Corleone Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Hei. Jeg har problemer med en pc. Problemet består i at jeg ikke får kjørt prosessoren og resten av systemet med 133MHZ (266MHz) buss. Hele greia nekter stort sett å boote, eller låser seg under oppstarten. Nå har hk'et ei øvre grense på 1200MHz cpu'er, men dette skal ikke være et problem hvis en setter innstillingen på default, eller stille opp multiplieren. Nå nekter hele stsyemet å kjøre på noe særlig høyere enn 120MHz buss, og det nekter totalt å kjøre på 4x AGP og/eller med Fast Write slått på selv om bussen bare er stilt inn på 100MHz. Spesifikasjonene på pc'en: AOpen AK73 Pro (med VIA KT133A) Athlon Thunderbird 1.33 GHz Godt avkjølt med en Taisol CKG 760 512Mb Apacer SD-Ram 256MB Mtec SD-Ram Gainward FX5600 Ultra 256MB DD-Ram Creative Pci 128 Standard nettverkskort Seagate Barracuda IV 40GB Lite On 40x12x48 CD-brenner Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Nå er det ikke sikkert det er det samme problemet du har, men i et lignende system hadde jeg en minnebrikke som hadde problemer med 133MHz (på VIA KT-133A chipsettet). Alternativet mitt ble enten å sette hastigheten ned, eller sette inn en bedre RAM-brikke. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 Sånn at en rambrikke som er laget for 133MHz ikke klarer det?? Har prøvd med bare en ram brikke av gangen, og i forskjellige slot'er, og har samme problemet. Apacer er jo gaske så god ram så jeg vil tro at den alene skulle kunne kjøre bra på systemet. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Da er det nok ikke det som er problemet ditt nei. Men si meg, dette kortet må du vel sette jumpere på for å overgå 120MHz ? Eller er jeg helt på jordet nå ? Edit : OK, det er sikkert jeg som roter. Forstår det slik at du har A-utgaven av kortet. Da slipper du sikkert det. Men dette er vel en overklokking ? Kanskje kan det hjelpe med å stille opp kjernespenningen ? Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 Hovedkortet har faktisk jumpere og dip-switcher for å stille buss og multiplier. Bussen kan også forandres litt inni BIOSen. Dette er ikke en overklokking, men jeg har problemer med å få kjørt systemet med FSBen på 133MHz. Det nekter å gjøre det. Lurer på om problemet ligger i at PCI og AGP portene stilles opp i tillegg til FSBen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå