Thor. Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Kjøpte et Clas Ohlson juletre til å ha på hybelen for å markere juletida. Dette bruker ca 20 gule dioder og blir drevet av 4 stk AA batterier (1,5V). Hvor mye kraft er det i snitt på et batteri og hvor mange ampere bruker diodene? Ønsker å vite dette for å finne ut om det bare kan stå på i jula eller om jeg bør skru av om nata for å slippe å bruke så mange batterier. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Mange ukjente her. Det finnes forskjellige typer AA batterier, med 5 -10 ganger forskjell i kapasitet. Et løst anslag er at du må bytte batterier 1 - 2 ganger i døgnet. Dvs batterier er ganske uegnet til formålet. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Studerte eska litt ekstra. Det står: LED X20 X 0.06W Når det kommer til batterier kan du jo ta utgangspunkt i oppladbare 2000mAh eller 2700mAh. Har aldri lært meg formlene så jeg klarer ikke regne på det selv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Typisk data for en LED er 2V og 30mA. Dvs 0.06W, så det kan stemme. 20 LED bruker da 1.2W. Ved 6V tilførsel blir da strømmen 200 mA. Har du 2000mAh så varer det 10 timer. Det er et ukjent ledd her, antar det er en driverkrets som også trekker litt effekt. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 20. november 2012 Forfatter Del Skrevet 20. november 2012 Det er ingen driverkrets. Det er bare en batteriboks med av/på bryter. Ingen flerfarging eller blinking. Takk for svar. Har latt lysene stå på siden i går kveld så vi finner nok ut i kveld om batteriene holder lenge. Hvis ikke får jeg lage meg et strømadapter eller noe å bruke istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå