or|on Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Tingen er at jeg skulle hatt en liten simpel pc sak stående i stuen. Eks 2-300 Mhz denne utstyrt med ett minimum av vifter (så stillegående som mulig) Denne pc skal kunne kjøre ett remote desktop program av en eller annen sort slik at jeg får logget meg på den litt større og mer støyende PCn som står nede i kjelleren, og administrert denne.(Win XP) Kommunikasjonen mellom pcene er wlan. En løsning hadde vært å installert XP også på den lille stue pcn men dette virker som litt overkill i og med at den kun skal fungere som en liten "tynn klient". XP krever jo også sitt av maskinvaren. Vet noen om en enkel løsning? Eks en ekstrem lett verson av linux med kun dette som formål. Dere skjønner i alle fall hva det er jeg prøver å oppnå, så alle løsninger mottas med takk. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Høres ut som du tenger VNC ;-) http://www.realvnc.com/download.html Installer VNC på begge maskiner, start VNC (app.mode) på "server" maskinen og sett et passord. Åpne VNC Viewer fra fjernstyringsmaskinen og skriv inn maskinnavn eller IP på maskinen du vil koble deg til (fjernstyre). Eller åpne Internett Explorer og skriv inn IP adressen til maskinen du vil koble deg til gjennom port 5800 eks: 10.0.0.3:5800 (sistnevnte metode krever at "serveren" kjører som webserver. Bruker selv VNC for b.l.a å fjernstyre maskinen på jobben via internett. NB! Sett ned skjermoppløsningne på "server" maskinen til f.eks 800x600 for raskere respons. NB! hvis du har firewall må portene 5800 og 5900 være åpne. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 XP har jo allerede Remote Desktop Sharing, så da trenger du ikke egen programvare. Klienten (maskinen i stuen) må riktignok ha et lite klientprogram, som finnes på CD'en til XP eller du kan laste ned fra MS. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Radmin - brilliant enkelt. www.radmin.com Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Som xcomiii sier, XP har det innebygd. Men det kan være greitt å få en forklaring på hvordan det skal gjøres, tror denne er grei: http://informationweek.com/story/IWK20030221S0012 Lenke til kommentar
or|on Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 Riktignok har Win XP innebygget klient program, men poenget her er å kunne ha en veldig simpel klient maskin. Kunne tenkt meg feks en meget lett linux verson med ett klientprogram, noe som knapt krever ressurser. Men takker for svar folkens, skal titte på de ulike forslagene. Ser ut som 356speedster er inne på noe, takker Lenke til kommentar
neXon Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Om du sitter på en WindXp maskin. Gjør dette: - Start - Kjør - Skriv: mstsc - Skriv inn ip'en til maskinen som som du vil fjernstyre - Ferdi Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Riktignok har Win XP innebygget klient program, .. Misforstått litt? XP har innebygget remote host. Du kan bruke hvilken som helst Windows versjon som klient. Win98 krever jo ikke mye ressurser. Lenke til kommentar
John A Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Er noen av de nevnte programmene egnet til å bare vise det jeg har på skjermen til andre? Sitter med måleprogram (PC-DMIS http://www.wilcoxassoc.com/home.htm ) her på jobben og det ville vært fint å kunne vise kunder det jeg har på skjermen ved enkelte anledninger. Og hvordan vil dette eventuelt virke gjennom brannmur osv ? John A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå