Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil: BMW 118d vs Ford Focus


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

De fleste som kommer med sine erfaringer her baserer seg på enkeltopplevelser, da svært få av oss har kjøpt/kjørt et så stort antall like biler at det er mulig å forvente noe annet. En god kilde for faktabasert statistikk kan være Dekra. For de som har iPad/iPhone/iPodTouch eller Android anbefales å installere Dekra-appen.

 

En bil aldri vil oppleves bedre enn det verkstedet man bruker. Eksempel: Etter å ha kjørt en -08 Mercedes-Benz B-klasse i 3 år, kommer jeg aldri til å velge dette merket igjen, pga de mange elendige erfaringene med det lokale merkeverkstedet. Bilen hadde utrolig mange feil i løpet av de 3 årene vi hadde den, men dersom verkstedet hadde gjort jobben sin, ville jeg nok vært fornøyd med bilen likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som kommer med sine erfaringer her baserer seg på enkeltopplevelser, da svært få av oss har kjøpt/kjørt et så stort antall like biler at det er mulig å forvente noe annet. En god kilde for faktabasert statistikk kan være Dekra. For de som har iPad/iPhone/iPodTouch eller Android anbefales å installere Dekra-appen.

 

En bil aldri vil oppleves bedre enn det verkstedet man bruker. Eksempel: Etter å ha kjørt en -08 Mercedes-Benz B-klasse i 3 år, kommer jeg aldri til å velge dette merket igjen, pga de mange elendige erfaringene med det lokale merkeverkstedet. Bilen hadde utrolig mange feil i løpet av de 3 årene vi hadde den, men dersom verkstedet hadde gjort jobben sin, ville jeg nok vært fornøyd med bilen likevel.

 

Her tror jeg du har satt skapet på riktig sted. Det er som regel ikke feilen på selve bilen som er problemet - men hvordan feilen blir fikset.

 

Her har åpenbart BMW et stort fortrinn sammenlignet med Ford, hvis man leser Nafs autoindex og erfaringene til folk her inne. Selv om Focus nok er minst like "feilfri" som BMWs 1 serie.

 

Kanskje man heller burde spørre etter hvilken bilforhandler som anbefales - og ikke legge så stor vekt på selve bilen? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår du virkelig ikke at enkelt erfaringer ikke er representativt? Du har selv hatt dårlig erfaring med Ford og mener dermed er alle dårlige, selv om faktabasert statistikk viser noe helt annet?

Ankh er ikke kjent for å kunne føre en saklig diskusjon. Bør tas med ei bøtte salt.

 

Du finner folk som har hatt dårlig erfaring med alle bilmerker og modeller. BMW også.

 

Rart at Ford selger så mye og får så mye ros i media om det er så dårlig som noen få skrikerunger skal ha det til.

Negative mennesker har en tendens til å skrike høyest.

 

Her i Ålesund har Ford/Nissan (Vestlandske Auto) og BMW/Toyota (Brages) forhandleren et ganske godt rykte mens Mercedes/Peugeot (bos) og VW (Møller) har det motsatte. Det går ikke nødvendigvis på selve bilene men service, priser etc.

Lenke til kommentar

Angående DEKRA (Tyske NAF) , kan jeg nevne følgende:

 

Kompaktbiler med minst feil i intervallene 0 - 50.000, 50.000 - 100.000 og 100.000 - 150.000km, er lista slik:

 

1. Toyota Prius

2. Toyota Auris

3. Volvo C30

4. VW Golf VI

5. VW Golf Jetta

6. Skoda Octavia

7. Audi A3

8. BMW 1 Score: 74/100 - 91% feilfri 0 - 50.000km, og 80% feilfri 50.000 - 100.000km

 

12. Ford Focus 71/100 - 91% feilfri 0 - 50.000km, og 78% feilfri 50.000 - 100.000km

Lenke til kommentar

Jeg hadde i grunn bestemt meg for BMW, men så leser jeg at den nye 1-serien sliter stort med rust på setebasene. Må si at jeg mistet litt av tenningen nå. Riktignok har BMW sagt at de vil finne en løsning mot slutten av november. Jeg ser ikke bort i fra at det tar lenger tid enn som så, og at en eventuell bil jeg bestiller blir den absolutt siste bilen som blir levert med problemsetene. Det hadde vært typisk min flaks.

Lenke til kommentar

Forhandleren sier han aldri har opplevd dette problemet, og at BMW Norge heller ikke har hørt om det. Jeg stiller meg litt skeptisk. Det er jo ikke så mange som sjekker UNDER setene på bilen sin, så det er vel til en viss grad plausibelt at problemet eksisterer også for biler i Norge uten at eierne har lagt merke til det, eller tatt det opp med forhandleren sin.

 

Uansett, jeg tok sjansen og kjørte på med bestilling. Det er jo også godt mulig at feilen er rettet innen produksjonen av min bil starter. Det ble forresten ikke 118d, men 120d med sportsautomat!

Lenke til kommentar

Takk takk! Ja, det er 8-trinns kasse. Jeg tror den kalles ZF8. Jeg har ikke prøvd den i kombinasjon med en 1-serie, men den var ganske så sweet i en X1.

 

Levering blir sannsynligvis rundt medio februar. På nett ser jeg at det er ganske mange som får levert bilen de har bestilt flere uker (opp mot seks uker) tidligere enn først anslått. Disse bor riktignok stort sett i UK og har kjøpt M135i. Jeg lever likevel i håpet om at jeg får bilen allerede i januar.

 

Edit: Det er forresten den nedtrimmede versjonen av 120d jeg kjøper. Altså den med 163 hk i stedet for 184.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...