Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil: BMW 118d vs Ford Focus


Anbefalte innlegg

Likte veldig godt interiøret: Lite knapper, ryddig og pent. Veldig mye bedre enn det som er mote blandt flere produsenter for tiden: mest mulig knapper og høyglans plast/krom. Grøss og gru :omg:

Er dette samme 8-trinns kassen en finner i A4? Har en nabo som har en slik (2011-modell?), med en bensinermotor. Mykere giring er det vel ikke mulig å få til uten at det blir CVT. Henimot konstant jevnt turtall ved ordinær aks opp til 80. Imponerende Får 5-trinns tiptronicen min (Aisin Warner) til å fremstå som noe gammalt ræl :eek:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette samme 8-trinns kassen en finner i A4?

Jeg tror ikke det. Det vil si, jeg trodde ikke det. Jeg trodde de (VAG) sine egne girkasser? For nysgjerrighetens skyld søkte jeg denne kassen opp på Wikipedia. Det kan se ut som om den brukes i Audi A4, men kun i den nordamerikanske versjonen. Det er ikke en A6 naboen din har?

 

Jeg ble litt overrasket over lengden til listen over alle bilene hvor denne girkassen blir brukt. Det er jo litt kult å kjøre en liten combicoupe med samme girkasse som du finner i Bentley Continental, Range Rover, Jaguar XF og Rolls-Royce Phantom. Etter hver kanskje også en Maserati.

 

Du kjøpte med "M-styling"?

Jeg tok med M Sportspakken, ja, hvis det var det du mente.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det. Det vil si, jeg trodde ikke det. Jeg trodde de (VAG) sine egne girkasser? For nysgjerrighetens skyld søkte jeg denne kassen opp på Wikipedia. Det kan se ut som om den brukes i Audi A4, men kun i den nordamerikanske versjonen. Det er ikke en A6 naboen din har? Jeg ble litt overrasket over lengden til listen over alle bilene hvor denne girkassen blir brukt. Det er jo litt kult å kjøre en liten combicoupe med samme girkasse som du finner i Bentley Continental, Range Rover, Jaguar XF og Rolls-Royce Phantom. Etter hver kanskje også en Maserati. Jeg tok med M Sportspakken, ja, hvis det var det du mente.

Og jeg trodde VAG brukte ZF :hmm::tease: Neida, det er positivt en A4 sedan bensiner med 8 trinns automat. Er ikke noe VAG-fan, men denne sedanen synes jeg faktisk ser ganske OK ut. Men men, nok om den.

Generelt brukes girkasser, og da spesielt automater, i et vell av merker/modeller. F.eks Aisin Warner brukes av alle GM-merkene, flere japser (ikke så rart siden Aisin "er" Toyota...), Ford, Volvo, PSA.... Er ikke sååå mange som lager automater. Nokså komplekse greier. Hvordan de klarer å dytte inn 8 trinn i 1 kasse det overgår min forestillingsevne. Har plukket litt på en tilsvarende 5-trinns som jeg ha i min bil, og det ble med å åpne lokket, og lukke igjen, og håpe skiten virket. En hvilken som helst bilmotor blir jo litt sånn dinosauraktig til sammenligning. :eek:

Lenke til kommentar

Autoexpress er ikke superbegeistret for girkassen i A250.

 

If there is one area for improvement for the A250, it’s the powertrain. For starters the 7G-DCT paddleshift automatic isn’t as good as VW’s DSG system either in auto or manual mode

http://www.autoexpre...edes-a250-sport

 

Heller ikke Autocar

Its cause is not helped by the seven-gear DCT transmission. In its default economy mode throttle response is heavily sedated, making the A-class seem unduly ponderous and hesitant. It gees up in the Sport setting, but still struggles to interpret subtle right-foot requests before aggressively downshifting two cogs into a rev crescendo. You can, of course, pick your own ratios, but only up to the point where the car feels it’s time for a change.

http://www.autocar.c...-a250-amg-sport

Lenke til kommentar

Okay.

 

Jeg prøvekjørte dog en A180 diesel med denne girkassen og jeg klarte egentlig ikke å finne noen store forskjeller fra DSG kassen jeg hadde i min Touran.

 

Nå er jo det en stund siden så klart, så minnet er nok ikke helt på gli, men det skal nå også sies at AMG versjonen av A-250 skal ha en mer sportslig programmert girkasse i følge brosjyrene dems.

 

Vertfall så kan jeg si at en slik type girkasse er langt morsommere enn Multitronic kassen som sitter i Audi. Veldig behagelig kasse, men sportslig er den så absolutt ikke :)

 

Det skal uansett bli artig å teste. Har sett noen videoer på Youtube av A-250 med denne girkassen og den virker da vertfall ikke som noen sinke.

 

Men men... nok om det.

 

Gratulerer herved TS med flott bil! :)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha!

 

Du bestilte bilen din akkurat i det jeg startet prosessen med å finne ut hvilken bil jeg ville kjøpe. Mercedes A-klasse var høyt på listen, men ble tidlig droppet fordi leveringstiden var så lang. Nå har jeg brukt så lang tid på å bestemme meg at nesten hele fordelen med kortere leveringstid har kokt bort. Hadde jeg gått for en A200 bensin med en gang, så ville jeg ha fått den maks en måned senere enn hva antatt leveringstid blir på BMW-en. Jeg kunne også ha spart rundt 20-25.000 på tilsvarende utstyrt bil, dog med noe svakere motor.

 

Jeg er nok også langt mindre kresen når det kommer til girkasser, enn hva motorjournalister er. Mens jeg vurderte Ford fikk jeg låne en Modeo i et døgn, og jeg synes dobbelclutchkassen i denne var helt fin. Ikke noe rykking eller ubehageligheter når man begynner å rulle, og grei nok respons når man vil gasse på litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg prøvekjørte dog en A180 diesel med denne girkassen og jeg klarte egentlig ikke å finne noen store forskjeller fra DSG kassen jeg hadde i min Touran. Nå er jo det en stund siden så klart.....

Dersom dette er en stund siden, og det var den gamle A-klassen, hadde den CVT.

Lenke til kommentar

Dersom dette er en stund siden, og det var den gamle A-klassen, hadde den CVT.

Er to uker siden ca. og det er snakk om den nye A-klasse :)

 

Men anyway, Audi er da for tusseladder og fotballspillere :p

Mens BMW er for gjengmedlemmer og invandrere? :)

 

(Uansett en "krig" man aldri vinner, så vi kan like godt stoppe med det samme) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte den nye Focusen i fjor før jeg kjøpte bil og den var god å kjøre den, men midtkonsollen er et salig rot og var medvirkende til at jeg ikke kjøpte Focus. Jeg skulle bytte fra en 03 Focus, som det ikke var så mye problemer med, med unntak av bytte pga fastrustet bremsekaliper bak høyre ved 90k km og plugg/ledningsbytte ved ca 110000km.

 

Men generelt må man nok ta høyde for mye høyere verditap på en Focus enn en BMW... Personlig vurderer jeg bytte til A3 eller A-klasse med automat fordi jeg angrer som ei gal bikkje på at jeg ikke kjøpte automat på bilen min.

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte den nye Focusen i fjor før jeg kjøpte bil og den var god å kjøre den, men midtkonsollen er et salig rot og var medvirkende til at jeg ikke kjøpte Focus. Jeg skulle bytte fra en 03 Focus, som det ikke var så mye problemer med, med unntak av bytte pga fastrustet bremsekaliper bak høyre ved 90k km og plugg/ledningsbytte ved ca 110000km

! Hadde en liknende opplevelse når jeg prøvekjørte den ny Fokusen, sammenliknet med de tidlige utgavene var midtkonsollen og generelt flere viktige detaljer i førermiljøet helt feil.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...