Spenol Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Jeg ser flere av dere ikke har hatt noen særlig problemer med Win8, og jeg er glad på deres vegne. Det endrer dog ikke at det ikke funker i det hele tatt på PCen min. Clean install er best, så klart, men hva gjør man når det ikke er en mulighet? Og selvsagt hadde jeg tenkt å vente, men tilbudet varer bare i to måneder til. Det var ren flaks at jeg oppdaget det i første omgang, så jeg hadde fint lite valg, men måtte slå til der og da. Det var en stor tabbe, men hadde jeg ikke gjort det hadde jeg vært nødt til å betale blodpris for det senere. En god del fungerer faktisk også, men det er også veldig mye som enten ikke fungerer i det hele tatt, eller slutter å fungere helt uten grunn på tilfeldig sted. Det blir bedre etterhvert, men hva hjelper det meg nå? Det hjelper heller ikke at dere roser det opp i skyene og skryter av at dere aldri har hatt noe feil. Sånt er bare irriterende i lengden. Hva med å komme med noe konstruktivt i stedet som faktisk kan hjelpe meg å få en bedre opplevelse? Noen tips: 1. Ved du med sikkerhet at det ikke er noe galt med harddisken eller minnebrikkene? Har du kjørt en fullstendig test nylig? 2. Har du installert et antivirusprogram? Windows 8 kommer med innebygget antivirusprogram ved navn Windows Defender (det er ikke det samme som gamle Windows Defender, men en videreføring av Microsoft Security Essentials). Hvis du har installert noe i tillegg til dette, bør du avinstallere det. 3. Har du oppgradert alle drivere? Jeg har selv installert Windows 8 på to maskiner ganske nylig - én ren installasjon og én oppgradering av Windows 7. Ingen problemer så langt. Obs! Selv om du har kjøpt en oppgradering, kan du likevel laste ned ISO-en fra Microsofts hjemmesider, brenne denne til en DVD og kjøre en ren installasjon. Endret 19. november 2012 av Spenol 1 Lenke til kommentar
BFG-Hungbunny Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Har nå hatt W8 i litt over 2 uker, faktisk hatt det på 2 maskiner, ikke hatt et eneste problem så langt, og jeg har kjørt en oppdatering fra W7 til W8 btw ikke en clean install. Prøv en reinstallasjon, og ja du kan bruke en oppdaterings nøkkel på en clean install bare du gjør noen små endringer i registeret etter installasjon(du finner flere gode guides på hvordan dette gjøres). Jeg ville absolutt prøvd en reinstallasjon og om du fortsatt sliter med de samme problemene ville jeg faktisk kjørt HDD tester, minne tester osv(selv om det funket som det skulle før kan det faktisk skje når som helst). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Hva med å komme med noe konstruktivt i stedet som faktisk kan hjelpe meg å få en bedre opplevelse? Beklager. Det skal dog sies at ingenting i førsteposten indikerte at du ville ha hjelp. Det virket mer som en utblåsning. Hvorfor var/er ikke en clean install et alternativ? Det burde da "bare" være å få tatt en skikkelig backup av det du har av data etc. Riktignok en stor jobb å få lagt alle programmene inn igjen, men til gjengjeld kan du dobbeltsjekke hvert enkelt. Gå til nettsidene deres og se om de har rapport kompatibilitetsproblemer og bør oppgraderes. Og jo, det går an å slå av Metro og få en "vanlig" startmeny. Du finner det sikkert om du googler det. Geir Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Prøv en reinstallasjon, og ja du kan bruke en oppdaterings nøkkel på en clean install bare du gjør noen små endringer i registeret etter installasjon(du finner flere gode guides på hvordan dette gjøres). Er dette nødvendig? Jeg brukte oppgraderingsveiviseren til å laste ned ISO-fil, brente denne til DVD-plate og bootet fra denne. I installasjonsveiviseren slettet jeg partisjonen med det gamle operativsystemet, opprettet ny systempartisjon og installerte Windows 8 på denne. Det er mulig din oppskrift må brukes dersom det ikke eksisterer noen tidligere Windows-versjon. Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Så dersom du krasjer en bil i en lyktestolpe, så er det lyktestolpens skyld? Og ikke førererns, bilens eller dårlige veiforholds skyld? Lenke til kommentar
BFG-Hungbunny Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Er dette nødvendig? Jeg brukte oppgraderingsveiviseren til å laste ned ISO-fil, brente denne til DVD-plate og bootet fra denne. I installasjonsveiviseren slettet jeg partisjonen med det gamle operativsystemet, opprettet ny systempartisjon og installerte Windows 8 på denne. Det er mulig din oppskrift må brukes dersom det ikke eksisterer noen tidligere Windows-versjon. Jeg kjøpte en oppgraderings pakke til W8, oppdaterte W7 til W8, kjøpte meg ny SSD en uke etter og da tenkte jeg å prøve å instalere fra medfølgende CD, dette gikk smertefritt helt til jeg skulle aktivere W8, og som jeg mistenkte ville ikke W8 la seg aktivere siden nøkkelen som fulgte med er for en oppgradering og ikke clean install så jeg måtte enten fikle litt med registeret(som er iofs ganske enkelt) eller installere W7 for så å oppgradere til W8 igjen. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 OK. Du kjøpte en fysisk pakke med CD-plate? (Jeg kjøpte den digitale oppgraderingsversjonen som de tilbyr til 249 kr for tiden). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg oppgraderer for å lære meg å programmere for Win 8 (både desktop og klienter.) Ellers hadde det nok ikke hastet for min del. Har Apple hostet opp en versjon av Boot Camp som er kompatibel med Windows 8, da? (Svaret er nei: http://support.apple.com/kb/HT1461 - men det er sikkert lov å prøve for det.) En annen sak er Apple lager lite optimale drivere for Windows på Mac, men til enkelte formål kan det jo være godt nok. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Nja: Apple supporterer ikke Windows 8 med nåværende Bootcamp, men det går stort sett greit å installere det allikevel, sier folk. Noen drivere må kanskje oppdateres manuelt, da finnes det oppskrifter på det: No support? No problem! Installing Windows 8 on a Mac with Boot Camp Beklager trådkapring... Geir Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Last ned piratversjon av w7 og installer det, så får du oppgradere til w8 igjen om 4-5 måneder, det kan umulig føles som "umoralsk" å kopiere w7 nå som du har kjøpt w8 uten at det fungerer, spesielt nå som det bare er midlertidlig Det har da aldri føltes umoralsk. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Det har da aldri føltes umoralsk. Skrev det slik da det virker som flertallet (værtfall de høylytte) på diskusjon.no jakter ned pirater på fritida :9 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Nja: Apple supporterer ikke Windows 8 med nåværende Bootcamp, men det går stort sett greit å installere det allikevel, sier folk. Og da kan jeg bekrefte det. Win 8 Enterprise kjører her nå på min utviklingsmaskin, helt uten at jeg måtte gjøre noe spesielt for å få det til. Dog ikke installert noe programvare ennå, bortsett fra Visual Studio 2012. Geir Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg ser flere av dere ikke har hatt noen særlig problemer med Win8, og jeg er glad på deres vegne. Det endrer dog ikke at det ikke funker i det hele tatt på PCen min. Clean install er best, så klart, men hva gjør man når det ikke er en mulighet? Og selvsagt hadde jeg tenkt å vente, men tilbudet varer bare i to måneder til. Det var ren flaks at jeg oppdaget det i første omgang, så jeg hadde fint lite valg, men måtte slå til der og da. Det var en stor tabbe, men hadde jeg ikke gjort det hadde jeg vært nødt til å betale blodpris for det senere. En god del fungerer faktisk også, men det er også veldig mye som enten ikke fungerer i det hele tatt, eller slutter å fungere helt uten grunn på tilfeldig sted. Det blir bedre etterhvert, men hva hjelper det meg nå? Det hjelper heller ikke at dere roser det opp i skyene og skryter av at dere aldri har hatt noe feil. Sånt er bare irriterende i lengden. Hva med å komme med noe konstruktivt i stedet som faktisk kan hjelpe meg å få en bedre opplevelse? Vil no kalle det kostruktivt at andre brukere sier ting som ikke virker hos deg faktisk virker hos veldig mange andre. Å hive seg på en så gedigen greie som et OS faktisk er på ett så tidlig tidspunkt er per dags dato å gjøre seg selv til en beta tester. (Slik har det desverre blitt) Ting å prøve viss clean install ikke er en option. Avinstaler all software (spesielt den som trøbler) Let opp seneste drivere for skjermkort, lydkort, chipset, osv. Fremdeles trøbbel. Søk "known issuses" og solutions på hardwaren din. Kansje en liten hotfix snur opp ned på hele opplevelsen. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Obs! Selv om du har kjøpt en oppgradering, kan du likevel laste ned ISO-en fra Microsofts hjemmesider, brenne denne til en DVD og kjøre en ren installasjon. Et tips, du trenger ikke brenne ISOen, bare pakk ut filene og kjør setup.exe. Funker helt fint og kan gjøres over nettverk osv. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Et tips, du trenger ikke brenne ISOen, bare pakk ut filene og kjør setup.exe. Funker helt fint og kan gjøres over nettverk osv. Tror ikke du kan gjøre dette om du skal ha en ren installasjon? Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Tror ikke du kan gjøre dette om du skal ha en ren installasjon? Joda, det funker Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Joda, det funker Eh beklager å virke dum her, men ren installasjon innebærer vel å rense disken for så å installere windows, heller enn å "oppgradere" til windows, hvordan KAN noe slikt fungere om du ikke har det på en cd/xtra harddisk/minnepenn, det lager lite mening for meg. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Eh beklager å virke dum her, men ren installasjon innebærer vel å rense disken for så å installere windows, heller enn å "oppgradere" til windows, hvordan KAN noe slikt fungere om du ikke har det på en cd/xtra harddisk/minnepenn, det lager lite mening for meg. En "ren installasjon" kan også bety at du ikke benytter noe fra den eksisterende installasjonen. Ingen programmer, ingen settings, ingen filer forøvrig. Dette i motsetning til en "oppgradering" der du går fra Win 7 til Win 8 og beholder programmer, settings og filer. En "ren installasjon" av denne typen kan du gjøre mens det fortsatt ligger en annen Windows-installasjon på disken - forutsatt at det er plass, selvsagt. Når den nye, "rene installasjonen" er utført, vil man finne filer fra den "gamle installasjonen" i mappen Windows.old. Denne kan slettes når man måtte ønske det. 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 En "ren installasjon" kan også bety at du ikke benytter noe fra den eksisterende installasjonen. Ingen programmer, ingen settings, ingen filer forøvrig. Dette i motsetning til en "oppgradering" der du går fra Win 7 til Win 8 og beholder programmer, settings og filer. En "ren installasjon" av denne typen kan du gjøre mens det fortsatt ligger en annen Windows-installasjon på disken - forutsatt at det er plass, selvsagt. Når den nye, "rene installasjonen" er utført, vil man finne filer fra den "gamle installasjonen" i mappen Windows.old. Denne kan slettes når man måtte ønske det. Ok takk for klarifiseringen Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Liten oppdatering av faenskapen: - Se film på nettet går greit. Når filmen er over og jeg slukker tab'en i browseren kræsjer Windows. - Spill? Har gitt det opp fullstendig. Ingenting funker. - Alt jeg har av pre-Win8 programmer funker ikke. - Har et adapter for å få trådløst nettverk på PS3en, mobilen og 3DSen. For det første funket det ikke lengre, fordi driveren bare er til Win7. Så klart en Win7-driver ikke virket i det hele tatt på Win8, selv i kompabilitetsmodus. Det vet jo alle... For det andre tok det jævlig lang tid før jeg fikk avinstallert driveren fordi den ikke kan kjøres i Win8, WTF? - Koble til iPad, mobil osv? Glem det. - Det er tilfeldig om musen fungerer - selv med Win8 drivere. - Internett? Har det via kabel, så det er ingenting å koble til, ringe opp osv. Dermed funker det minst 50% av tiden. Jippi. - Jeg er forfatter og bruker tekstbehandling mye. Dvs jeg gjorde det før Win8. Nå er det bare å glemme hele greia. Hva er vitsen med å skrive flere sider når jeg vet det er tilfeldig om hele driten lagres eller ikke? - Passord for å logge på? Av og til funker det, av og til gjør det ikke. Har ingenting med caps lock, skrivefeil å gjøre. Jeg kan skrive nøyaktig samme passord fem, seks ganger før jeg får logget på, om jeg i det hele tatt får det. Av og til må jeg restarte hele maskinen før passordet godtas. - Slå av maskinen, ja. Det hadde jo vært tøft om det gikk ann. Noen ganger går det, andre ganger må jeg holde inne på-knappen fysisk for å slå av - og selv da finner den ofte ut den skal restarte i stedet. - Hvilemodus? Brukte det bestandig i Win7 uten problem, og da gikk det under ti sekunder fra jeg slo på maskinen til Windows var oppe og kjøre. Slår jeg på hvilkemodus i Win8 finner den ikke skjermen lengre, så jeg må slå av hele greia og slå den på igjen for å se noe som helst. - Musikk? Volumet er helt tilfeldig, og går fra null til maks flere ganger i samme sang. Om jeg i det hele tatt får spilt noe som helst. - Nedlasting? I Win7 lå hastigheten stabilt på 2.85MB så lenge den andre serveren godtok det. I Win8 går det fra full fres til null uten noen særlig grunn. Jeg kunne fortsatt langt ut i natten, men gidder det ikke. Windows 8 er rett og slett ikke verdt det. Har gjort alt jeg kan for å reparere det (oppdatere drivere, defragge harddisken osv), men ingenting funker. Faktisk ble det bare verre etter at jeg oppdaterte noen drivere. Dritt-Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå