frittvilt Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Hei. Jeg er nettopp ansatt i en jobb, og har hatt opplæring og jobbet litt, 3 uker bare. Det stod prøvetid i kontrakten, slik at jeg bare har 14 dagers oppsigelse. Jeg har fått påvist jernmangelanemi og er derfor ikke istand til å jobbe. Har fått sykemelding ut november av legen min. Jeg lurer på om noen vet om jeg kan sende en oppsigelse nå slik at jeg er ferdig i denne jobben innen 14 dager? Hvordan skriver jeg en oppsigelse, og kan jeg sende den i posten? Jeg er likevel sykemeldt ut november, altså ca 14 dager igjen. Jeg får lønn for dette. Kan jeg sende oppsigelse nå og få lønnen de siste to ukene jeg ikke jobber? Eller er det regler på dette... Lenke til kommentar
steinar88 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei. Jeg er nettopp ansatt i en jobb, og har hatt opplæring og jobbet litt, 3 uker bare. Det stod prøvetid i kontrakten, slik at jeg bare har 14 dagers oppsigelse. Jeg har fått påvist jernmangelanemi og er derfor ikke istand til å jobbe. Har fått sykemelding ut november av legen min. Jeg lurer på om noen vet om jeg kan sende en oppsigelse nå slik at jeg er ferdig i denne jobben innen 14 dager? Hvordan skriver jeg en oppsigelse, og kan jeg sende den i posten? Jeg er likevel sykemeldt ut november, altså ca 14 dager igjen. Jeg får lønn for dette. Kan jeg sende oppsigelse nå og få lønnen de siste to ukene jeg ikke jobber? Eller er det regler på dette... Ring sjefen din og forklar, Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Ja du kan slutte i jobben med 14 dagers varsel. I prøveperioden så er oppsigelsesperioden frå den dagen oppsigelsen blir mottatt og ikkje frå den fyrste i påfølgande måned slik som det er vanlig etter at prøvetida er utgått. Dette står det meir om i arbeidsmiljøloven. Som Steinar seier så kan du også ringe sjefen og forklare situasjonen, sjølv om dere har avtale på 14 dagers oppsigelsestid i prøveperioden så er det ikkje noke problem å bli enige om ei anna løysning. Den einaste forutsettninga er at begge parter er enige. Så dersom du vil slutte i jobbe, og du uansett er for sjuk til å jobbe ut oppsigelsesperioden, så skal det mykje til at arbeidsgiver insistere på å få betale sjukepengane dine ut oppsigelsesperioden. PS, det er heller ikkje slik at du må seie opp på grunn av sjukdom. Du har sjølvsagt eit litt dårligare oppsigelsesvern i prøvetida, men sjukdom er vanligvis ikkje saklig grunnlag for oppsigelse. Dersom du sjølv seier opp så får du 8 vekers karantenetid før du får utbetalt dagpenger. Korleis dette blir dersom du er sjukmeldt er eg litt usikker på. Det er med andre ord langt frå sikkert at det å seie opp er i dine beste interesser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå