Delvis Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Dette med SAS sin situasjon og de forhandlinger kan du si: Det blir krevet fra SAS at de må jobbe opptil 60 timer pr uke.(!) Nå er jeg sikkert ganske dom oppi de greiene der, men er det ikke sånn at det er en lov for at man har rett å jobbe max 40 timer uka i Norge? Eller 37,5 timer ble det vel senere. Det var jo en svær og klar sak dengang det, at man fastsatte den arbeidstiden som gjaldt alle som jobber i Norge. Gjelder ikke det lenger. Kan de bare gjøre så de vil nå sånn altså? Skjønner ikke helt.. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Når man både får en økning i arbeidstid og en reduksjon i lønn så betyr det at den reelle reduksjonen i lønn er langt større enn de prosentene man er blitt enig om. Spørsmålet mitt blir heller hvorfor de ansatte ikke sier opp, da dagpengene de vil motta vil være beregnet på den nåværende lønna og ikke være så langt unna det de ender opp med i lønn etter forliket, i tillegg til at de vil ha tid til å slappe av og finne seg en bedre arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Hvis de sier opp selv får de vel ikke dagpenger. De må hvertfall vente til det er gått en stund da tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Det er 8 uker, så om den økonomiske situasjonen er så stram at den ikke tåler de ukene går det selvfølgelig ikke. I så fall er det synd på dem det gjelder, men for alle andre kan ikke SAS være noe blivende sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Kjos skal visst ha utalt noe slikt: Selv om de ansatte ikke får utbetalt lønn er ikke SAS konkurransedyktig. Og hvem vil kjøpe det selskapet med de pensjonsforpliktelsene? Er det noen som husker Kverners oppkjøp av Trafalgar House i 1996 med tilhørende pensjonsforpliktelser? Hva skjer med pensjonsforpliktelsene om selskapet slås konkurs? Siste nytt fra Reuters: Airline SAS aims for final union deal in survival fight SAS, half owned by the governments of Sweden, Denmark and Norway, said it had secured a deal with seven of eight unions on wage cuts, working schedule changes and pensions and had only the cabin crew union of Denmark to go. ALL-NIGHT TALKS Although the airline had set a deadline of Sunday for an agreement, talks continued all night and into Monday. Endret 19. november 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Ser ut til at det går mot en avtale, det vil si at stakkars, vaklevorne SAS kommer til å stavre seg videre med statsgarantier i flere år til. Bedre om hele greia hadde gått over ende, så man kunne startet på nytt med blanke ark og en bærekraftig modell. Det ville blitt et stort hull i rutenettet som måtte fylles av andre aktører, og tidligere SAS-ansatte kunne fått jobb hos disse. Kanskje ikke med fete betingelser, men det var altså bare ikke bærekraftig. SAS funket lekkert som bare det så lenge de ikke måtte konkurrere. Jeg fløy til Nord-Norge med SAS på 90-tallet til 2500 kroner, og nå, 15+ år senere med prisstigning, flyr Norwegian dit til 600 kroner og opp og tjener penger. Ja, mye har skjedd, men mest av alt har det kommet konkurranse, og da går SAS på trynet. Selskapet er ikke skapt for å være i en konkurransesituasjon, det er skapt for å ha monopol og ta så høye billettpriser som mulig. Med det kostnadsnivået det også har medført. Greier de virkelig å røske så hardt opp i systemet at de kan omstille seg? 7 Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 For meg så virker SAS som et topptungt firma med en altfor stor administrasjon. Drivstoffprisene har 4-doblet seg på 10 år og det er nye tider for flyselskapene, man må ha en meget stram organisasjon ellers går man konkurs. 1 Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 SAS virker definitivt topptungt, ja. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Det synes meg en smule ironisk at den sosialdemokratiske norske regjeringen er med på å kreve at de ansatte i SAS skal si fra seg opparbeidede rettigheter... Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) SAS funket lekkert som bare det så lenge de ikke måtte konkurrere. Jeg fløy til Nord-Norge med SAS på 90-tallet til 2500 kroner, og nå, 15+ år senere med prisstigning, flyr Norwegian dit til 600 kroner og opp og tjener penger. Ja, mye har skjedd, men mest av alt har det kommet konkurranse, og da går SAS på trynet. Selskapet er ikke skapt for å være i en konkurransesituasjon, det er skapt for å ha monopol og ta så høye billettpriser som mulig. Med det kostnadsnivået det også har medført. Greier de virkelig å røske så hardt opp i systemet at de kan omstille seg? SAS er et nettverksselskap med mye høyere priser enn punkt til punkt selskap som Norwegian. Der finnes nettverksselskap som tar høyere priser enn SAS og som tjener penger. Problemet er at som nettverksselskap er SAS for lite. Endret 19. november 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Kan vi bare vente på den dagen det går på flysikkerhet løs? Fordi det er hardere konkurranser om de beste prisene. Se f.eks på Ryanair, jeg er litt sceptisk å fly med dem litt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Til det rent rettslige spørsmålet som innleder tråden, så er det for alle fagforeninger av en viss størrelse anledning til i tariffavtale å fravike det meste av arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid, jf lovens pgrf 10-12. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå