Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil: BMW 118d vs Ford Focus


Anbefalte innlegg

For en stund siden besluttet jeg at jeg skal ha ny bil med automatgir. Flere alternativer har blitt vurdert, men jeg har nå kommet så langt i prosessen at det er kun to kandidater som står igjen.

 

Den ene er altså en BMW 118d og den andre en Ford Focus. Motormessig har de begge en 2-liter diesel som yter ca 140 hk og 320 nm.

 

Det skiller litt i pris på tilbudene jeg har fått. BMW-en vil koste meg ca kr 405.000 inkl alt mens Focusen kommer på ca kr 355.000. Altså kr 50.000 i favør Ford Focus.

 

I tillegg er jo ikke utstyrslisten lik. Focusen er satt opp med det aller meste, mens jeg måtte holde unna en del ting på BMW-en for å holde prisen nede. Jeg lister ikke alt bilene er satt opp med, men her er det som jeg vil få om jeg velger Ford Focus og som jeg ikke vil få om jeg velger BMW 118d:

- Soltak

- Seter med delskinn og elektrisk justering

- Oppvarmet frontrute

- Kupévarmer med tidsur

- Parkeringsassistent

 

Jeg kjører en BMW 116d i dag og er i grunn veldig fornøyd. Det frister mye å gå for en ny BMW igjen, men prisen er litt stiv når man vet at man kan få en tilsvarende bil for 50 lapper mindre samt det utstyret jeg nevnte ovenfor. Er det galskap å gå for BMW-en når det finnes et såpass godt alternativ?

 

Jeg har for så vidt også satt opp et regnestykke for å se hvordan disse to bilene kommer ut rent likviditetsmessig. Da har jeg lagt til grunn et eget lån med 10 års nedbetaling, fradrag, drivstoff og forsikring. Alt-i-alt kommer jeg frem til at BMW-en vil koste ca kr 440 mer i måneden. Jeg synes egentlig ikke at kr 440 i måneden er så veldig mye...

 

Det jeg ikke har tatt hensyn til, er verditap. Jeg sitter ikke på statistikk, prognoser, eller noe slikt, men magefølelsen sier at en Focus vil tape seg mer i verdi enn en BMW 1-serie.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ford focus er ren ondskap, men om du har altfor mye penger du vil bli kvitt på verkstedbesøk hvert halvår og synes det er trivelig med stadig nye varsellamper og feil, så velg focus.

 

Ford kan ikke lage biler, og focus er et skrekkeksempel på hvor ille det kan være. Snu mens du kan, og LØP fra focus alternativet.

Lenke til kommentar

Av det jeg har hørt, så skal Focus mk3 være mer pålitelig enn forrige generasjon, men man må jo alltid ta den slags påstander med en klype salt. For å gjøre valget mitt verre så la jeg akkurat merke til at i BMW-tilbudet jeg har fått, så har selgeren satt opp vinterhjul til kr 1.700. Hvis det er for godt til å være sant, da er det ikke sant. Her har han nok glemt en null, så da blir det fort kr 415.000 i stedet for kr 405.000.

 

I stedet for kr 440 i diff per måned, så blir det kr 530. Da er det plutselig mer enn en halv tusenlapp i måneden. Dette gjør det vanskeligere...

Lenke til kommentar

Import er utelukket. Jeg skal pusse opp badet til sommeren og har dermed ikke rom for ytterligere belåning på boligen. Jeg er derfor avhengig av lån med pant i bilen, og det får jeg ikke ved import. Dvs, jeg har hørt at det kanskje er mulig ved å importere via en proforma-eier som man så teknisk sett kjøper bilen av, men man må uansett ha muligheten til å legge ut for hele kjøpesummen. Jeg bruker ikke mer tid på å vurdere dette.

Lenke til kommentar

Min bedre halvdel har pr i dag Ford Focus 2012 som firmabil. Dog med 1.6TDCI. Dette er den mest intetsigende og personlighetsløse bilen jeg noen gang har kjørt.

 

Har kjørt 118 i sommer, grunnet at en kamerat var på ferie i utlandet i et par måneder, og jeg fikk lyst til å sammenligne den med min egen C30. Og på sommerføre, er BMW`n overlegen.

Hvordan den er som vinterbil, veit jeg ikke.

 

 

Livet er for kort til å kjøre Ford Focus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med stylingpakken (som jeg skal ha hvis jeg skal ha Focus), så synes jeg den ser ganske kul ut mht eksteriør. Her er et eksempel link. Bilen i annonsen har riktignok ikke originalfelger. Når det kommer til interiøret, så vinner BMW hands down. Ingen tvil om at jeg foretrekker iDrive foran 1000-knapper-oppsettet til Ford.

 

Som vinterbil kan jeg legge til at BMW 1-serie funker helt fint. Jeg kjører piggfritt og har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Det betyr kanskje også noe at jeg ikke har blitt lobotomert, i motsetning til hva man skulle tro om enkelte andre når de plutselig får hvitt dekke under bilen sin.

Lenke til kommentar

Kan skrive under på lobotimerte vintersjåfører. Brukte 90 min til jobb i dag (trondheim), på en strekning som normalt tar rundt 20min.

 

Må si at Focusen du linker til er vesentlig penere enn droget som står hjemme i gårdsplassen vår.

En faktor jeg mener er vel så viktig, er hvordan sammenlignes de to på langkjøring? Mulig det er laber kvalitet og billige seter som står i firmabilen til damen, men om jeg skal kjøre mer enn en time, sliter jeg med både rygg og rumpe i Focusen. Volvo`n derimot, der kan jeg kjøre Trondheim - Hamar uten å bli mør.

 

Men som sagt, den focusen du linker til, er et vesentlig "step up" i forhold til hva jeg forbinder med Ford Focus. Så tidligere du hadde kommentert et innlegg jeg skrev om Volvo V40, så regner med både den og Mercedes A200 er lagt på is?

Lenke til kommentar

Så tidligere du hadde kommentert et innlegg jeg skrev om Volvo V40, så regner med både den og Mercedes A200 er lagt på is?

Leveringstiden på begge er for lang. Volvo V40 D3 kunne vært aktuell siden den kommer med automat, men den er en del dyrere enn BMW 118d når jeg legger på ca det samme utstyret. Det er også litt skrekkelig å sammenligne manuell og auto i spesifikasjonene. Blandet forbruk: 4,3/5,2 s. CO2: 114/136 g/km. Hva er det med denne autokassen? Har den sportsmodus og ikke noe annet?

 

Men uansett, det blir enten Ford Focus eller BMW 118d.

Lenke til kommentar

Økonomisk sett aner det meg at det totalt sett blir gunstigst med BMW-en, pga annenhåndsverdi. Sånn generelt har jeg intrykk av at Ford detter noe mer enn BMW i prosentverdi?

Kjøremessig vil jeg tro BMW-en ligger noe foran. Du skal jo ha det kjekt den tiden du har kjøretøyet ;-)

Utstyret du lister opp er vel for det meste ikke "nødvendig". Oppvarmet frontrute ville jeg ikke hatt om jeg fikk peng for det (jeg irriterer meg over den lille begrensningen av utsikt det gir), mens drivstoffdrevet varmer ville jeg ikke vært uten 1 dag nå på vinteren. Det er deilig! Men det kommer jo an på bruken og ønsket/behovet om komfort/sikkerhet, tilgang på garasje, m-m.

Ang vinterdekk ville jeg ha vurdert å kjøpe dette annetsteds. Da kan du og evt velge en smalere dimensjon? Ofte er vinterdekk levert originalt i samme bredde som sommerdekk...

Personlig hadde jeg iallfall ikke stusset. BMW klinger mye bedre enn Ford. Sånn er det bare :tease:

Lenke til kommentar
Økonomisk sett aner det meg at det totalt sett blir gunstigst med BMW-en, pga annenhåndsverdi. Sånn generelt har jeg intrykk av at Ford detter noe mer enn BMW i prosentverdi?

Ja, dette inntrykket deler jeg, dog har jeg basert det kun på gut feeling.

 

 

Kjøremessig vil jeg tro BMW-en ligger noe foran. Du skal jo ha det kjekt den tiden du har kjøretøyet ;-)

Ja! Det ER viktig! Jeg er som nevnt veldig fornøyd med den jeg har i dag, til tross for begrenset med muskler under panseret. Riktignok yter disse 115 hestene ganske mye bedre i denne bilen enn de gjør i f.eks en tilsvarende Volvo V40, eller Ford Focus for den saks skyld.

