Kjøleskap Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Tok dette bildet med VR på normal, lukkertid 1/250, ISO 200 og f/5.6. Ser også samme problemet på andre bilder jeg har tatt de siste månedene med omtrent samme lukkertid hvor jeg har glemt å skru av VR. Uten VR blir det skarpt og fint, og det blir det forsåvidt også med VR ned mot 1/5. Hva er det som har skjedd? Noen andre som har opplevd dette? Bildet er helt uredigert og 100% crop. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Stativ eller håndholdt? Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Håndholdt. Tok forresten et bilde med stativ i går med lukkertid på 30 sekunder og glemte å slå av VR. Ingen problemer der. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Er det alle bildene fra dette objektivet som blir sånn eller bare enkelte, det er nærliggende og tro at dette skylles bevegelseuskarphet. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Nei, som sagt er det hovedsakelig bilder tatt på lukkertider omkring 1/250 med VR. Uten VR på samme lukkertider, og med VR på betydelig lengre lukkertider har jeg ikke sett noe til dette problemet. Jeg har lite greie på nøyaktig hvordan VR fungerer, men når jeg plutselig får bevegelsesuskarphet når den er aktivert, må det jo være noe gæli med den. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Høres merkelig ut, kan hende at en gitt brennvidde og bruk av stabilisering gjør at noe i objektivet får for mye rystelser. Ville tatt noen flere tester på relaterte brennvidder/lukketider med vr og uten både håndholdt og på stativ for å kunne stadfeste om det er brukerfeil eller objektivfeil. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Jepp, skal undersøke dette nærmere, så får vi se hva jeg finner ut. Kan legge til at det ikke gjelder noen spesiell brennvidde, da jeg ser samme problemet på både 16 og 85 mm. Har fullstendig utelukket at det er jeg som gjør noe feil ihvertfall, da jeg holder kameraet stødig og ikke har hatt noen problemer med dette før. Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Bare et dumt spørsmål: Du har ikke dyttet bryteren over på "Active"? Mye interessant å lese her: http://www.bythom.com/nikon-vr.htm Når du sier at du ikke har hatt dette problemet før, vil det si at du med samme objektiv og kamera har brukt samme innstillinger og fått skarpe bilder? Det kan jo tyde på at det er noe feil med objektivet. Mistet det i bakken? Endret 20. november 2012 av tow Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Mulig jeg er helt på jordet nå, men skyter en skikkelig salve med bind for øynene: Kan det være seg at du har bildestabilisering i kameraet også? Slik at denen er aktivert på både objektivet OG i kameraet? Eller er det kanskje ikke mulig det? Eneste grunnlaget for at jeg spyr ut dette er fordi jeg vet noen Nikon hus har bildestabilisator i kameraet... Lenke til kommentar
tow Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Han har D7000, som ikke har stabilisator. Ligger i "egenskaper for bilde" om du åpner bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå