Gå til innhold

Anbefaling: Prosessor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prosessoren er utstyrt med en integrert grafikkløsning kalt Radeon HD7480D, og maksimalt effektforbruk er i likhet med Celeron-modellen fra Intel satt til 65 watt
Noe sier meg at Celeron & Pentium modellene er mer strømgjerrige enn AMD sine budsjettmodeller, selv om begge har TDP satt til 65W på papiret. Her test fra forrige gen AMD, finner ikke Trinity i farta: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fusion-intel-core-i3_8.html#sect0
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvilken Intel - prosessor jeg skal kjøpe i dag, i mellomsjiktet, hvis jeg ikke er interessert i Intel graphics (jeg vil alltid kjøre på et "skikkelig" grafikk kort likevel). Å kjøpe en prosessor som kan tilby grafikkløsning i tillegg, føles som å betale for noe jeg aldri vil bruke. Må jeg opp i i7 3820 for å "unngå" innebygget grafikk - eller skal man ikke bry som om dette ?

På forhånd takk for alle konstruktive eller informative tilbakemeldinger ;)

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvilken Intel - prosessor jeg skal kjøpe i dag, i mellomsjiktet, hvis jeg ikke er interessert i Intel graphics (jeg vil alltid kjøre på et "skikkelig" grafikk kort likevel). Å kjøpe en prosessor som kan tilby grafikkløsning i tillegg, føles som å betale for noe jeg aldri vil bruke. Må jeg opp i i7 3820 for å "unngå" innebygget grafikk - eller skal man ikke bry som om dette ?

På forhånd takk for alle konstruktive eller informative tilbakemeldinger ;)

med i7 3820 må du betale ekstra for et dyrere hk. Så med mindre du skal mer enn 4 kjerner cpu og 2 gpu'r så ser jeg ingen grunn til å se vekk fra lga1155 plattformen.
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hvilken Intel - prosessor jeg skal kjøpe i dag, i mellomsjiktet, hvis jeg ikke er interessert i Intel graphics (jeg vil alltid kjøre på et "skikkelig" grafikk kort likevel).

Det kommer an på om du skal spille, eller også gjøre tyngre arbeid.

Er det tyngste du skal gjøre spilling vil i5 3570K og legge et par hundrelapper i en kjøler og overklokke være det som gir mest for pengene. Mest for pengene er muligens Cooler Master Hyper 212 (Plus). Det vil gi en 4.2-4.4GHz overklokk med grei temperatur og støynivå bare ved å stille på 2 variabler i BIOS. (det er ikke sikkert du trenger å røre volt engang for 4.2, som vil si bare 1 variabel)

Skal du hovesaklig game men gjøre tyngre arbeid en gang i blandt kan i7 3770K gi deg noe mer ytelse for flertrådede oppgaver (25-35%) før du må over på en dyrere plattform.

Om du skal både game og gjøre mye tyngre arbeid er det i7 3930K som gjelder. Da må du litt opp i pris, og burde ha en skikkelig kjøler så du kan overklokke for å få høy singeltråd ytelse for spill og skrivebordsbruk (eller andre ting som er kodet entrådet). Jeg kjører min på 4.3GHz og er godt fornøyd med ytelsen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

med i7 3820 må du betale ekstra for et dyrere hk. Så med mindre du skal mer enn 4 kjerner cpu og 2 gpu'r så ser jeg ingen grunn til å se vekk fra lga1155 plattformen.

Takk, det er faktisk noe jeg selv har tenkt på. Da er jeg litt tilbake på LGA1155 og 2500K. Er dette fremdeles en grei oppdatering på tampen av 2012? Eller er 2500K utdatert nå?

Lenke til kommentar

Det kommer an på om du skal spille, eller også gjøre tyngre arbeid.

Er det tyngste du skal gjøre spilling vil i5 3570K og legge et par hundrelapper i en kjøler og overklokke være det som gir mest for pengene. Mest for pengene er muligens Cooler Master Hyper 212 (Plus). Det vil gi en 4.2-4.4GHz overklokk med grei temperatur og støynivå bare ved å stille på 2 variabler i BIOS. (det er ikke sikkert du trenger å røre volt engang for 4.2, som vil si bare 1 variabel)

Skal du hovesaklig game men gjøre tyngre arbeid en gang i blandt kan i7 3770K gi deg noe mer ytelse for flertrådede oppgaver (25-35%) før du må over på en dyrere plattform.

Om du skal både game og gjøre mye tyngre arbeid er det i7 3930K som gjelder. Da må du litt opp i pris, og burde ha en skikkelig kjøler så du kan overklokke for å få høy singeltråd ytelse for spill og skrivebordsbruk (eller andre ting som er kodet entrådet). Jeg kjører min på 4.3GHz og er godt fornøyd med ytelsen :)

Takker for meget utfyllende svar. Jeg er nok en 80% spiller / 20% tyngre oppgaver. Prisen på 3770K er absolutt overkommelig med et rimeligere hovedkort (fremfor LGA2011). Kan du si noe om den integrerte grafikken (Intel HD Graphics 4000) som jeg overhodet ikke har interesse av? Vil den måtte slås av i BIOS e.l.

Lenke til kommentar

Hm, jeg har satt opp i7 3770 (ikke K-modellen) i handlelisten her, men ble litt i tvil om jeg heller bør gå for 3770K i stedet.

Maskinen skal benyttes til softwareutvikling, spill er ikke aktuelt.

Ønsket mitt er at maskinen skal være forholdsvis stille. Hvilken vil generere minst varme under "normal utviklingsbruk" av 3770 og 3770K?

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvilken Intel - prosessor jeg skal kjøpe i dag, i mellomsjiktet, hvis jeg ikke er interessert i Intel graphics (jeg vil alltid kjøre på et "skikkelig" grafikk kort likevel). Å kjøpe en prosessor som kan tilby grafikkløsning i tillegg, føles som å betale for noe jeg aldri vil bruke. Må jeg opp i i7 3820 for å "unngå" innebygget grafikk - eller skal man ikke bry som om dette ?På forhånd takk for alle konstruktive eller informative tilbakemeldinger ;)

Ikke noe å bry seg om, og du kan gå for 3570 som anbefalt i artikkelen..

Lenke til kommentar

Det at det er integrert grafikk har ingenting å si. Hovedkort har og integrert grafikk. Det kan være greit med integrert grafikk sånn at du får opp et bilde hvis skjermkortet ikke virker/ikke er satt inni.

Når du har grafikkort i vil den integrerte grafikken slås av.

Alle nye bærbare f. eks bytter jo mellom HD Graphics 4000 og dedikert grafikkort (hvis de har). Regner med de ikke bytter på stasjonøre iom at de ikke går på batteri.

Lenke til kommentar

Det at det er integrert grafikk har ingenting å si. Hovedkort har og integrert grafikk. Det kan være greit med integrert grafikk sånn at du får opp et bilde hvis skjermkortet ikke virker/ikke er satt inni.Når du har grafikkort i vil den integrerte grafikken slås av.Alle nye bærbare f. eks bytter jo mellom HD Graphics 4000 og dedikert grafikkort (hvis de har). Regner med de ikke bytter på stasjonøre iom at de ikke går på batteri.

På en bærbar, så er begge deler koblet til en skjerm.

På en stasjonær må man flytte skjermkabelen ned til bakpanelet på hovedkortet for å få bilde fra integrert grafikk.

Du kan ikke sammenligne grafikk integrert i CPU og grafikk integrert på ett hovedkort (Lages de faktisk enda?).

Lenke til kommentar
Takker for meget utfyllende svar. Jeg er nok en 80% spiller / 20% tyngre oppgaver. Prisen på 3770K er absolutt overkommelig med et rimeligere hovedkort (fremfor LGA2011). Kan du si noe om den integrerte grafikken (Intel HD Graphics 4000) som jeg overhodet ikke har interesse av? Vil den måtte slås av i BIOS e.l.

Du trenger ikke slå den av i BIOS, den vil automatisk gå i powergating når den ikke er i bruk. Det er mulig du KAN skru den av i BIOS og tjene et par watt TDP, men jeg vet ikke, har ikke slik selv.

Hm, jeg har satt opp i7 3770 (ikke K-modellen) i handlelisten her, men ble litt i tvil om jeg heller bør gå for 3770K i stedet.

Maskinen skal benyttes til softwareutvikling, spill er ikke aktuelt.

Ønsket mitt er at maskinen skal være forholdsvis stille. Hvilken vil generere minst varme under "normal utviklingsbruk" av 3770 og 3770K?

EDIT: Forskjellen på 3770 og 3770k er 100mhz stock klokk på alle kjerner. De har samme TDP. 3770K kan overklokkes om du vil, men om du vil holde støy nede trenger du en god kjøler da. Om det er støy som er begrensningen kan du få god ytelse med greit støynivå med 3770K @ 4.0 - 4.2GHz (alle kjerner) med en god kjøler.

Om det er varme og støy som er begrensningene dine og du vil lavest mulig, men du fortsatt vil ha 4 kjerner og 8 tråder er det 3770T som kanskje er mest aktuelt. 2.5GHz på alle 4 kjerner (8 tråder), og turbo til 3.7GHz på en kjerne, med bare 45W TDP, det er lavere enn pentium 2-kjernen nevnt i artikkelen, men med mye mer regnekraft i flertrådede oppgaver. Den kan plasseres i små formfaktor PCer (mATX, ITX).

EDIT2: Det finnes også 3770S som kjører på 3.1GHz på alle kjerner (4C8T) med max turbo 3.9GHz, med en TDP på 65W.

Om du har skikkelig tungt flertrådede programmer (som du utvikler og tester, eller kompilator som støtter det og ofte blir kjørt) kan det også være aktuelt å gå for en LGA2011 server CPU (E5-2650) med 8 kjerner 16 tråder og undervolte den. da kan du havne i område 70-80W TDP med 2.0GHz på 8 kjerner (2.8 max turbo). Om du har nevneverdige perioder hvor du er begrenset av singeltråd ytelse kan det gi lavere ytelse enn alternativene over totalt sett.

Om det er støynivå og ikke strømtrekk som er problemet, og du skal gjøre skikkelig heavy arbeid som du vet kan utnytte over 16 tråder og er begrenset av flertrådet ytelse og ikke nevneverdig begrenset av entrådet ytelse, kan 2 sånne i et 2-socket server hovedkort med en god stille luftkjøler eller lukket loop vannkjøling gi massiv ytelse med mindre støy en Pentium prosessoren nevnt i artikkelen med den medfølgende viften. Men du er da i en helt annen prisklasse. Om du er interresert i sånne systemer er det folk med erfaring i Folding@Home tråden på forumet.

Jeg har en 3930K Jeg kjører overklokket til 4.3GHz med en Corsair H100 kjøler, hvor jeg har byttet ut de medfølgende viftene med Noctua P12, og støyen er lavere enn kabinettviftene mine, men hørbar når det ikke er bakgrunnsstøy i rommet. Med underklokk/undervolt og noen stillere vifter på H100 (og hastighetsreduksjon/bytte av kabinettvifter for mitt kabinett) tror jeg at jeg kunne fått 3930K ved 3.0GHz på alle 6 kjerner til hviske volum (bare hørbar om natta uten støy utenfra, eller med øra rett ved kabinettet på dagtid).

En annen aktuell forumtråd om du ha et stille system med regnekraft er Den Kalde Kaféen.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

"3960X gir dermed langt dårligere ytelse per krone" Spørs det.. Intel sin 3960X klarer fint 4.8 GHz ved 1.39V Vcore med G.Skill RipJawZ 2400MHz ved 1.25 VCCSA. Ved å øke Vcore til 1.440V klarer en fint 5GHz stabilt(vannkjølt). Jeg syns 3960X gir mye moro for pengene da :-P Dessuten så kan du ikke alltid måle ytelse pr kroner.. En særiøs CPU for et særiøst formål. Om du konverterer film eller rendrer så vil du absolutt ha denne, sjekk benchmarks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...