Gå til innhold

Anbefaling: Prosessor

Anbefalte innlegg

Stemmer, 3930x er kjempebra, men jeg tror 3960x har noen fordeler.. Nekter å tro at det er bare småting som skiller den vannvittige prisen. Jeg gikk som sakt for det "beste".. Syns jeg har vært veldig heldig. Kan gjerne legge ut resultatet om du ikke tror meg, men ved 1.39Vcore har jeg i skrivende stund (1% utnyttelse) 30 grader, å ved full belastning i lengre tid så har jeg 72 grader (på kjernen) 60 på sokkelen. Full belastning er da Aida64 med CPU, FPU, cache & mem stresstest samtidig. Har en push&pull vannkjøling. Corsair H100 med 2x80mm vifter under radiatoren som er festet under 2x200mm viftene på kabinettet. Jepp, har HAF X kabinett.
Det er småting, +100MHz vanlig/turbo og 3mb cache. Ytelsesforskjellen pga cache-størrelse er vanligvis rundt 5% pr 100% økning i cache-størrelse, så tviler på at den har noe å si. Forskjellen i klokkefrekvens er 3%.Prisforskjellen kommer av at Intel kan ta hva de vil for sin beste prosessor når de har alle de første plassene når det kommer til ytelse.

Var ikke snakk om det ytelsestekniske, men om det er forskjell på matrialet brukt noe vi ikke vet 100% sikkert. Teknikken er sikkert det samme, men om de har valgt å bruke "bedre" matriale på "extreme" versjonene er ikke umulig. Jeg ville ikke ha de marginale 3%, men byggekvaliteten. Var også derfor jeg kjøpte Rampage IV Extreme å ikke andre tullekort. Hva annet som var i pakken er likgyldig så lenge jeg kan kjøre stabilt og termisk stabilt 4.8-5GHz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke snakk om det ytelsestekniske, men om det er forskjell på matrialet brukt noe vi ikke vet 100% sikkert. Teknikken er sikkert det samme, men om de har valgt å bruke "bedre" matriale på "extreme" versjonene er ikke umulig.

De har ikke en egen produksjonsline e.l. for ekstrem-versjonen, men de er definitivt bestesorteringen. I den situasjonen Intel er i nå, så tipper jeg svært mange av 3930k-ene hadde blitt sortert sammen med 3960x hvis Intel hadde trengt det. Ikke noe jeg vet 100% sikkert, men rimelig sannsynlig.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...