Gjest Slettet+8713 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Det som kanskje er meste alarmerende, er at man må forskuddsbetale brettet og man får det levert rundt 20 desember. Firmaet ble opprettet 25 oktober 2012. Hvor mange eksempler skal man ha på slike firmaer som eksisterer kortere enn angrefristen? Virker som om det er noen som skal spe på stipendet sitt rett før jul.... Lenke til kommentar
Populært innlegg tommyb Skrevet 19. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. november 2012 (endret) "Det er meget mulig at det er mulig å få tak i billige kina-nettbrett. Vi derimot har utviklet dette nettbrettet siden 2011 med penn og papir, både på komponentnivå, funksjonsnivå og designnivå. Dette er et originalt Tromsø produkt og jeg håper at de vil respektere det omfattende arbeidet vi og våre støttespillere har lagt i dette. Fredelig hilsen Jon A. Haug i Insentivia AS" Siden vi ikke har testet nettbrettet selv, har vi ikke kunnet etterprøve påstandene. Men vi har bedt om et testeksemplar, så får vi se om vi får svar på hvor mye dette eventuelt skiller seg fra standard billig-brett fra Kina. Tja... Fra nettsiden til Tromsø Pad: Fra den Taiwanske siden som ble referert her: Hvis ikke bruken av samme produktbilde er nok, legg merke til hvem av dem som har det i orginal størrelse og hvem av dem som kun har en nedkrympet kopi med et dårlig overlimt skjermbilde oppå. Tromsø Pad tar 2290 kr, mens Spei tar $135 som tilsvarer 968 kroner etter MVA. Jeg tror ikke disse bløffmakerene har tenkt på at det normalt sett koster flere titalls tusen dollars å produsere en hardwareprototype... Endret 19. november 2012 av tommyb 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg Lunalotic Skrevet 19. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Bilde fra facebooken til T-Pad: Bilde av "NokiTab 7c": Dette blir for dumt. Endret 19. november 2012 av Lunalotic 15 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) ^ Nettbrettet skal ifølge dem selv ikke bare være et standardnettbrett fra Kina, men skal ha blitt både designet og utviklet av studentene. Håper de leser denne tråden. Endret 19. november 2012 av Kontorstol 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Det er jo selvfølgelig mulig at de bare har brukt stockbilder som promo-bilder, men skeptisk. AtW 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ernie Skrevet 19. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. november 2012 Vi har referert saken fra Nordlys.no, hvor en av gründerne svarer følgende i kommentartråden under artikkelen: "Det er meget mulig at det er mulig å få tak i billige kina-nettbrett. Vi derimot har utviklet dette nettbrettet siden 2011 med penn og papir, både på komponentnivå, funksjonsnivå og designnivå. Dette er et originalt Tromsø produkt og jeg håper at de vil respektere det omfattende arbeidet vi og våre støttespillere har lagt i dette. Fredelig hilsen Jon A. Haug i Insentivia AS" Siden vi ikke har testet nettbrettet selv, har vi ikke kunnet etterprøve påstandene. Men vi har bedt om et testeksemplar, så får vi se om vi får svar på hvor mye dette eventuelt skiller seg fra standard billig-brett fra Kina. Det er forsåvidt bra der er skeptiske her, men det er iallfall for min del ingen tvil om dette er ikke er noe de har designet selv. Jeg har selv vært med på utvikling av kretskort for en studentsatellitt, og selv med såpass «enkle» kretskort (et par MHz MCU bare for å illustrere nivået) som vi drev med der, så måtte vi allikevel gå noen runder for å få det til å fungere. Det ble tilslutt 4-lags PCB ut av det uten spesielt mye fokus på EMC og ei heller noen høyhastighetsbaner. Det disse gutta påstår er at de har designet kretskort som fungerer bra med GHz-MCU inkludert DDR3, med andre ord et langt mer komplekst design med ørten flere lag for å skjerme høyhastighetssignalene fra hverandre. Det er et så stort hopp opp i vanskelighetsgrad at jeg ikke kan forestille meg hvordan dette skal være mulig uten lang erfaring innen kretskortutvikling. Bare det å route ut alle pinne på en Cortex A8-serie MCU er jo et mareritt uten like. Dette har de ganske enkelt ikke designet selv, basta. Det krever lang erfaring og et stort team som designer og verifiserer kortene alene. Det fremkommer ingen steder at dette er noe de har hatt tilgang til, ergo er det hele bare oppspinn over Kinesiske ferdigprodukter. 11 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Haha, busted....... 4 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Snap Nå vil jeg tro at de faktisk mener at de har valgt komponenter og plassert de, ikke bygd selve komponentene. Men det er garantert bullshit utansett. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Tenkte akkurat det samme som de fleste andre her da jeg leste artikkelen. Derimot skal det være sagt at det finnes flere eksempler der virtuelle selskaper selger OEM-produkter med hell. Forøvrig sitter jeg å irriterer meg over de som faktisk får det til og samtidig sier det er deres eget produkt. Håper disse gutta taper godt med penger på TromsøPaden sin. 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Nå vil jeg tro at de faktisk mener at de har valgt komponenter og plassert de, ikke bygd selve komponentene. Men det er garantert bullshit utansett. Okay, det er godt mulig jeg feiltolker det litt her, men når noen sier de har designet noe på komponentnivå så regner jeg med at de har valgt komponenter og kretskortdesign selv. I denne sammenhengen gjør man ikke det uten betydelig erfaring. For all del, mulig de bare har sittet der og diktert klokkehastigheten på MCU, mengde RAM, flash osv., men det er ikke mye utvikling på komponentnivå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Og nå ar de feil med PayPal kontoen sin.. http://www.facebook.com/TromsoPad Flere t-pad.. http://www.pantel.in/category3-i-tablet.aspx Endret 19. november 2012 av Slettet+8713 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Tja, hvis hele kinaproduktet regnes som en komponent, så har de beviselig valgt ut komponentene selv... 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Både [...navn holder vi unna denne tråden...] er fortsatt studenter ved Universitetet i Tromsø. Et studie som har blitt vanskelig å gjennomføre. Lenke til kommentar
Bisken Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg stilte noen spørsmål på Facebook-gruppa, og ble ganske fort blokkert. Innleggene ble også slettet. Seriøs gjeng... 4 Lenke til kommentar
sliresopp Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 yeah right.... http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.8398550 2 Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Jaja, synd at media ikke gjør litt research, og skriver artikler som om Tromsø-padden skal slå ut Apple og Samsung. Litt kritisk sans er det greit å ha selv om det selvfølgelig hadde vært fint om noen i Norge hadde utviklet egne gode nettbrett. Dette firmaet er nok bare laget av noen med trang til lettjente penger fra naive og ikke-tekniske nordmenn. Endret 19. november 2012 av Ruben1987 5 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Jesus, dette blir jo bare bedre og bedre. Unikt grunderprosjekt, som har sjekket hva som selger på Finn.no... I tillegg har de fått noen fattige kinesere over på halv lønn.... Det er jo et unikt gründerprosjekt de har gjort. Ved å gjøre markedsundersøkelser på finn.no først, har de sjekket markedet og behovet før de lanserer produktet, sier Bård Hall som er administrerende direktør i Norinnova. – Så gjorde de veldig gode avtaler i Kina etterpå, som sørger for at de vil gjøre det bra, legger Hall til. 3 Lenke til kommentar
Løve Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Hvordan har disse folkene fått som mye PR? Det er jo haugevis av studentprosjekter som både er mer interessante, nyskapende og bedre enn dette, men som aldri kommer i avisa, og i hvertfall ikke på NRK.no. 3 Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 En ting er jo at det lyser gjennom på facebook-siden at de ikke har teknisk kompetanse overhodet. Det jeg synes er desto verre, er at de lurer godtroende folk til å kjøpe dritten. Et lite klipp fra facebook-siden som jeg fant ekstra fascinerende/forstyrrende (for anledningen anonymisert...): Mr. X: Hei, jeg har et spm. Kan Tpad'en bruke de fleste apps som Galaxy/iPaden kan?Mr. Y: Tpad kan vell bruke alt som er på Google Play. Det vil si alt som andre Andriod enheter. Tromsø Pad: Mr. Y har rett, med unntak av at noen Apple applikasjoner ikke kan brukes i alle Google sine systemer (som Android). Hahaha! Å huffameg! 7 Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Tromsøpad-folka er litt som han her som snakket media, kongehus og Trond Giske rundt: http://e24.no/naerin...oeffet/20208300 Med gode talegaver og null skam kan man komme et godt stykke på vei. Helt til korthuset faller og løgnene tyter frem... Endret 19. november 2012 av Ruben1987 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg