Gå til innhold

selge game servers?

fsx v1.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre du driver av en viss størrelse så kan det være tungt å få noe særlig penger ut av det. Det finnes tjenester på nett som selger dette forholdsvis rimelig, slik at med mindre du har noe som differensierer ditt produkt fra disse så vil jeg tro at du skal være en god selger for å få penger ut av det.

I tillegg må du få foresatte til å stå som ansvarlige i foretaket ditt, da du må være over 18 år for å starte bedrift her i landet.

-KJ

Lenke til kommentar

Du kan ikke inngå bindende avtale som involverer penger med mindre du er myndig.

Det betyr at hvis du skal selge noe som helst så må du gjøre det via et selskap der en myndig står ansvarlig.

-KJ

Er ikke akuratt bindende avtale? Dem betaer på forhånd så får dem 31dager med server, og når de 31 dagene har gått så stenges serveren, vil dem fortsette så er det bare og betale! ingen bindene det :)

Endret av fsx v1.1
Lenke til kommentar

Er ikke akuratt bindende avtale? Dem betaer på forhånd så får dem 31dager med server, og når de 31 dagene har gått så stenges serveren, vil dem fortsette så er det bare og betale! ingen bindene det :)

Er jo nettopp det som er en bindende avtale.

tilater ISP at man hoster på hjemme pc? for å selge game servers?

De fleste ISP tillater ikke dette fra private brebånd.

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Hvis du forventer å bli tatt seriøst så bør du sørge for å ha ting i orden med tanke på avtaleinngåelse og penger.

Selv om du registrerer firmaet i England må du fortsatt være myndig. Dette er et krav du ikke kommer unna.

-KJ

Jeg har ikke tenkt og drive stort! hva om jeg bare kjører dette gjennom hobby? å hvor står det at avtaleingåelse må være registert?
Lenke til kommentar

"Sitat: Re: Registrering av firma. (må man i alle tilfelle registrer

Innlegg abel3714 » 12.09.2010 13:02

Jeg har forstått det dit hen. (Det står også i skriften) Man må registrere seg hvis man driver med salg av INNKJØPTE varer.

Man må også registrere seg hvis man har en omsettning på over 50 000 kr i løpet av 12 måneder.

Før man er oppe i en omsetning på 50 000 behøver man altså ikke registrere seg, men kan kalle dette for hobby.

Men, man må selfølgelig betale skatt av det man selger. Dette kan man føre opp på selvangivelsen som inntekt av hobby.( Hvis man for eksempel selger et par malerier man selv har malt i løpet av et år, vil det vel neppe bli næringsvirksomhet?)

Dette er ikke sagt for å kværulere, men jeg ser det som unødvendig å få enda flere skjemaer og passe på . (det er vist nokk av dem)

Er det ikke bedre og se om det man vil selge "har livets rett" og så registrere seg når omsetningen øker?"

kilde: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?f=31&t=43959

Jeg har ikke akuratt kjøpt "varer" jeg leier en detikert server for å så leie ut til andre uten binding! dette er bare et hobby prosjekt. har ingen planer om å tjene mere en 50 000kr i året

Endret av fsx v1.1
Lenke til kommentar

Svar ifra brønnesund registeret

"Svar:

Noen aktiviteter har mer preg av hobby/fritidsvirksomhet enn av næringsvirksomhet. Forskjellen er helt avgjørende for hvordan du skal skattlegges, hvorvidt du kan få fradrag for utgiftene mv. Hvis omfanget av virksomheten er liten, kan dette trekke i retning av at du driver en hobby.

For at aktiviteten skal anses som næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene.

Virksomheten må også ha et visst omfang og ta sikte på en viss varighet. Enkeltstående og mer tilfeldige oppdrag gjør deg ikke til næringsdrivende.

Dersom du er i tvil om hvordan en nyoppstartet/nyetablert aktivitet skal karakteriseres, bør du ta kontakt med skattekontoret - telefon 800 800 00)for å legge fram alle opplysningene om aktiviteten. Starter du opp på et litt spesielt og uvanlig område, og omfanget er lavt til å begynne med, kan myndighetene lett mene at dette er en hobby. Dermed får du ikke trukket fra de store utgiftene i oppstartsfasen, mens du må skatte som næringsdrivende i det pengene begynner å komme inn.

Når det gjelder spørsmålet om du må registrere deg kan du lese om dette her:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/registrering/snarveien/registreringsplikt/

Ta gjerne kontakt med oss på telefon 800 33 840 for gratis veiledning.

Lykke til videre

Vennlig hilsen

Altinn/Bedriftsveiledning"

Lenke til kommentar

Ettersom du helt klart gir uttrykk for at du ønsker å gjøre dette for å tjene penger så er det ikke en hobbyvirksomhet. (Her kan man så klart argumentere for at noen tusenlapper nok vil kunne passere for hobby.) Hadde du derimot vært en del av en gruppe spillere som leide en server for eget bruk og så leide den bort når dere selv ikke brukte den, for så å dekke en del av kost, da kunne du kalle det en hobby.

Kilde for opplysningen om at du må være myndig for å drive næring / inngå bindende avtaler er norges lover. Spesifikt lov om næringsvirksomhet er http://lovdata.no/all/tl-20100326-009-003.html#11 , spesifikt lov om avtaleinngåelse: http://www.lovdata.no/all/hl-19270422-003.html#36

Det er like mye i din interesse å ha dette på det rene, da evt. kunder uten videre kan kreve pengene sine tilbakebetalt, da avtalen er ugyldig så lenge du ikke er myndig. Husk også at kundene dine ikke kan inngå bindende avtaler med mindre de er myndige.

-KJ

Lenke til kommentar

"For at aktiviteten skal anses som næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter." Er ikke akuratt i en "økonomisk karkater" man kan ikke leve på det man tjener! Da læreren på skola sa at man må ha mist 6k hvær måned eller er det ikke vits å starte bedrift, han har drivd noen bedrifter! Og nå må du forklare meg på hvorfor det å leie servere er bindende?

Lenke til kommentar

Det er av økonomisk karakter så lenge du gjør det for å tjene penger. Se eksempelet mitt i forrige post for å forklare hva som er hobby og hva som er butikk.

Du er avhengig av å kunne binde deg til å levere en tjeneste for å kreve penger for den. Så enkelt er det. Med mindre du lover dine kunder en tjeneste så har du ikke noe å selge. Ville du ha bestilt en vare hos en nettbutikk der de ikke kunne love deg at du fikk varen selv om du betalte?

Hvor mye du må ha for at det i skal lønne seg å drive butikk har nada med dette å gjøre. 6k i måneden høres lite ut med tanke på at det skal betale for den tiden man legger ned i det. Med en gang man får kunder så har man også forventninger og service man må passe på.

Jeg skjønner at du er skeptisk og ønsker å tolke ting mest mulig i din egen favør, men loven er klar; hvis du ikke er myndig så skal du ikke drive butikk alene; Du må ha noen som står ansvarlige for det du gjør, da du selv ikke er det i lovens forstand. Om du ønsker å respektere dette eller ikke blir opp til deg.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...