 

 

Utstyret du lister opp er vel for det meste ikke "nødvendig". Oppvarmet frontrute ville jeg ikke hatt om jeg fikk peng for det (jeg irriterer meg over den lille begrensningen av utsikt det gir), mens drivstoffdrevet varmer ville jeg ikke vært uten 1 dag nå på vinteren. Det er deilig! Men det kommer jo an på bruken og ønsket/behovet om komfort/sikkerhet, tilgang på garasje, m-m.

Enig i at det ikke er nødvendig, men det er jo litt kult å få "med på kjøpet". Jeg har garasje hjemme, men bilen står og fryser utenfor jobben. I så måte har jeg bare halvveis bruk for kupévarmeren. Jeg skulle sjekke nå hva det koster på BMW-en, men jeg kan ikke se at den finnes på utstyrslisten...

 

 

Ang vinterdekk ville jeg ha vurdert å kjøpe dette annetsteds. Da kan du og evt velge en smalere dimensjon? Ofte er vinterdekk levert originalt i samme bredde som sommerdekk...

Hadde jeg fått levert bilen på sommeren, så skulle jeg ha droppet vinterdekk. Å gjøre det med levering i februar er bare pes. Da måtte jeg nesten ha dratt med meg fire vinterhjul pluss utstyr ned til forhandleren for så å skifte der når jeg får overlevert bilen. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvilken dimensjon det er på sommerhjulene, men vinterhjulene blir sannsynligvis samme som jeg har i dag, altså 195/55/16.

 

Kan du ikke beholde bilen du har nå, spare opp litt mer penger, også kjøpe en BMW med det utstyret du har lyst på?

Det er hovedsakelig to grunner til at jeg vil kjøpe uten å vente. Den viktigste grunnen er at bilen jeg har i dag, den har jeg via privatleasing. Det er en veldig gunstig avtale og jeg har for øyeblikket muligheten til å kjøre ca 26.000 km over de neste 16 månedene før avtalen går ut. Venter jeg for lenge så tror jeg det vil bli mindre attraktivt å ta over leasingavtalen siden det vil være ganske kort tid igjen på den. Kjøper jeg bil nå, så vil det være 13 måneder igjen, og det tror jeg går fint.

 

Den andre grunnen er at jeg i det siste har kjørt flere biler med automatgir, og da gjør jeg det med bitterhet hver gang jeg skifter gir mens jeg stamper i køen på vei hjem fra jobben!

 

Rent økonomisk sett så kan jeg kjøpe en dyrere bil, men det er bare restene av min raserte fornuft som prøver å holde dette prosjektet på et edruelig nivå. I utgangspunktet var kr 400.000 en absolutt grense som jeg hadde all intensjon om å holde meg godt under, men nå vurderer jeg altså en bil til kr 415.000.

 

Uaktuelt å kjøpe brukt fra forhandler?

Jeg har vurdert det, men lagt det fra meg. Jeg er nok litt for kresen. Bruk BMW 1-serie er utelukket fordi man finner ikke akkurat mange av disse av den nye generasjonen med automat og M-pakke. Jeg vil ikke ha Audi A3 eller Golf fordi en ny generasjon kommer i disse dager. BMW 3-serie, kunne ha vært kult, men jeg har egentlig mest lyst på en combicoupe. Jeg kunne kanskje ha funnet en ok brukt Ford Focus, men jeg har knapt nok lyst på en NY en...

Lenke til kommentar

Ford focus er ren ondskap, men om du har altfor mye penger du vil bli kvitt på verkstedbesøk hvert halvår og synes det er trivelig med stadig nye varsellamper og feil, så velg focus.

 

Ford kan ikke lage biler, og focus er et skrekkeksempel på hvor ille det kan være. Snu mens du kan, og LØP fra focus alternativet.

 

Hvor har du det fra at Focus er så dårlig?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10067345

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/32

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/61

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Egne erfaringer, biltester, venners erfaringer osv. De bilene er stappfulle av svært dårlig gjennomtenkte løsninger. Siste jeg så var fra aller siste modell, hvor de hadde lagt pakninger mellom dør og karm så høyt opp at døren ble kilt. Speedometer som nåla faller til null på har de ennå ikke fikset på snart 15 år, og ser stadig splitter nye biler med den feilen. Det er vel også den bilen jeg har hatt hvor samtlige deler har hatt desidert kortest levetid. Hjullagre, sentrallås, calipere, bremserør, skiltlys, deksler, clutshpumpe, coil, osv.

 

Selv om jeg ikke kjørte den bilen mer enn vanlig, og den bke kjørt på samme steder som alle andre biler så var det steinspruter i frontruta oftere enn man rakk å fylle drivstoff og fikk nesten klippekort på ruteskift.

 

Trodde også batteriene var tomme når rekkevidden på fjernkontrollen til sentrallåsen knapt nok rakk en meter, men det var bare enda en ford greie. På ett av mine siste verkstedbesøk med den ble jeg spurt om jeg hadde godt forhold til naboene, fordi verkstedet trodde det måtte være sabotasje for å ha så mange feil så ofte.....mens å var det jo bare fords kvalitet igjen.

 

Det positive er jo at jeg aldri har fått så mye trøstende sympatierklæringer som når jeg kjørte ford focus. "Stakkars deg, kjører du focus?" ble standardspørsmålet fra hver venn, haiker, kollega og forbipasserende på en eller annen parkeringsplass den stod til spott og spe på.

 

Ford, og spesielt focus, kan knekke en person psykisk, og det er kun takket være galgenhumor jeg overlevde!!!

 

Hold deg unna ford og focus om du kan, det er IKKE verdt det :-(

Lenke til kommentar

Det var da svært å negative folk var til Focus her inne. Og for å være ærlig så tviler jeg på at Focus er så ille som folk her inne skal ha det til da det er flere eiere inne på FCN sine forum som ikke har så mye å utsette på disse bilene som folk her har.

 

Jeg vil anbefale deg å registrere deg inne på Ford Club Norway sine sider og spurt litt om fordeler og ulemper rundt det å kjøpe Focus der inne.

 

Her er en tråd dedikert til å diskutere om det virkelig er så mye tull med Ford: Er det virkelig så mye tull med Ford?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg reiser mye, og kjører mye leiebil, og leiebiler sier litt om hvor bra biler er. Jeg leier vanligvis i Golf-klassen, og har det siste året kjørt både Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Hyundai i30 og Peugeot 308(?). I forhold til de andre er i30 og Focus svært slitne i gearkasse og/eller overføring, og generelt "slarkete". De har også høyere støynivå, og dårligere kjørekomfort. Siste Astra jeg hadde var en GTC av forrige generasjon, fra AVIS, den var kjørt over 60.000 km, men var nesten som å kjøre en ny bil i forhold til de siste Focus'ene jeg har hatt, som er kjørt 20-25.000 km. P308 har jeg hatt bare én av, og den var helt ny, så her er erfaringen for liten til å være av nytte.

 

For meg høres alternativene dine ut som om du ikke vet om du skal bestille kjøttboller eller indrefilet. Det finnes gode kjøttboller, men det skal en elendig indrefilet til for å være et dårligere alternativ enn kjøttbollene. Du sier at A3 og Golf er utelukket, da du ikke vil vente til ny modell er tilgjengelig. Hvilke andre har du vurdert og forkastet?

Lenke til kommentar

Kjøttboller eller indrefilet, hehe, tror ikke jeg skal dra den sammenligningen ovenfor Ford-selgeren. Indrefilet er naturligvis det jeg har lyst på, men jeg vurderer om jeg kanskje blir tilfredsstilt av kjøttboller også. Dine erfaringer med leiebiler er interessante å lese. Da jeg startet denne tråden hadde jeg faktisk trodd at det kom til å bli en ganske balansert tråd mht hva folk ville foreslått, men det føles som om de aller fleste synes Focusen bør droppes.

 

A3 er utelukket pga leveringstid, men den er i tillegg utelukket av samme årsak som nye Golf er utelukket, altså Møller Bil. Jeg kom ingen vei med forhandlingene mine da jeg snakket med Møller. 3-4 % rabatt var det meste de kunne tilby. 10 % påstår de er det ansatte får, og gir de så høy rabatt til kunder da sitter de bare igjen med vekslepenger. Pisspreik. Greit at man ikke kan forvente 100 % ærlighet når man snakker med en bilselger, men det finnes grenser av hvor mye bullshit man kan svelge. Når det gjelder Golf så har de en helt utrolig markedsposisjon, så jeg forstår jo i grunn at de kan ta seg godt betalt, men jeg orker ikke å sponse denne grådigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...