Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

bivirkninger av å slutte med cipralex?

snorkeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg arbeider selv innenfor psykiatrien, og ville råde deg til å ta dette i samråd med psykiater/lege/psykolog,da autoseponering ( selv stans av medisiner) er en hyppig årsak til innkomst her...

Akkurat dette ser jeg at alt for mange gjør uten å vite konsekvensene. Er folk godt nok informert om dette eller er de rett og slett bare lite gjennomtenkte / implulsiv ?

Årsaken til å ha en kvalifisert plan til å trappe ned på slike medisiner er fordi kroppen trenger tid for å tilpasse seg siden disse stoffene forårsaker massive forandringer i biokjemien og da må kroppen få tid til å tilpasse seg at den ikke lengre får tilført dette. Om man slutter for brått så kommer det som et sjokk og det kan som technicality sier få store konsekvenser fordi kroppen ikke er i stand til å tilpasse seg en brå avsluttning fort nok.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat dette ser jeg at alt for mange gjør uten å vite konsekvensene. Er folk godt nok informert om dette eller er de rett og slett bare lite gjennomtenkte / implulsiv ?

Årsaken til å ha en kvalifisert plan til å trappe ned på slike medisiner er fordi kroppen trenger tid for å tilpasse seg siden disse stoffene forårsaker massive forandringer i biokjemien og da må kroppen få tid til å tilpasse seg at den ikke lengre for tilført dette. Om man slutter for brått så kommer det som et sjokk og det kan som technicality sier få store konsekvenser fordi kroppen ikke er i stand til å tilpasse seg en brå avsluttning fort nok.

Jeg skal ikke sitte her og si at folk får gjentatte ganger streng beskjed om konsekvensene hvis de slutter på medisinene.

Men jeg selv tar med meg den erfaringen om å forklare dette på best mulig måte,og muligens involvere sirkelen rundt vedkommende slik at om det skulle skje så vil personen fort komme inn i systemet og behandling igjen, har sett for mange mennesker som har gått uker/måneder umedisinert på grunnet av at ingen rundt dem har visst bedre.

Sjokk er en ting,en annen uheldig "bivirking" er at doseringen/medikamentet kan slutte å fungere ved forsøk på re-medisinering,så i tilfeller der vedkommende hadde ett tilnærmet normalt liv må de igjen gjennom doserings og medikaments justeringer, dette synes jeg er veldig trist spesielt når jeg har møtt mange når det har hatt sine lidelser i sjakk gjennom medisinering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...