det du i bunn og grunn trenger er en stillegående maskin. Hvilket OS tenker du å bruke? Har selv en hjemmeserver kjørende med Windows 2012 server. Har en i3 3220T (Max TDP 35W), 16GB minne og 2x2GB HDD. Kan i praksis kjøles passivt. Det er ingen grunn til å kjøre på med Xeon osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg mener i3 blir for svakt når man skal til med enkoding av video... i7 tror jeg er et bedre alternativ hvis man ikke vil over på Xeon. Lenke til kommentar
Grøvdal Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Det er her jeg stusser selv. Tror at i3'en blir for svak til enkoding, men er redd for at i7 eller Xeon blir "overkill". Jeg tenkte å kjøre windows server 2012 for streamingen, og VMbox med ubuntu (har ikke så veldig peiling på linux) for vpn'en. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hva mener du med "enkoding"? Lenke til kommentar
Grøvdal Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Sitat Media Software for encoding audio, video, text into standardized formats: A compressor encodes data (e.g., audio/video/images) into a smaller form (See codec.) An audio encoder may be capable of capturing, compressing and converting audio A video encoder may be capable of capturing, compressing and converting audio/video An email encoder secures online email addresses from email harvesters A PHTML encoder preserves script code logic in a secure format that is transparent to visitors on a web site A multiplexer combines multiple inputs into one output. http://en.wikipedia.org/wiki/Encoder Altså å convertere fra f.eks. 1080p 29fps til 720p 24fps på rappen. Veldig praktisk for å begrense "uploaden" til serveren. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Visst det er det samme som å transcode vba f.eks Tversity,eller PS3 Mediaserver. Så krever da ikke det allverden. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Sitat Transcode - to convert video or audio from one compressed encoded format to another compressed encoded format Encode - to convert video or audio from an uncompressed, un-encoded format to a compressed encoded format. This is accomplished by using a hardware, or more typically a software codec (code-decode). Kan godt tenkes han mener transcoding. ellers i7 høres ganske bra ut i dette tilfellet! Endret 20. november 2012 av Gjest Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Ingen vits å betale ekstra for en i7. Jeg har selv brukt en Phenom II X4 955 til samme oppgaven, uten noen problemer. Altså han kan fint kjøpe en i5, evnt en i3 3220 for oppgaven. Lenke til kommentar
Grøvdal Skrevet 21. november 2012 Forfatter Del Skrevet 21. november 2012 ColdIce skrev (På 20.11.2012 den 14.39): Kan godt tenkes han mener transcoding. ellers i7 høres ganske bra ut i dette tilfellet! Transcode, stemmer! Takk for rettelsen Er virkelig en i3 3220 kraftig nok til å transcode 3 forskjellige videoer samtidig som det kjøres en vpn server og muligens en minecraft server? Vi er et par kompiser som spleiser på en server så prisen kan godt bli opp mot 9k. Tenker også at det kan være greit å ha en som går godt, og kan gå et par år fremover også. Tenker tanken med e3 xeon, men er ikke sikker. Med operativsystem, så er det flere jeg har pratet med som har nevn at linux ubuntu server fungere godt. Kom gjerne med innspill. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Transcode 3 forskjellige videoer samtidig går nok ikke nei, men hvordan i guds navn har du tenkt å få det til? Skal dere spleise, å legge såpass i det. Så kan dere ligesågreit legge pengene i en i5 eller i7, med plenty med ram pga minecraft serveren. Lenke til kommentar
Grøvdal Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Tenkte det via program som Air Playit. Air playit er et streaming program med innebygd transcode funksjon. Men vill ikke xeon fungere bedre til slike oppgave enn en i7? Mener å ha lest av xeon tar "handbrake" tester bedre enn i7 av tilsvarende ytlse. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Nei, ikke nevneverdig. Og til en langt høyere pris. Sålenge man skal bruke 1 CPU, kan du holde deg til i5 eller i7. 1 Lenke til kommentar
wtf1337 Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1157677&su=716D6F81-BA13-44ED-A506-7FD0A5C14CFB (mangler psu og hdd(er) Den listen er perfekt til en liten server med alt virtualisert. Du kan feks instalere exsi kjøpe et raid kort+ noen nics så har du en vm med pfsense. Og en annen vm med steaming tjenester. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå