Gå til innhold

Noen andre som gleder seg til Baldur's Gate: Enhanced Edition?


Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale dette spillet, har bare prøvd BG 2 og det virket som mye historie fra første spillet som ville vert best og gå igjennom først.

 

Er det virkelig noe nytt eller bare samling av gamle modder ?

 

Hvis du likte BG2, så bør du absolutt spille BG1.

 

De største forskjellene er at de har fikset noen bugs, lagt på BG2 grafikk på BG1, og innført de nye klassene i BG2 i BG1. De har også lagt til noen få nye imråder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.gamebanshee.com/reviews/110209-baldurs-gate-enhanced-edition-review.html

 

Som den glimrende anmeldelsen til Gamebanshee sier, så har de heller innført mange nye bugs. Dessuten har grafikken blitt mye dårligere pga at de har gjort det mulig å zoome inn og ut, og så vidt jeg vet er det heller ingen mulighet for å slå det av for å få tilbake den gode gamle grafikken.

 

The other side to the Enhanced Edition is that it has been updated for today's computers. While clearly a lot of effort has gone into modernizing the game, unfortunately, this is also where it most stumbles. The simple fact is that, technically speaking, Baldur's Gate: Enhanced Edition is a mess, and the issues it has drastically overshadow the brand new content.

 

First, there are the major issues. The game crashes, a lot. Playing it over the last couple of days, I had about a dozen crashes, most of them related to switching between areas, but some just in the middle of combat or exploring the environment. Every time I tried to add a marker to the area map, the game would crash to desktop. Many players, according to the commentary on the official forums, have not be able to get the game running at all, while others report issues with sound and music not playing back properly. Although not quite a headline feature, multiplayer, despite offering "improved" matchmaking features, is also pretty much completely unplayable thanks both to lag as well as crippling bugs.

 

What's perhaps the worst of all, though, is the way the game simply looks. Where the original version's graphics are sharp and pristine as ever, Baldur's Gate: Enhanced Edition is blurry and eye-straining when played in full-screen mode. As a result of adding the camera-zooming feature to a game with 2D artwork, the graphics have to be blown up to two, three or four times their original size. Not only is this feature near-useless because of how ugly it makes the game look, you also can't fully zoom the camera back out to regain the sharpness of the original graphics.

Lenke til kommentar

Jeg er tydeligvis en av få heldige som ikke har opplevd noen bugs, men så spilte jeg riktignok ikke dette før 2.Desember og i løpet av de første par dagene etter utgivelse er sikkert veldig mye blitt fikset. For min del har jeg utelukkende positive ting å si om denne utgivelsen så langt. De har forbedret nøyaktig de små tingene som utgjorde flaskehalsene for spillopplevelsen med gamle BG, og grafikken er mer enn god nok etter min smak. Det er mulig de stort sett har fikset ting som også tidligere har vært mulig gjennom mods, men det har jeg forsøkt å styre med før og det virket aldri hos meg. Mener også å huske at man måtte ha Shadows of Amn installert for å få den viktigste mod'en til å funke eller noe slikt. Flott at det er blitt mer tilgjengelig med denne versjonen.

 

Gleder meg til å fullføre dette og starte rett på SoA og Throne of Bhaal. Årevis siden jeg har spilt det også, og det trenger jo overhodet ingen Enhanced Edition. Med mindre det er vanskelig å få det til å virke på nyere PC'er, men det pleier man vel å finne en løsning på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.gamebansh...ion-review.html

 

Som den glimrende anmeldelsen til Gamebanshee sier, så har de heller innført mange nye bugs. Dessuten har grafikken blitt mye dårligere pga at de har gjort det mulig å zoome inn og ut, og så vidt jeg vet er det heller ingen mulighet for å slå det av for å få tilbake den gode gamle grafikken.

 

Hæh! Dette stemmer ikke i det hele tatt med den opplevelsen jeg har hatt av spillet så langt. Og jeg har da spilt i en god del timer nå.

 

Storkoser meg!

Lenke til kommentar

Hæh! Dette stemmer ikke i det hele tatt med den opplevelsen jeg har hatt av spillet så langt. Og jeg har da spilt i en god del timer nå.

Storkoser meg!

 

Samme her, jeg har ikke hatt en eneste CTD siden jeg begynte å spille spillet, det eneste jeg har møtt på av hinder er noen bugs i questene til de nye NPCene.

 

Jeg satt vell i en halvtime når jeg skulle velge karakter bare for å ende opp med å spille War of the roses istedenfor. Noen her som har testet ut Bardklassen? Har alltid hatt sansen for klasser som har høy karisma og forhåpentligvis kan få meg ut av situasjoner uten å måtte ty til vold.

 

Selv om det er noen situasjoner som høy Cha kan endre NPCer sin mening om deg så er virkelig ikke BG det spillet som utnytter dette best, Cha egner seg mer til lavere priser hos merchants og for å gjøre det lettere å rekruttere noen party members som kan finne på å si nei til å joine deg. Hvis du liker spill der Charisma spiller veldig inn på utfallet av samtaler så burde du prøve Planescape Torment. :)

 

Hvis du vil spille som bard i BG 1 så ville jeg anbefalt Blade kit eller Skald kit (Om du kun planlegger å spille BG1 med den, en god buffer på lavere levels). Blade er en av de beste kitene når det kommer til rå skadeføring, offensive spin røsker fra hverandre det meste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Planescape Torment er et et bedre valg om du liker å kunne snakke deg gjennom situasjoner istedenfor å ty til vold.

 

Planescape Torment så forøvrig glimrende ut sist jeg prøvde det med Widescreen mod. Det var litt buggy men kan være at en del av dette har blitt fikset til nå. Her er et bilde fra sist jeg spilte det i 2008.

post-56355-0-35454500-1354783497_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri spillt noen særlig spill basert på D&D systemet, husker jeg til og med kjøpe settet med regelbøker og det hele, men skjønte djevelskt lite xD Men det jeg lurer på er, er det mye å sette seg inn i på spillet? Ikke det at det er et stort problem, men lurer på om jeg vil skaffe det. Mange snakker jo så varmt om det. Heldigvis har aldri grafikk vært noen stopper for meg, men grensa går ved Dwarf Fortress...

Endret av Sulphuras
Lenke til kommentar

Mye å sette seg inn? Iforhold til penn og papir rollespillet så er det barnemat. Jeg også eier regelbøkene men skjønner lite av dem :p Har heller ikke hatt noen å spille D&D med så da passer dataspillene perfekt :)

 

Jeg spilte Baldurs gate 1 da jeg var 11-12 år før årtusenskiftet og fikk det helt fint til på den tiden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri spillt noen særlig spill basert på D&D systemet, husker jeg til og med kjøpe settet med regelbøker og det hele, men skjønte djevelskt lite xD Men det jeg lurer på er, er det mye å sette seg inn i på spillet? Ikke det at det er et stort problem, men lurer på om jeg vil skaffe det. Mange snakker jo så varmt om det. Heldigvis har aldri grafikk vært noen stopper for meg, men grensa går ved Dwarf Fortress...

Kort innføring:

 

1d6 = du bruker en terning (1d, eller one dice) med seks sider, for å få et tall mellom en og seks. Har et sverd for eksempel 1d6 Damage betyr det at sverdet vil gjøre mellom en og seks i skade om du treffer. Et Greatsword har derimot 1d12 om jeg husker rett. Dette er en enkelt terning med tolv sider. 2d6 bruker to terninger med seks sider, og så videre. Bare husk at d stor får dice, så går resten automatisk.

 

1d6 + 1 Fire = Samme som over, men legg til 1 fire damage. (fire, eller ild på godt norsk, er selvsagt bare et eksempel.)

 

Str, Dex, Int og så videre = Standard stats som brukes i de fleste rollespill i en eller annen form.

 

Det er lenge siden jeg spilte BG, men mener å huske det er bra å ha så lav Armor som mulig. (Men kan hende jeg tar feil her.)

 

Dette er stort sett alt du trenger å vite. Selvsagt er det mer, som THAC0, måten magi læres og kastes og så videre, men det kommer du fort inn i når du begynner å spille. Husk også at vi alle har vært nybegynnere en gang. Jeg startet med Icewind Dale, men gikk fort lei da jeg ikke skjønte bæret av hva som egentlig foregikk. Broder'n startet med Neverwinter Nights, lagde seg en wizard og angrep første fiende i nærkamp. Det gikk jo heller dårlig, siden han hadde 4 hitpoints... :p Det som er viktig å tenke på er at det meste høres mer komplisert ut enn det er. Straks du starter spillet vil det meste være logisk. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kort innføring:

 

1d6 = du bruker en terning (1d, eller one dice) med seks sider, for å få et tall mellom en og seks. Har et sverd for eksempel 1d6 Damage betyr det at sverdet vil gjøre mellom en og seks i skade om du treffer. Et Greatsword har derimot 1d12 om jeg husker rett. Dette er en enkelt terning med tolv sider. 2d6 bruker to terninger med seks sider, og så videre. Bare husk at d stor får dice, så går resten automatisk.

 

1d6 + 1 Fire = Samme som over, men legg til 1 fire damage. (fire, eller ild på godt norsk, er selvsagt bare et eksempel.)

 

Str, Dex, Int og så videre = Standard stats som brukes i de fleste rollespill i en eller annen form.

 

Det er lenge siden jeg spilte BG, men mener å huske det er bra å ha så lav Armor som mulig. (Men kan hende jeg tar feil her.)

 

Dette er stort sett alt du trenger å vite. Selvsagt er det mer, som THAC0, måten magi læres og kastes og så videre, men det kommer du fort inn i når du begynner å spille. Husk også at vi alle har vært nybegynnere en gang. Jeg startet med Icewind Dale, men gikk fort lei da jeg ikke skjønte bæret av hva som egentlig foregikk. Broder'n startet med Neverwinter Nights, lagde seg en wizard og angrep første fiende i nærkamp. Det gikk jo heller dårlig, siden han hadde 4 hitpoints... :p Det som er viktig å tenke på er at det meste høres mer komplisert ut enn det er. Straks du starter spillet vil det meste være logisk. :)

Er ganske glad i magic generelt, så når jeg lagde en magic user i NWN, ble jeg temmelig forvirret xD Men jeg kommer nok til å teste det, men liiiitt off-topic, hva synes du om NWN. Jeg har det og alle expansions liggende fra en gang de var på tilbud, fikk aldri testet det ordentlig. Kan man spille campaign f.eks coop?
Lenke til kommentar

Så lav amorclass som mulig ja, helst minus 8;-)

 

Tac0 står for "To hit amor class 0".

 

Et eksempel. Her brukes foresten en 1d20 terning. En har tac0 på 18 og skal treffe en mann med amorclass på 2. Han kaster 16 og treffer akuratt. Han prøver så å treffe en med amorcklass på 1 og kaster 16 igjen og bommer. Jeg regner med du skjønner hvordan tac0 og amorclass henger i sammen da;-)

 

La oss si en har minus 3 i amorclass. Han blir angrepet av en som har 19 i taco og blir dermed umulig å treffe;-)

Endret av Ruarcs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg kampanjen i det originale NWN var ganske ræva, så jeg anbefaler å heller starte rett på Shadows of Undrentide. Det er en ny kampanje, så du starter på lvl 1 og alt det der. Deretter kan du ta Hordes of the Underdark, som starter på lvl 15. Begge to er langt bedre enn den originale kampanjen, imho.

 

Er ikke sikker på om du kan spille kampanjen co-op offline, men du kan gjøre det online. :)

 

Jeg likte NWN veldig mye, men brukte nok mest tid i editoren. Det finnes veldig mange brukerlagde moduler du kan spille, og det ville ikke overrasket meg om folk fortsatt lager dem. Det begynner jo å trekke ltt på årene, men om du har det fra før er det absolutt verdt å prøve. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg kampanjen i det originale NWN var ganske ræva, så jeg anbefaler å heller starte rett på Shadows of Undrentide. Det er en ny kampanje, så du starter på lvl 1 og alt det der. Deretter kan du ta Hordes of the Underdark, som starter på lvl 15. Begge to er langt bedre enn den originale kampanjen, imho.

 

Er ikke sikker på om du kan spille kampanjen co-op offline, men du kan gjøre det online. :)

 

Jeg likte NWN veldig mye, men brukte nok mest tid i editoren. Det finnes veldig mange brukerlagde moduler du kan spille, og det ville ikke overrasket meg om folk fortsatt lager dem. Det begynner jo å trekke ltt på årene, men om du har det fra før er det absolutt verdt å prøve. :)

Da prøver jeg det. Skal forøvrig skaffe meg BG:EE, så er jeg litt on topic :p
Lenke til kommentar

Så lav amorclass som mulig ja, helst minus 8;-)

 

Tac0 står for "To hit amor class 0".

 

Et eksempel. Her brukes foresten en 1d20 terning. En har tac0 på 18 og skal treffe en mann med amorclass på 2. Han kaster 16 og treffer akuratt. Han prøver så å treffe en med amorcklass på 1 og kaster 16 igjen og bommer. Jeg regner med du skjønner hvordan tac0 og amorclass henger i sammen da;-)

 

La oss si en har minus 3 i amorclass. Han blir angrepet av en som har 19 i taco og blir dermed umulig å treffe;-)

Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke skjønte noe som helst av det der. :tease:

Lenke til kommentar

Det som er viktigst å forstå når du skal spille BG er vel at når man ser på f.eks armor er det positivt med et så lavt "armor class" som mulig (armor class:3 er bedre enn armor class:5). Lav THAC0 er også positivt, men når du ser at det for eksempel står THAC0+2 på et våpen er det bra fordi det reduserer THAC0'en med 2 selv om det står pluss. Det er de to tingene det kanskje er vanskeligst å skjønne i begynnelsen, ellers er det meste i spillet ganske intuitivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke skjønte noe som helst av det der. :tease:

Det er faktisk helt enkelt. :)

 

THAC0 = Det du trenger for å treffe en person som har null i Armor Class (i dette tilfellet er null veldig bra.)

 

La oss si en person har Armor Class på 2, og du har THAC0 på 18. Du har også en terning på 20 sider, dvs den går fra 1 til 20. Det første vi gjør er å ta din THAC0 (i dette tilfellet 18) og trekke fra Armor Class til den du prøver å treffe. Han har i dette eksempelet Armor Class 2, så da blir det 18 - 2 = 16. Med andre ord må du rulle 17 og oppover for å treffe ham. Merk at dette kun er for å faktisk treffe. All skaden du gjør vil bli regnet ut etterpå.

 

Men dette gjelder bare hvis du regner ut alt manuelt, som for eksempel med brett-rollespill. Baldur's Gate er på PC, så PCen gjør all regningen for deg. I praksis er det viktig å holde et øye med våpen og rustning, og prøve å få dem så bra som mulig. Selve kampen tar PCen seg av. Når du angriper en fiende vil du se noen tall flyte opp, og du vil se om du treffer eller bommer, og eventuelt hvor mye skade du gjør. Du trenger ikke tenke på om du traff, hvor mye skade du gjorde og så videre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...