Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjør opp til mellom-tung.

berkol

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt på å kjøre opp til mellom-tung, så derfor lurer jeg på noen små ting.

Er det smart å bestille kjøretimene NÅ? er det i det heletatt mulig og noe vits å bestille i så god tid til neste år?

I dette området så sliter trafikkstasjonen veldig med å få plass til alle oppkjøringstimene, så om jeg går igjennom alt det praktiske og forhåpentligvis består på teorien, da kommer jeg i god tid å får bestilt oppkjøring hvertfall?

har noen erfaring med å bestille kjøretimene i forveien? Glemmer de deg? betaller du en del av det først? for at de skal forsikre seg om at du faktisk møter opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

hva med å høre på din lokale kjøreskole? du må vel ha et teorikurs før du kan ta kjøretimer. men mc timer kan det være kjekt å reservere seg tidlig på da det er begrenset tid å ha kjøretimene på, og du vil vel kanskje ha mest mulig ut av sesongen.

Lenke til kommentar

Du må ha det innledende MC-kurset før du kan begynne å kjøre, ja. Dette kurset går typisk hele året, ettersom det kun er teori.

Hvor nødvendig det er å forhåndsbestille kjøretimer kommer an på hvor stor etterspørsel det er etter kjøretimer i lokalområdet.

Trafikkstasjonene prioriterer typisk oppkjøring på sykkelklasser fremfor tyngre klasser nettopp fordi slike oppkjøringer er sesongavhengige. Ihvertfall på sensommer/høst. Mye mulig kjøreskoler gjør det samme for kjøretimer.

Om de glemmer deg ved en evt. forhåndsbestilling kommer vel helt an på hva slags folk du dealer med ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjørte opp på Trondheim trafikkskole, og de åpnet for påmelding til teorikurset tidlig på nyåret, holdte kursene ila mars og april, og lot de som gjennomførte kursene bestille timer i løpet av tidlig vår og sommer.

Jeg bestilte nesten alle mine kjøretimer når kurset var over, og fikk det godt spredt utover hele sommeren, med oppkjøring i slutten av august. Vil tro denne praksisen varierer litt fra skole til skole, men det er nok ikke umulig at mange kjører den modellen. Gir litt stabilitet for alle parter.

Lenke til kommentar

Man kjøper gjerne en pakke som gir litt rabatt på alt det obligatoriske pluss oppkjøring, og så avtaler man timer etter hvert. Hvis man foretrekker å avtale alle timene på en gang går sikkert det også. Bruker man færre timer enn pakken inneholder, får man penger tilbake, men med mindre du har masse erfaring fra før, trenger du nok ikke "bekymre" deg for det.

Lenke til kommentar

Sant. Jeg hadde aldri så mye som sittet på et tohjult kjøretøy før jeg startet å kjøre opp til tung MC. alle obligatoriske timer, og 7 dobbeltimer utenom. Landet på 23000 inkl avgifter til States Vegvesen. Vær obs på at regelverket endrer seg fra nyttår og at det er nye krav til oppkjøring på MC.

Lenke til kommentar

Du skal være både heldig og flink for å få det så billig i dag. Jeg skal ikke si hvor mye det endte på for meg i fjor, men til mitt forsvar var A mitt første førerkort. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes måtte det vært å kjøpe meg sykkel først og egle meg innpå noen å øve med, det tror jeg fort du kan spare et par titalls lapper på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...