T.nor Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 er det noen som vet om det er laget en ytelses tabell for raid feks i raid 5 vil 3 disker gi x mb lest pr sec men hva hvis du putter inn en disk til, vil ikke ytelsen øke i teorien vil jo raid 1med speil lese dobbelt så fort som raid 0,men hva skjer når du kjører feks 4 disker i raid0+1 vs raid 0 raid 0+1 leser vel dobbelt så fort men vil ikke raid 0 skrive fortere ved hvor mange disker utjevner den forskjellen seg? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 RAID 1 har samme leseytelse som en vanlig harddisk, men nesten halvparten av skriveytelsen. RAID 0 er som sagt så og si dobbelt så raskt som en ekel disk. RAID 0+1 (også kalt RAID 10) er like raskt som RAID 0, men med failover. RAID 5 er raskere en en enkel disk, men ikke så rask som RAID 0. Hvorvidt RAID 0 blir raskere jo flere disker du legger til, aner jeg ikke. Trodde ikke at vanlige IDE RAID kontrollere som er integrerte på HK eller som billige PCI kort, støtter mer en 2 disker (og 4 disker i RAID 0+1). Har ihvertfall ikke hørt om noen som har hatt behov for enda raskere disker enn det RAID 0 gir i profesjonell sammeheng, da kjører de som regel SCSI eller spsialiserte NAS/SAN løsninger. Lenke til kommentar
T.nor Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 det er scsi jeg tenker på jeg så på HW no sin test at raid 0+1 gir dobbel leseytelse i det tilfellet 160mb/s (teoretisk) Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 For RAID 0, 1, 10 så gjelder de samme prinsippene som for IDE, dvs RAID 0 = dobbel leseytelse, dobbel skriveytelse (ca), RAID 1 = dobbel leseytelse, vanlig skriveytelse - målt mot enkelte disker. For RAID5 så er SCSI litt mer effektivt enn IDE, siden SCSI disker har gjennomgående bedre søketid og er bedre på random I/O som det er *mye* av i RAID5. Skriveytelsen i RAID5 blir ikke så imponerende uansett hva du gjør (SCSI/IDE) mens leseytelsen, random I/O (f.eks til databaser, filservere etc) blir bra med 3 disker og bare bedre og bedre til du når rundt 5-6 disker. Oppover (dvs fler enn 6 disker) så vil ikke ytelsen forbedres, men du får jo mer og mer plass, som stadig er redundant selv med bare 1 disk overhead. Lenke til kommentar
T.nor Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 ser du sitter med 2 x 36gb u320 det er 5 slike disker jeg skal sette i raid så jeg lurte på å sette de i raid 10 med en hot spare jeg har ikke behov for så mye gb som jeg får ved og sette dem i r 5 så jeg tenkte og få mest mulig lese ytelse ut av de da jeg har ca 10 gb data som skal analyseres ganske ofte Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Høres hensiktsmessig ut det. Skal du kjøre software eller hardware RAID? Lenke til kommentar
T.nor Skrevet 9. september 2003 Forfatter Del Skrevet 9. september 2003 HW adaptec 1 ch scsi 320 adapter det er ett 64 bit kort så jeg får ikke full ytelse på det ,da jeg bare har 32 bit pci slot Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Virker som det er en oppfattelse av at RAID 10 er det samme som RAID 0+1. Der _ikke_ tilfelle. Ta en kikk på denne siden hvis du vil finne ut mer om RAID,fordeler og ulemper, og hva som fungerer best til hva. Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Virker som det er en oppfattelse av at RAID 10 er det samme som RAID 0+1. Der _ikke_ tilfelle. Ta en kikk på denne siden hvis du vil finne ut mer om RAID,fordeler og ulemper, og hva som fungerer best til hva. takkar, mulig beste linken jeg har sett som beskriver raid MR_T Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Virker som det er en oppfattelse av at RAID 10 er det samme som RAID 0+1. Der _ikke_ tilfelle. Ta en kikk på denne siden hvis du vil finne ut mer om RAID,fordeler og ulemper, og hva som fungerer best til hva. takkar, mulig beste linken jeg har sett som beskriver raid MR_T I know :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå