Sulphuras Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det som er viktigst å forstå når du skal spille BG er vel at når man ser på f.eks armor er det positivt med et så lavt "armor class" som mulig (armor class:3 er bedre enn armor class:5). Lav THAC0 er også positivt, men når du ser at det for eksempel står THAC0+2 på et våpen er det bra fordi det reduserer THAC0'en med 2 selv om det står pluss. Det er de to tingene det kanskje er vanskeligst å skjønne i begynnelsen, ellers er det meste i spillet ganske intuitivt. Jeg forstod THAC0'en dere snakket om, faktisk Men takk for den andre infoen også, gjelder dette forøvrig alle D&D spill? Husker ikke om det påvirkes av de forskjellige regelversjonene... Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg forstod THAC0'en dere snakket om, faktisk Men takk for den andre infoen også, gjelder dette forøvrig alle D&D spill? Husker ikke om det påvirkes av de forskjellige regelversjonene... Ganske sikker på at de nyere versjonene gjør armor class motsatt, så et høyere tall er bedre. Men ellers er det det samme, ja. Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Men jommen tar det lang tid å Levle i forhold til andre spill. Begynner å få folka mine opp til level to nå, har tatt en stund. Hva er høyeste level i baldurs gate 1, med sword coast, er den også enda høyere I ee? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Det er faktisk helt enkelt. THAC0 = Det du trenger for å treffe en person som har null i Armor Class (i dette tilfellet er null veldig bra.) La oss si en person har Armor Class på 2, og du har THAC0 på 18. Du har også en terning på 20 sider, dvs den går fra 1 til 20. Det første vi gjør er å ta din THAC0 (i dette tilfellet 18) og trekke fra Armor Class til den du prøver å treffe. Han har i dette eksempelet Armor Class 2, så da blir det 18 - 2 = 16. Med andre ord må du rulle 17 og oppover for å treffe ham. Merk at dette kun er for å faktisk treffe. All skaden du gjør vil bli regnet ut etterpå. Men dette gjelder bare hvis du regner ut alt manuelt, som for eksempel med brett-rollespill. Baldur's Gate er på PC, så PCen gjør all regningen for deg. I praksis er det viktig å holde et øye med våpen og rustning, og prøve å få dem så bra som mulig. Selve kampen tar PCen seg av. Når du angriper en fiende vil du se noen tall flyte opp, og du vil se om du treffer eller bommer, og eventuelt hvor mye skade du gjør. Du trenger ikke tenke på om du traff, hvor mye skade du gjorde og så videre. Joda, jeg vet hvordan det fungerer og sånn, men det er som med offside-regelen, php og avansert trigonometri. Jeg klarer ikke å få det inn i hodet, til tross for å ha prøvd og få det til i veldig mange år nå. Helt siden jeg opprinnelig ble introdusert for pen & paper-D&D på slutten av 90-tallet. (offside, php og avansert trigonometri kom i ettertid, og er fortsatt like umulig for meg å skjønne). Sånn sett har jeg jo spilt BG av og på i jævlig mange år også, og de fleste andre slike spill jeg har kommet over, og jeg har runda de og hva enn det skal være, jeg forstår bare ikke mekanismen rundt THAC0 og AC. Lenke til kommentar
Sulphuras Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg studerer trigonometri nå, er ferdig med nettstudiene om 4 mnd... Det er no drit, selv om jeg må bruke det i mekanikk... Lenke til kommentar
Husam Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg forstod THAC0'en dere snakket om, faktisk Men takk for den andre infoen også, gjelder dette forøvrig alle D&D spill? Husker ikke om det påvirkes av de forskjellige regelversjonene... Jeg vet ikke helt, men det finner du nok fort ut i hvert enkelt spill om du er obs på det. Og det er viktig å være oppmerksom på det. Første gang jeg spilte BG som liten kunne jeg aldri tenke meg at det var bra å ha så lav armor class som mulig, så jeg gikk til enhver tid rundt med elendig armor jeg fikk helt i starten, og det tok skremmende lang tid før jeg skjønte hvordan ting hang sammen... Anbefales ikke. 2 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Tac0 er introdusert for baldurs gate, et resultat av at pen and paper skulle over på data. Lenke til kommentar
Sulphuras Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Jeg vet ikke helt, men det finner du nok fort ut i hvert enkelt spill om du er obs på det. Og det er viktig å være oppmerksom på det. Første gang jeg spilte BG som liten kunne jeg aldri tenke meg at det var bra å ha så lav armor class som mulig, så jeg gikk til enhver tid rundt med elendig armor jeg fikk helt i starten, og det tok skremmende lang tid før jeg skjønte hvordan ting hang sammen... Anbefales ikke. Veeeent litt nå, er det kvaliteten på armorclassen? Høyere er dårligere, mens den lavere er den beste? Endret 7. desember 2012 av Sulphuras Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Veeeent litt nå, er det kvaliteten på armorclassen? Høyere er dårligere, mens den lavere er den beste? Yup. 1 Lenke til kommentar
