Gå til innhold

Ivy Bridge eller vente på Haswell?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et vanskelig valg. Det kommer da veldig an på hvor stort behovet for ny maskinvare er. Dersom du har en brukbar maskin i dag og klarer deg med den, så er det kanskje lurt å vente? Trenger du derimot en ny maskin nå så er ivy bridge (eventuelt sandy bridge-e) veien å gå.

Er du ute etter top of the line CPU på 2011 sokkelen (3930K og bedre), så tror jeg ikke vi vil se noen haswell utfordrer på en god stund. I følge det nyeste roadmapet på nettet har Intel planer om en IB-E før en Haswell-E. Og IB-E vil høyst sannsynlig ikke være verdt å vente på kontra SB-E vi har i dag.

Lenke til kommentar

Altså, jeg har en PC som fungerer, men den er ikke spesielt kraftig. Den har en 2120T-prosessor. Hvis Haswell hovedsaklig fører med seg lavere temperaturer, så er det ikke så viktig for meg. Kjører custom vannkjøling, så varme er ikke et problem. Det jeg tenker på er at det er kjedelig hvis jeg ikke får oppgradert riggen i fremtiden pga. sokkelproblemer.

Ser ut til at 2120 får ca. samme framerate som 2500K i spill, så da holder sikkert 2120 frem til jeg får bestemt meg om jeg vil ha 3570 eller Haswell.

Lenke til kommentar

Problemer med å oppgradere riggen vil du garantert komme til å få uansett. Der ut til at Intel har kommet inn i en stim hvor de ved hver tock (ny arkitektur) også lanserer ny sokkel (eller LGA). Haswell er en ny arkitektur og LGA 1150 vil sannsynligvis vare en 2 - 3 år, dvs til neste tock Intel kommer med.

Haswell vil nok både føre med seg ytelsesøkning og lavere temperaturer. Har sett antagelser på 10 - 15 % ytelseøkning fra Ivy Brigde.

I spill betyr jo jevnt over GPU mer enn CPU, men i3 2120T er jo ikke akkurat særlig kraftig CPU. Det er jo en laveffekts versjon i Intel sitt sortement.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Den fungerer helt strålende til BF3 med et HD6870, men den blir en ganske kraftig flaskehals når jeg fyrer opp to GTX570.

Hva skal vi si konklusjonen er? Vente eller kjøpe nå? Har forstått det slik at Haswell-E bringer med seg DDR4, men det er sikkert skamdyrt.

Tenker egentlig at det beste er å kjøpe 3570k nå, og oppgradere når Haswell eller arktitekturen etter Haswell kommer. Iterasjonen etter Haswell vil muligens gi mulighet til DDR4, så kanskje det er best å vente til da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...