ATWindsor Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 La oss heller si de holder det de lover ytelsesmessig, innenfor ett svært snevert bruksområde AtW 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Som børsnotert aksjeselskap kan ikke Apple lyve om salgstall eller andre opplysninger i sine kvartalsrapporter til aksjonærer og myndigheter, det ville bl.a blitt ansett som forsøk på å manipulere aksjemarkedet, og ville med stor sannsynlighet vært straffbart. Heller ikke når det gjelder målbare ytelsestall for produktene har Apple noe å tjene på å lyve, de vet jo at en skokk med IT-publikasoner tester produktene ved første anledning. Derfor holder Apples produkter som regel hva de lover enten det gjelder batteritid eller ytelse. Vel, nå trenger man ikke lyve, men kanskje la visse ukjente variabler komme seg selv til gode, eller fikse/vinkle visse ting i litt mer positiv grad. Det kan også være så enkelt som forskjellige måter å kalkulere dette, Jeg sier ikke at Apple opererer med feil tall, men å automatisk bruke deres tall som fasit ville jeg altså vært litt påpasselig. De vil, som de fleste andre selskaper også finjustere litt i deres favør. Er det oppgitt antall timer ved avspilling av video, så er det ikke en 720p videofil som blir brukt som referanse, men en mindre SD-fil. Det stemmer jo at produktet klarer X-timer video, dog bare under "normale forhold". Apple er ikke ille når det kommer til dette, og har som regel helt greie tall ja. Det betyr på ingen måte at de ikke pynter på ting. Se f.eks på hvordan de driter seg ut i saker som i storbritannia hvor de oppfører seg som noen hodeløse høner når det kommer til å beklage seg selv. Fiksing og lure triks for å unngå regler. 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Vel, om man går ut fra at Apple fikser/vinkler tallene til egen fordel, så er det ikke mindre grunn til å tro at andre ikke gjør det samme...men når Gartner ser ut til å ha helt tilfeldige avvik som spriker i alle retninger i forhold til produsentenes tall, da virker det som inkonsekvent synsing fra Gartners side. Jeg har i det hele tatt vanskelig for å ta mye av det Gartner kommer med spesielt seriøst, som da de for halvannet år siden spådde at Microsoft vil få over 10% markedsandel i smartphonemarkedet for 2012... Når det gjelder batteritid så holder de ulike iPad-modellene godt over de 10 timene Apple lover, også ved avspilling av 720p video. iPad med Retina display holder i 13 timer, iPad mini i 12 timer, ifølge Cnet som har testet dette: http://reviews.cnet.com/8301-19736_7-57545908-251/battery-life-battle-royale-nexus-vs-ipad/ Selv en 8 måneder gammel og velbrukt iPad (3) av forrige generasjon, som Cnet også tok med i testen, klarer 11.4 timer med 720p avspilling. (Saken i Storbritannia dreide seg om noe helt annet, og er utdebattert i andre tråder, så den glemmer vi her) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Vel, om man går ut fra at Apple fikser/vinkler tallene til egen fordel, så er det ikke mindre grunn til å tro at andre ikke gjør det samme...men når Gartner ser ut til å ha helt tilfeldige avvik som spriker i alle retninger i forhold til produsentenes tall, da virker det som inkonsekvent synsing fra Gartners side. Jeg har i det hele tatt vanskelig for å ta mye av det Gartner kommer med spesielt seriøst, som da de for halvannet år siden spådde at Microsoft vil få over 10% markedsandel i smartphonemarkedet for 2012... Såklart, det er ikke bare Apple dette gjelder, men også andre selskaper. Jeg ville vært minst like skeptisk til tall som Samsung oppgir, men nå er vel diskusjonen ikke om Apple er noen juksemakere eller ei, men rett og slett om du kan stole på deres tall 100 %. Noe som må være tilfelle om du skal kunne dra noen konklusjon om at Gartner sine tall stemmer. Når det gjelder batteritid så holder de ulike iPad-modellene godt over de 10 timene Apple lover, også ved avspilling av 720p video. iPad med Retina display holder i 13 timer, iPad mini i 12 timer, ifølge Cnet som har testet dette:http://reviews.cnet....-nexus-vs-ipad/ Det var nå mer et generelt eksempel enn en direkte anklagelse. Som sagt så er ikke Apple så ille når det kommer til å oppgi batterilevetid etc. Dog må jeg skyte inn at 720p på en så stor skjerm som ipad og ipad mine ville i beste fall vært middelmådig/lavkvalitet som ikke kan representere noe i nærheten av hva skjermen er god for, så der ville jeg testet med en høykvalitetsfil i minst 1080p. Tenkte mer på 720p på en smarttelefon (eller iphone eller ipod) jeg, som faktisk klarer å utnytte pikslene på skjermen . (Saken i Storbritannia dreide seg om noe helt annet, og er utdebattert i andre tråder, så den glemmer vi her) Har jeg ikke sett noe til, og det er ikke debatt rundt det jeg ønsker. Heller det at Apple faktisk ikke er et uskyldig selskap med masse hvit mel i posen som du fremstiller det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg