Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

octavia som ikke vil starte


Firesky

Anbefalte innlegg

Har en skoda octavia 2003mod 1.4l bensin, skulle i dag hjem etter jobb og ingenting annet enn starteren gikk rundt.

Har aldri hatt noe problem med motor til nå, og alt har virket normalt helt frem til nå i ettermiddag da jeg skulle hjem.

En kollega mente det kunne være enten bensinpumpa eller tenning.

Vi gikk inn på jobb igjen for å se om google hadde noe svar, da vi gikk ut en halvtime senere var alt som normalt, startet med en gang og gikk som ei klokke og jeg kunne kjøre som vanlig hjem uten problem.

 

Så nå sitter jeg å funderer på hvorfor dette skjedde, og om det kommer til å skje igjen. Hvilken del er det som kan plutselig ryke for så å fungere fint igjen en halvtime senere?

Jeg selv holder en knapp på bensinpumpe eller relee til pumpa, selv om jeg ikke er noe erfaren mekaniker.

 

Må nevnes at jeg byttet bensinfilter for halvanne år siden, ca 30'000km siden.

bilen er gått totalt ca 165'000km.

 

Noen som har vært borti lignende eller har noen formening om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å si sikkert, men det kan også være motorstyringen som fusker....

Har maken bil bortsett fra 1,6l. Den stoppet plutselig i sommer. Starteren gikk normalt, men ikke antydning til å starte. Det hjalp heller ikke å vente. Fikk taua bilen til merkeverksted som konstantert problemer med motorstyring. De demontert og resatte elektronikken, men det holdt en dag. Løsningen ble ny motorstyring.

Lenke til kommentar

Burde ikke bilen være helt død om det skulle være startsperren? tenker at hvis det skulle være startsperren så ville vel ikke starteren gått rundt... eller?

 

Nei, starteren kan helt fint gå rundt. Jeg kan ikke gå god for alle mulige varianter av startsperre der ute, men de jeg har vært borti i min tid som mekaniker har kun kuttet tenning og drivstofftilførsel.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med fatter'n på telefonen tidligere i dag og nevnte dette problemet, han hadde hatt eksakt samme problem med sin renault kangoo, han hadde bilen på verksted og det viste seg at det var dataene eller chippen i nøkkelen som var kaputt. Så jeg tror jeg skal legge igjen reservenøkkel i bilen et sted tilfelle dette skjer igjen.

Håper bare det er senderen i nøkkelen og ikke mottaker i bilen, da vil jeg vel isåfall være like langt, eller noe annet for den sak skyld.

 

Bilen har fungert fint nå i kveld, var nede på butikken og alt gikk som normalt, håper virkelig dette kun er et engangstilfelle.

 

Takker for alle svar hittil, kommer med mer om det dukker opp igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det jeg har testet av startsperren viser at motoren starter som normalt, men stopper etter et par sekunder, og lampen for motorstyring blinker. Vet ikke om dette er slik på alle biler.

Lenke til kommentar

Jeg og har lest masse om at den stopper ett eller to sekunder etter man starter om det er startsperren, men i mitt tilfelle var den helt kaputt.

Kom til å tenke på en ting, den dagen jeg ikke fikk start på den så prøvde jeg å lese av feilkoder med vagcom, men det var ikke noe feil som lå der, jeg regner med hvis det skulle være noe annet enn startperren at det ville lagt seg en feilkode der i det jeg forsøkte å starte.

Litt synd at jeg aldri tenkte på å sjekke om nøkkelsymbolet i dashbord lyste.

 

Ellers så har den vært trofast de siste dagene, er til nå kun denne ene gangen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden ingen lamper lyser/blinker, og motoren er helt død når starteren trekker den rundt, tror jeg ikke det er startsperren. Kan være coilen som er dårlig, ikke ukjent på VAG. Sjekk om du har gnist neste gang det skjer.

Lenke til kommentar

Tror ikke det skulle være coilen, er 4 separate coiler på denne bilen, alle 4 er blitt byttet mens jeg har hatt den.

Hvis ikke det er noe lengre bak som får alle 4 ut av drift.

 

Som sagt tenkte jeg aldri på å sjekke om noe lyste eller blinket da dette skjedde, så om nøkkel symbolet blinket vet jeg ikke.

 

Jeg tenkte faktisk på om jeg skulle sjekke gnist da jeg sto der, men jeg hadde ikke verktøy til å få ut pluggen akkurat der og da.

Lenke til kommentar

Hadde det vært startsperren hadde den startet i noen sekunder for så ha stoppet igjen, samt lampen for startsperre hadde sannsynlig vis lyst og du hadde vel hatt en feilkode inne ang en nøkkel. skjer det igjen sjekk om du har drivstoff frem, sjekk om drivstoffpumpe går, og er alt dødt kont drivstoffpumpe releet. hadde det vært veiv føler eller noe annet elektrisk som motorstyreenhet, ligger det og stort sett feillager inne du skulle fått ut med din vagcom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror ikke det skulle være coilen, er 4 separate coiler på denne bilen, alle 4 er blitt byttet mens jeg har hatt den.

Hvis ikke det er noe lengre bak som får alle 4 ut av drift.

 

Som sagt tenkte jeg aldri på å sjekke om noe lyste eller blinket da dette skjedde, så om nøkkel symbolet blinket vet jeg ikke.

 

Jeg tenkte faktisk på om jeg skulle sjekke gnist da jeg sto der, men jeg hadde ikke verktøy til å få ut pluggen akkurat der og da.

4 college ryker ikke samtidig, nei. Ha med deg en løs plugg i bilen, så kan du enkelt sjekke om du har gnist neste gang det skjer. Dersom gnist er ok, må det være noe med drivstofftilførselen.

Lenke til kommentar

Må se om jeg finner en gammal plugg jeg kan ha liggende, skal teste det om det skjer igjen.

Ellers om det skulle være bensinpumpa så virket det ikke så vanskelig å bytte den, ligger greit tilgjengelig under baksetet ifølge manualen.

 

Hvis det stemmer dette Theesire sier om at den vil starte et par sekunder hvis det er startsperre så begynner jeg å helle litt mer over på teorien om at det kan være bensinpumpe eller relee.

 

Man som det ble nevnt i en av de første postene lengre oppe så er det mye gjetting inntil det skjer igjen, må vel bare krysse fingrene for at det ikke skjer igjen på et dårlig tidspunkt.

Lenke til kommentar

Med startsperra på varierer det veldig om bilen starter i noen sekunder eller ikke. Å se etter et blinkende nøkkel symbol er ofte det sikreste svaret. Om bilen din har egen startsperre lampe eller bruker gløde/motorlampe er usikkert. Pleier å legge seg feil på minnet hvis det har vært noe krøll med dette her.

 

Ang. bensinpumpe. Neste gang dette skjer bare slå på bensintanken. Enten rett på tank-armaturen via serviceluka under baksete eller med f.eks en kost eller sko under bilen. Jeg pleier å gjøre det sistnevnte, så man slipper å demontere noe. Et lite "dunk" er ofte alt som trengs for å få pumpa til å gå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bilen har en egen startsperrelampe, men om denne lyste da jeg forsøkte å starte bilen er heller usikkert, det lå som sagt ingenting i minnet da jeg sjekket med vagcom.

Til nå har alt fungert normalt, har enda ikke hatt noe lignende problem, så det blir vel å fortsette å krysse fingrene for at det ikke skjer igjen på et eller annet dårlig tidspunkt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Til de av dere som er nysjerrige på hva som var feilen så var det vakkel i kontakten til en sensor i motoren, hva denne sensoren måler var noe uklart, virket som han fyren på verkstedet var noe stressa og ikke ville bruke tid på detaljene, men fikk med meg at det var noe med at et par akslinger skulle gå synkront eller noe.

dette problemet som jeg hadde i november skjedde nemlig igjen sist mandag og da var den HELT død, så da var det med naf-bilen mot verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...