Gå til innhold

Kjøpte kamera i dag, men objektivet passer ikke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg Canon EOS 600 D i dag, og kjøpte linsen Tamron SP 17-50 mm.

Jeg prøvde å ta standardobjektivet på, og det gikk fint. Men da jeg skulle ta Tamron-objektivet på, så virker det som om det ikke passer? Noen som har noen erfaringer med dette? Passer det ikke, eller er det bare jeg som ikke får det til?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at tredjeparts optikk bruker EF fatning selv om de er beregnet for mindre bildesirkel. Disse og alle EF objektiver monerer du på RØDT merke på kameraet.

Objektivet som fulgte med kameraet er sikkert av typen EF-s og skal monteres på HVITT merke.

Men Nikon objektiver passer dårlig på et Canon kamera. Gå i butikken å bytt enten kamera eller objektiv.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Husk at tredjeparts optikk bruker EF fatning selv om de er beregnet for mindre bildesirkel. Disse og alle EF objektiver monerer du på RØDT merke på kameraet.

Objektivet som fulgte med kameraet er sikkert av typen EF-s og skal monteres på HVITT merke.

Er egentlig ikke et stort problem siden kameraet har begge guide-fargene mens objektivene kun har en av guide-fargene, og samme farge skal plasseres likerett ovenfor hverandre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke et stort problem siden kameraet har begge guide-fargene mens objektivene kun har en av guide-fargene, og samme farge skal plasseres likerett ovenfor hverandre.

Så det betyr at det skal passe? Jeg ser både rødt og hvitt merke, men det virker som om selve objektivet er alt for stort. Klarer ikke å "feste" det.

tamron sp af 17-50mm f2.8 står det.

Endret av Spirito
Lenke til kommentar

Nei det vil ikke passe siden Canon og Nikon har forskjellige fatninger/bajonettfeste, alle kameramerket har en farge som guide så man plasserer kamera/objektiv i riktig posisjon når man skal sammenføye de, men ingen av disse fatningene er like siden omtrent alle merkene har egne patenter.

Ser ingen grunn og begynne med forklaring angående 4/3, micro, etc. her i denne tråden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror nok det er den eneste måten de blir kvitt Nikon-utstyr på :tease:

Jupp, er nok eneste måte å bli kvitt et Tamron-objektiv med Nikon-fatning. Nikon lager så mange gode objektiver som det er. Til og med Canonister kjøper Nikon-objektiv (14-24/2.8) og konverter så de kan bruke dem, det sier jo en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...