Sulphuras Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Selv om jeg skjønner litt, så ser jeg jo at det er mye mer komplekst å gå dypere. Jeg sitter og sernpå feats og lurer på hva i svarteste for våpen jeg skal bruke. Starta forøvrig en fighter i går, bare for å prøve noe som er lettere å sette seg inn i. Er vel bare å følge nøye med fra nå av og lese ævva av seg... Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Ærlig talt, dette er ikke et veldig komplekst system. Alt handler om tac0( to hit amorclass 0) og amorclass. slintmail har amor class på 2 og platemail har på 1. vist man har taco0 på 20 så må man med andre ord kaste 19 eller 20 for å treffe( 20 er critical hit) Så man vil ha lavere tac0 og lavere amorclass. Amorclass kan gå i minus. Les manual så skjønner du det, er et veldig tøft system, virker meget bra i praksis. Og ting blir IKKE BALANSERT :-) En fighter hakker ned en mage i baldurs gate lekende lett, men får store problemer når mage en kommer opp mot lvl 13-14, da er mage nesten gud,hehe. Vist du finner våpen på +1/+2 betyr dette at tac0 blir 1 eller 2 lavere. Høy styrke gir også lavere tac0 samt høyere skade, men som sagt, les igjennom baldurs gate manualen så skjønner du det regner jeg med. Jeg skjønte det i en alder av 10 år i allefall ;-P Endret 7. desember 2012 av Ruarcs 1 Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 (endret) Tac0 er introdusert for baldurs gate, et resultat av at pen and paper skulle over på data. For å utdype litt var rollespill på data nesten helt død da BioWare så tilbake på de gode, gamle peng og papir-rollespillene. Ulikt de spillene som dukket opp nå var de gode, gamle PnP-spillene fortsatt populære, og de hadde et komplekst system som var utviklet over flere tiår. De var også dype nok til at folk kunne skape seg den karakteren de ville, og mange folk kjente godt til hele systemet. BioWare tok da og overførte hele systemet over til PC, og resultatet ble Baldur's Gate. Ikke bare ble det et av de beste rollespillene på data noensinne, men det reddet hele sjangeren og gjorde den populær igjen. Uten Baldur's Gate hadde vi neppe hatt noen rollespill i dag, og spill som Elder Scrolls, Diablo og World of Warcraft ville ikke eksistert. Endret 7. desember 2012 av Lykketrolling Lenke til kommentar
ingeplinge Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Men jommen tar det lang tid å Levle i forhold til andre spill. Begynner å få folka mine opp til level to nå, har tatt en stund. Hva er høyeste level i baldurs gate 1, med sword coast, er den også enda høyere I ee? starter vell som lvl 7 eller 8 tror jeg d var i baldurs gate 2. så tror ikke man kommer så mange lvl over det etter en vanelig gjennomspilling Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Man kan enkelt avslutte hovedhistorien i BG allerede rundt level 5 på en vandlig gjennomspilling, for å komme opp i level 8 må du gjøre masse sideoppdrag. Og i level 8 er du tilnærmet gud Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Ikke glem at BG:EE også har expansionen Tales of the Sword Coast inkludert, og karakterne vi bruker kan fint overføres direkte til BG2:EE (som vil ha expansionen Throne of Baal inkludert). Du har dermed to fullstendige spill og to expansions til å nå lvl 20. Og når det er sagter BG2 et av de lengste spillene BioWare har laget noensinne - selv før vi tar med BG1. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 BG:EE er nå sluppet til iPad. Laster det ned nå, så får vi se. Aner ikke hvor bra det er på en iPad, men til 70 spenn pluss en og annen DLC kan jeg nok strekke meg litt lengre enn valig for dette. Faktisk spilte jeg det ikke så mye da det kom, fordi jeg allerede hadde BG2, og jeg skjemmes litt over å si grafikken i BG1 var for dårlig da... Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 (endret) Takk for historietimen ;-) Uten Bg hadde nok ikke rpg sjangeren død ut, men vi hadde hatt en annen virkelighet tror jeg nok, vist kun diablo hadde gått opp sporet Det blir spennendes å se hvordan 5th edition blir, på 4th e så "ødela" de jo alt de hadde bygget opp siden 1ed. BG:EE er nå sluppet til iPad. Laster det ned nå, så får vi se. Aner ikke hvor bra det er på en iPad, men til 70 spenn pluss en og annen DLC kan jeg nok strekke meg litt lengre enn valig for dette. Faktisk spilte jeg det ikke så mye da det kom, fordi jeg allerede hadde BG2, og jeg skjemmes litt over å si grafikken i BG1 var for dårlig da... Hvordan har det seg at du hadde bg2 når bg kom? hehehe. Å spille dette i 1998 når det beste rpg til data på den tiden var might and magic serien, var en helt unik opplevelse,hehe! Grafikken var mere en god nok og et suverent regelsett Endret 8. desember 2012 av Ruarcs Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Hvordan jeg allerede hadde BG2? Tja, si det... Kan være fordi jeg startet rett på BG2. Når vi snakker om Diablo er det morsomt å tenke på at det opprinnelig var turbasert. Tro hvordan den serien hadde vært om de holdt seg til det? Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Ipad versonen er sluppet, men trodde android skulle komme samtidig? Den er ikke ute nå i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå