Joachim Børresen Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Spørsmål til Insentiva As: Det er bra at det er noen som har initiativ og som står på for å lage firma. Det er prisverdig og bra, og dem behøver vi mange av, men jeg kan bare ikke dy meg: Når dere utarbeidet en prototype så behøvde dere vel å framstille et multilayer printkort for å montere komponentene på. Går det an å si et par ord om hvordan dere rent praktisk gikk fram for å få til dette og hva slags utstyr dere brukte i denne prosessen ? Hva med de funksjonelle modulene som et slikt prosjekt består av, ble disse utviklet og funksjonsprøvd og optimalisert hver for seg, for så å bli satt sammen til en helhetlig prototype, eller ble det hele utviklet fra bunnen av som en helhetlig prototype ? Brukte dere den samme type printkort og metode for sammenmontering og oppkobling av komponenter i den tidlige prosjektfasen som den dere benyttet i prototypen til sluttproduktet ? Går det an å fortelle litt omkring det tekniske i utviklingsprosessen av denne prototypen ? Hei! I innlegget du svarer til går det frem at vi måtte bruke et privat design levert av fabrikk (Design menes da her med utseendet). I neste omgang vil vi ha vår egen design også. Det vi har ment som har blitt feiltolket, er utviklingsprosessen. Vi vil stå fast på at vi har utviklet dette produktet. Dette produktet ville ikke vært like bra uten vår hjelp. VI har endret fysiske komponenter(Altså vi har ikke laget komponentene), og det er den indre designen vi refererer til (Blant annet plassering av mickofon, wifi antenne og liknende). Vi har også loddet fast wifi antenne på den tidligere NokiTab 7C og skjermer er monert feil vei, etc.. (Nettopp slike feil er det på produkter rett fra Kina.). Det betyr at vi har utviklet brettene i tett samarbeid med fabrikken over lang tid. Vi har "kastet" utrolig mange modeller. Og når vi har endret spesifikasjoner, mener vi at vi har utviklet dette. Håper dette kaster mer lys over saken. Mvh Joachim B. Lenke til kommentar
Joachim Børresen Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 1. Så hva er det dere egentlig har designet og modifisert? 2. Dere må da være noen racere på designing, modifisering og testing om dere klarer å "produsere" 6(?) ulike nettbrett på om lag ett år, eller er dette også en misforståelse/feilsitering? 3. Hva er det garantien deres innebærer? -Deluze Hei, se andre uttalelser ang. design. Garantien innebærer at vi strekker oss til det ytterste for å gjøre alle kunder fornøyd. Vi følger norsk lov på alle punkter. Vi garanterer også for at brukeropplevelsen er slik som beskrevet. Eventuelle klager vil bli behandlet og besvart snarest. Vi har også teknisk kompetanse til å reparere hovedkortene, samt bytte skjermer om kunden knuser disse. Vi ønsker å bevare miljøet og lanserer derfor et komplett reparasjons tilbud til våre kunder. Det skal være mye billigere enn å kjøpe en helt nytt produkt. Vi ønsker å ta vare på kunden hele veien. Det skader heller ikke oss at vi kommer til å tjene litt på dette. Samt at vi har muligheten til å tilby arbeidsplasser i Tromsø Dette gjør oss glad og inspirert. Mvh Joachim Børresen Klippet fra et svar fra Tromsø Pad: “Hei xxxxxxx. Det er meget mulig at det er mulig å få tak i billige kina-nettbrett. Vi derimot har utviklet dette nettbrettet siden 2011 med penn og papir, både på komponentnivå, funksjonsnivå og designnivå. Dette er et originalt Tromsø produkt og jeg håper at de vil respektere det omfattende arbeidet vi og våre støttespillere har lagt i dette. Fredelig hilsen Jon A. Haug i Insentivia AS” Hei, vi har endret dette utsagnet da det er villedende, beklager dette på det sterkeste. Vennligst se oppdatert informasjon på: http://tpad.no/insentivia.php Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) På hvilken måte er Jula en konkurrent? Jeg tror heller dere fjerne linker, for at folk ikke skal vite at det allerede eksisterer bedre og billigere brett.... Tenk om du Joachim Børresen hadde vært like snar med å svare på det de fleste lurer på, som det du er med å komme med nye unnskyldninger og bortforklaringer. Hva er det som gjør dette brettet unikt og hvorfor skal man kjøpe det? Endret 20. november 2012 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kontorstol Skrevet 20. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 20. november 2012 Joachim Børresen: Hvordan føltes det å bli bustet så tidlig i lureriet deres? 21 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg har drevet med utvikling av min nye S-pad (skjærefjøl) i ca. 29 år nå. Er selv 30 år. Kjøp nå, snart utsolgtg! 5 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Mitt spørsmål var: 3. Hva er det garantien deres innebærer? Hei, se andre uttalelser ang. design. Garantien innebærer at vi strekker oss til det ytterste for å gjøre alle kunder fornøyd. Vi følger norsk lov på alle punkter. Vi garanterer også for at brukeropplevelsen er slik som beskrevet. Eventuelle klager vil bli behandlet og besvart snarest. Vi har også teknisk kompetanse til å reparere hovedkortene, samt bytte skjermer om kunden knuser disse. Vi ønsker å bevare miljøet og lanserer derfor et komplett reparasjons tilbud til våre kunder. Det skal være mye billigere enn å kjøpe en helt nytt produkt. Vi ønsker å ta vare på kunden hele veien. Det skader heller ikke oss at vi kommer til å tjene litt på dette. Samt at vi har muligheten til å tilby arbeidsplasser i Tromsø Dette gjør oss glad og inspirert. Mvh Joachim Børresen Så garantien er fornøyde kunder og billig reparasjon? Hvordan henger dette på greip? Jeg er ikke ute etter å finne ut hva dere ønsker at resultatet skal være, jeg vil vite hva garantien faktisk går ut på. Hva er det dere bringer på bordet som er et supplement til den allerede eksisterende reklamasjonsretten? Jeg foreslår at du prøver igjen. -Deluze 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg suzpaz Skrevet 20. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 20. november 2012 Dette er lureri. Det er rett og slett forsøk på å villede kunder til å tro at de kjøper et revolusjonerende norsk produkt, mens det er kun kinesiske billig-juggel på linje med iFon. http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/3461_516829385003581_699404494_n.jpg Dette er T-Pad som de reklamerer på sin facebook side. http://www.taiwanlcd.com/uploads/products/8-t1.JPG Dette er den eksakt samme tableten, med de eksakt samme spesifikasjonene på en taiwansk nettbutikk . Og Insentiva, det holder ikke å si at DE kopierer dere. Dere lurer kundene deres, og jeg håper ingen er dumme nok til å betale dere. Det finnes HUNDREVIS av andre nettbutikker fra hele verden som selger de samme tabletsa. Det er IKKE NOE nytt hva dere selger. Og at dere faktisk påstår det er helt utrolig. Dere fomler som faen når dere blir konfrontert og avviser til og med deres egne uttaleser. Dere er økonomistudenter. Dere vet hvordan man kan game et intetanende publikum. Men dere dreit dere ut da dere prøvde dette med tekno-juggel for de fleste som leter etter slike ting har i det minste litt kunnskap om saken og ser gjennom bullshittet deres med en gang. 10 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei! I innlegget du svarer til går det frem at vi måtte bruke et privat design levert av fabrikk (Design menes da her med utseendet). I neste omgang vil vi ha vår egen design også. Det vi har ment som har blitt feiltolket, er utviklingsprosessen. Vi vil stå fast på at vi har utviklet dette produktet. Dette produktet ville ikke vært like bra uten vår hjelp. VI har endret fysiske komponenter(Altså vi har ikke laget komponentene), og det er den indre designen vi refererer til (Blant annet plassering av mickofon, wifi antenne og liknende). Vi har også loddet fast wifi antenne på den tidligere NokiTab 7C og skjermer er monert feil vei, etc.. (Nettopp slike feil er det på produkter rett fra Kina.). Det betyr at vi har utviklet brettene i tett samarbeid med fabrikken over lang tid. Vi har "kastet" utrolig mange modeller. Og når vi har endret spesifikasjoner, mener vi at vi har utviklet dette. Håper dette kaster mer lys over saken. Mvh Joachim B. Hahaha ... okay, hør nå her. Nå sitter jeg på jobb, så kan ikke skrive for langt innlegg her nå, men dette er så fjernt i tåkeheimen at det er komisk. Hvis du for ramme alvor mener dere har modifisert designet blant annet ved å flytte på ting som mic og wifi-antenne så vil jeg på det sterkest advare mot disse produktene. Det er f.eks. ikke bare å flytte på wifi-antennen etter eget forgodtbefinnende. Det gir fort dårligere egenskaper i forhold til sending og mottak, ikke minst kan det gi uheldige forstyrrelser internt i enheten. La oss si det sånn, det er ikke uten grunn at Apple tabbet seg ut med antennedesignet i en versjon av iphone. Det er ganske enkelt en vitenskap i seg selv. 9 Lenke til kommentar
Joachim Børresen Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Mitt spørsmål var: 3. Hva er det garantien deres innebærer? Så garantien er fornøyde kunder og billig reparasjon? Hvordan henger dette på greip? Jeg er ikke ute etter å finne ut hva dere ønsker at resultatet skal være, jeg vil vite hva garantien faktisk går ut på. Hva er det dere bringer på bordet som er et supplement til den allerede eksisterende reklamasjonsretten? Jeg foreslår at du prøver igjen. -Deluze Hei Deluze, jeg prøver da igjen. Jeg antar at du da sikter til vår 1 års garanti. På produkt? Garantien dekker alle defekter brukeren av produkt selv ikke er skyld i. Var det dette du var ute etterpå? I så fall antok jeg at dette var allmenn info, og følte ikke behov for å utdype dette. I tilfelle du siktet til leveringsgaranti: Om ikke varen leveres til avtalt tid, vil kunden refunderes 100% av kjøpesum. Endret 20. november 2012 av Joachim Børresen Lenke til kommentar
Joachim Børresen Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hahaha ... okay, hør nå her. Nå sitter jeg på jobb, så kan ikke skrive for langt innlegg her nå, men dette er så fjernt i tåkeheimen at det er komisk. Hvis du for ramme alvor mener dere har modifisert designet blant annet ved å flytte på ting som mic og wifi-antenne så vil jeg på det sterkest advare mot disse produktene. Det er f.eks. ikke bare å flytte på wifi-antennen etter eget forgodtbefinnende. Det gir fort dårligere egenskaper i forhold til sending og mottak, ikke minst kan det gi uheldige forstyrrelser internt i enheten. La oss si det sånn, det er ikke uten grunn at Apple tabbet seg ut med antennedesignet i en versjon av iphone. Det er ganske enkelt en vitenskap i seg selv. Nettopp. Derfor tok det lang tid å utvikle disse brettene. Jeg forstår ikke din siste kritkk. Vi har allerede uttalt nylig at designet(utseendet) er privat design fra fabrikk. Derfor er det riktig at plassering av mikrofon ikke har noe å si på designet. (Foruten et lite hull), Men det er veldig bra for de som skal bruke den som lydopptaker, eller hva? Vi venter nok alle på testresultater fra 3. parts sider som amobil.no nå. Og vi gleder oss:) Vi tror brettene vil få gode kritikker og ros for hvor solide de er. Ja, Apple tabbet seg ut med wifi antenne. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor, men jeg er fristet til å tenke at den allerede var fullstappet av teknologi, som resulterte i at de måtte foreta kompromiss. Det er også mulig at design (Utseendet) var viktigst. Vi har som sagt brukt lang tid på å finne en gunstig plassering av antennen. Vi skal være meget forsiktig med uttalelsene (og vi beklager på forhånd om noen føler seg krenket), men ofte er kinaprodukter basert på billigst mulig pris, og ikke best mulig kvalitet. Dette fordi de selger til mange aktører i verden som ikke bryr seg produktene slik vi gjør. De skal bare "pumpe de ut, uten kontroll" slik mange i denne tråden antyder at vi skal gjøre. Det skal vi ikke, produktene skal også kvalitetssikres i Norge for ekstra sikkerhet. Mvh Joachim Børresen 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr Pepe Skrevet 20. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 20. november 2012 90 tallet ringte og vil ha tilbake nettsiden sin 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg Olavxxx Skrevet 20. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 20. november 2012 Jeg har tipset forbrukerombudet om villedende markedsføring og kjøpspress. 23 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 http://www.forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaal 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bisken Skrevet 20. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 20. november 2012 Jeg er selv elektroingeniør, med høyttalerkonstruksjon som valgfag. Dette faget bygger på akustikk, elektronikk, og litt tre-håndverk. Vi brukte mye tid på å beregne og bygge delefilter som skulle passe til våre elementer. I tillegg måtte kassen, dempingen, og bassporten dimensjoneres i forhold til frekvensresponsen til bass-elementet. Høyttalerne ble deretter målt i et lydstudio. Enkelte ganger på HiFi-klubben har jeg overhørt 16årige kvisete gutter, som vil forbedre høyttalere ved å stappe inn mer bomull, sette på større bassport, og bytte diskanten.... De kan ingen verdens ting om faget, og innbiller seg derfor at det er så enkelt. Det er noe ved dette som minner om dine svar Joachim Børresen... 18 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei Deluze, jeg prøver da igjen. Jeg antar at du da sikter til vår 1 års garanti. På produkt? Garantien dekker alle defekter brukeren av produkt selv ikke er skyld i. Var det dette du var ute etterpå? I så fall antok jeg at dette var allmenn info, og følte ikke behov for å utdype dette. I tilfelle du siktet til leveringsgaranti: Om ikke varen leveres til avtalt tid, vil kunden refunderes 100% av kjøpesum. Det er naturligvis garantien dere stiller på produktet jeg er ute etter. Garantier kan være så mangt og det er sjeldent lurt å ta utgangspunkt i hva som er "allmenn info". Jeg har fremdeles problemer med å se hvordan garantien gir en fordel utover den allerede eksisterende reklamasjonsretten. -Deluze 6 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Det må også være en grense for hvor misstenksomme man bør være. Synes faktisk at Joachim Børresen har etterhvert et lite poeng. Det han egentlig sier det er jo at Intensivia AS har endret produktspesifikasjonene på basis av egne tester og utprøving. Således så har man sørget for relokkering av en del komponenter og slike ting, mens den kinesiske fabrikken har tatt seg av "det tekniske". Man sier ikke noe om det, men man skulle da tro at Intensivia AS har hatt noe å gjøre med tilpasningen av programvaren. Hvis T-Paden eventuelt kommer med norske menyer så er vel ikke det kinesernes sterkeste side, vil jeg tro. Det var vel litt drøyt å kalle dette for et "norskutviklet brett", men man kan vel sikkert si at at man har "deltatt i utviklingsprosessen". Det er vel ikke noe i veien for at man via en hel del research i forhold til hva som er mulig å få tak i pluss litt utprøving og detaljtilpasning kan oppnå et sluttressultat i forhold til brukeropplevelse, som er bedre enn enkelte andre brett av tilsvarende type. Man bør vel ikke være gjennomgående negativ til alt som er nytt og dømme sluttresultatet nedenom og hjem før man har testet brettet. Det kan jo faktisk være meget bra. Et par uttalelser fra T-Padens brukere eller noen nøytrale tester kunne kanskje være noe. 2 Lenke til kommentar
suzpaz Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Men spesifikasjonene er jo identiske hos alle som selger den modellen. Det er, så langt alle linker viser til, en standardmodell. Da hjelper det ikke å si at man har "endret på hvor wifi'en er" da dette er mer eller mindre umulig å bevise om man ikke åpner opp de to modellene. Det skal også merkes at selger her har ikke gitt ut ET ENESTE bilde av sin tablet. Det er KUN sock-photos. Det er jo så jævla enkelt som å faktisk ta et bilde av den og legge det ut.. 7 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Er det noen som husker tord-company? Jeg tenkte akkurat det samme. Noen har bare tatt det et steg videre. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Slik som jeg ser det så kan man godt arbeide med produktutvikling på det som man kan kalle "et konseptuelt nivå", der man har fokus på hvordan skal fungere i forhold til sin sluttfunksjon, uten at man derved samtidig utarbeider alle de forskjellige tekniske detaljløsninger som følger med. Hvis man for eksempel ønsker å utvikle et bilkarosseri som har en god aerodynamikk i 300 km/t så kan man for eksempel lage en prototype i stål, plast og aluminium som man tester ut i en vindtunnel. Mens man holder på med dette så vil man ikke være særlig opptatt av slike ting som gearkasse og motor. Når man så har fått til en slik karrosseriprototype som har den aerodynamikken som man ønsker, så kan man gå videre og utvikle alle de tekniske detaljløsningene som følger med. Det som i sin tid ga Iphone og Ipad unike egenskaper, det lå nok først og fremst på dette "konseptuelle nivået", altså hvordan produktet opplevdes av sluttbrukeren, ikke i de tekniske detaljløsninger som ble valgt. To produkter som ser forholdsvis like ut og som har de samme spesifikasjonene kan allikevel være bygget over to forskjellige produktkonsepter. Denne forskjellen ser man for eksempel mellom nettbrettene til Google (Nexus 7) og nettbrettene til Samsung. (Synes selv at sistnevnte er den dyktigste på det som går på helhetlig produktkonsept.) Slik som jeg ser det så kan man godt jobbe med produktutvikling og utarbeide løsninger som er viktigere enn "produktets tekniske detaljer", men å si "at man har laget det på egen hånd", det blir jo å strekke strikken litt langt. Når det gjelder produktene som Apple har utviklet, så vil jeg nok ikke tro at Steeve Jobs satt i timesvis og tegnet transistorer på et papirark, men at han var med på selve produktkonseptene, det vil jeg absolutt tro. Det er vel først og fremst på dette "konseptuelle nivået" at man finner den store forskjell mellom gode og dårlige produkter. De fleste virksomheter kan i dag få til å produsere "tekniske detaljløsninger". Endret 20. november 2012 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg