Gjest medlem-82119 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Har laget vedlagte guide som en grunnleggende oversikt over endel ulike teknologier, tilkoblinger osv. Sikkert småplukk som ikke stemmer 100%, men som en grunnleggende guide så bør den fungere sånn noenlunde. Teknologiforklaringer.doc Endret 2. desember 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Denne stemmer vel ikke: RGB Brukes for å overføre bilde digitalt. Samme type plugger/kontakter som for RCA, men fargemerket med rød, grønn og blå. Lett å kjenne igjen på grunn av fargene. For det første er RGB anaogt, ikke digitalt. For det andre er de RCA kontaktene du beskriver ikke RGB, det er Component. RGB finner du derimot i SCART og VGA. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Rettet! Brukte http://en.wikipedia....RGB_color_model og biten om numeric representations. Tenkte på at man kan bruke RCA kabler på RGB kontakter, så lenge man har kontroll på fargene. Ihvertfall det jeg har gjort ofte. Har brukt endel scart-RCA overganger, men ja, det finnes scart-RGB også. Endret 18. november 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Nei, RCA kontakter er Y'PbP, ikke RGB. Additional types of component analogue video signals do not use Red, Green, Blue components, but rather a component without color, called the luma, combined with one or more components that do carry color, called the chroma, that gives only color information. http://www.abccables.com/info-rgb.html Er mange som blander dette, fordi RCA pluggene har de fargene de har. Men det er faktisk ikke RGB. Når det gjelder SCART så er RGB standard, bare unntaksvis finner man Y'PbP på SCART. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Takk for tilbakemeldinger og rettelser. Meningern er å få en guide som samler dette en gang for alle. Y Pb Pr står på på RGB kontakten? Slik det er vist her: http://en.wikipedia.org/wiki/YPbPr Rød:Pr, Grønn:Y og Blå: Pb YPBPR is the analog video signal carried by component video cable in consumer electronics. The green cable carries Y, the blue cable carries PB and the red cable carries PR. Synes det er motsatt forklaring???? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Om jeg får lov: Synes forklaringa om cookies kan være litt misvisende. Cookies er noe som nettstedet lagrer på din PC, og når du besøker nettstedet på nytt, så vil det kunne lese fra cookie-fila/filene og se de tingene du nevner. Det er ikke helt på avveie, men synes visittkort-analogien ble feil, da cookies ikke er noe som din PC deler ut, men mer som et navnemerke som nettstedene kan lese når du ankommer. Bra tiltak, forresten Liker initiativet! EDIT: Angående Android, så var det ikke Google som skapte det. Det var Android Inc. som starta det hele, men akkurat nå er det Google som videreutvikler det. Det burde også nevnes at Android er Linux-basert. For de av oss som driver med Android-utvikling, så er dette en viktig detalj av åpenbare grunner. Endret 19. november 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Hvis man skal ta med hvem som utviklet Android, så bør man også ta med at AirPlay og Firewire ble utviklet av Apple. Thunderbolt (som er Apples nye koblingsstandard) er utviklet av Intel, Apple var bare de første som tok dette i bruk, omtrent slik de i 1998 var blant de aller første som tok i bruk USB som standardtilkobling (på den første iMac-en). Du skriver flere steder om at en teknologi brukes av PC-er. Dette er egentlig for snevert, da mange av tilkoblingstypene også benyttes for andre typer datamaskiner, som servere, stormaskiner, rutere, nettbrett og så videre. Når man skriver sammensetninger av en forkortelse og et annet ord, f.eks IP-telefon, IP-utstyr, IP-brukere, TV-utstyr, TV-kanaler, TV-mottager og lignende, og sammensetningen naturlig leses som ett ord, så markeres dette med bindestrek på norsk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Y Pb Pr står på på RGB kontakten? Slik det er vist her: http://en.wikipedia.org/wiki/YPbPr Det står jo på den siden du linker til: "YPBPR is converted from the RGB video signal". Da bør det være klart at det er to forskjellige typer signaler, og dette ikke er RGB. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Takk for tilbakemeldingene! Ryddet enda mer opp, og har fikset litt her og der. Slettet OS referansene, da det egentlig er irrelevant i en slik guide og man burde i såfall også tatt med hele rekken med bada, windows, de ulike symbian versjonene osv men det ble etterhvert forstyrrende. La til RFID, DLNA, RS-232, LTE og byttet tilkobling til kontakt og skilte ut trådløs tilkobling. Også tatt med torrent, magnet osv og rettet Y Pb Pr teksten. Prøvde å forstå forskjellen på kontakt, tilkobling, port osv men regner med kontakt er greit nok. Flott påpeking av cookies, er selvsagt mer presist! Erstatter samme fil med ny versjon i det opprinnelige innlegget (innlegg #1 i denne tråden) etterhvert som den blir rettet. Endret 19. november 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Lagt til AVCHD, A2DP, bluetooth, og fått inn hastigheter på USB, firewire og trådløse nettverk. Også lagt til BIOS, UEFI, og redigert listen. Lagt inn regionskoder på Blu-ray og DVD. Begynner å bli bra nå :-) Endret 20. november 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hva er hensikten med denne listen og denne tråden? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Det er mange ting. Delvis så er det endel tråder her inne hvor folk spør om kontakter, plugger, regionskoder osv og delvis så er det ment å gi en relativt kort innføring i endel teknologiske begrep. Den ble også laget for min egen del, fordi jeg alltid blander sammen NTFS og NTSC og lignende. Så er det også fletet inn endel tips, bl.a hvordan man tester en fjernkontroll på en enkel måte (om man er usikker på om det er strøm på batteriene, om den er defekt osv). Det er også info om noen nye funksjoner og muligheter, bl.a med UEFI som BIOS ikke støtter og som jeg ikke kjente til. Videre er det jo nye begrep, som de nye HDMI benevelsene og ikke alle har fått med seg at det f.eks er en egen standard for HDMI i bil. Andre ting er ting som jeg til stadig googler, og ønsket å samle. Jeg fant ingen andre tilsvarende oversikter, så derfor lagde jeg den selv. En annen sak er jo også at jeg opplever fra tid til annen folk som omtrent bruker hammer for å stappe en USB plugg inn i nettverkskontakten, eller plugger RCA pluggene til RGB kontakten osv. Så har vi jo de som bommer mellom RS-232 og VGA (begge har skruer) eller banner over å ikke få bilde på skjermen etter å ha plugget inn en USB kabel mellom skjerm og PC. Videre så er det jo en intr. opplevelse å få oversikten over de mange standardene, krypteringene, tilkoblingen osv og man spør seg jo om det var nødvendig å regionsinndele DVD og Blu-ray, og om det faktum at kina er tildelt en helt egen region går på størrelsen på landet, tilgjengelig teksting, eller en sensurgreie. Og med erfaringene fra DVD, var det så lurt med regionsinndelinger på Blu-ray også? Er det greit at SACD spillere nedskalerer kvaliteten om det ikke går via hdmi eller firewire? Burde det vært en selvfølge at DVD spillere spilte DVD audio også? Synes det er greit å få slik info samlet. Om du ikke er intr i den fila trenger du ikke laste den ned :-) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Når oversikten er ferdig og alfabetisert, så bør den legges på nett som en nettside (ikke et Word-dokument) med interne ankerlinker der det finnes henvisning til andre begreper i oversikten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Det er fritt frem for folk å gjøre det om de vil, men for min del er det kun ment som en ting å sjekke om det er ting man lurer på. Man kan google det samme, bruke wikipedia osv men for meg så er det greit å ha det samlet også. Mulig man burde hatt et "diskupedia" her inne, hvor man kunne samle forklaringer og definisjoner tilsvarende listen jeg har laget. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Det er mange ting. Delvis så er det endel tråder her inne hvor folk spør om kontakter, plugger, regionskoder osv og delvis så er det ment å gi en relativt kort innføring i endel teknologiske begrep. Jeg ser fremdeles ikke nytten. Det er både raskere enklere og man får et bedre svar av å enkelt og greit google det. Og dessuten så kan en slik liste aldri bli i nærheten en gang av "komplett". Og hvorfor i all verden skulle folk da finne frem en forumtråd også laste ned et word dokument hvor dem deretter hadde søkt etter det de lurte på for så og kanskje finne det istedenfor å bare google det og garantert få svaret? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg ser fremdeles ikke nytten. Det er både raskere enklere og man får et bedre svar av å enkelt og greit google det. Og dessuten så kan en slik liste aldri bli i nærheten en gang av "komplett". Og hvorfor i all verden skulle folk da finne frem en forumtråd også laste ned et word dokument hvor dem deretter hadde søkt etter det de lurte på for så og kanskje finne det istedenfor å bare google det og garantert få svaret? Egen læring for forfatteren. Korte oppsummeringer. Samlet på en enkelt plass. Grei innføring i flere teknologiske begrep. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Flott dokument, men som du skriver er det noe som bør tas en kikk på. IP Du nevner IP-tlf og skriver om IM? Det du skriver er ikke feil sånn sett, men en ville jo tro at du skulle skrive om selve protokollen, som du ikke har gjort. Den forklarer ganske enkelt sagt hvordan kommunikasjon med IP adresser(duh) foregår, tror jeg. Det er et ganske vanskelig tema når an først tar et dypdykk. Bit Bit er som byte en måte å oppgi datastørrelser, der bit er den minste verdien. En binær (Binary digIT) verdi. Den oppgir ikke ytelse på spillkonsoller. Det er som med alle prossesorer, de kan håndtere gitte størrelser om gangen, kalt word, dette oppgis i bit. Igjen noe jeg ikke vil begi meg mer ut på. FTP Dette er en protokoll for filøverføring, ikke noe program. Det finnes FTP-klienter. Vanlige websider bruker HTTP. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Flott dokument, men som du skriver er det noe som bør tas en kikk på. IP Du nevner IP-tlf og skriver om IM? Det du skriver er ikke feil sånn sett, men en ville jo tro at du skulle skrive om selve protokollen, som du ikke har gjort. Den forklarer ganske enkelt sagt hvordan kommunikasjon med IP adresser(duh) foregår, tror jeg. Det er et ganske vanskelig tema når an først tar et dypdykk. Bit Bit er som byte en måte å oppgi datastørrelser, der bit er den minste verdien. En binær (Binary digIT) verdi. Den oppgir ikke ytelse på spillkonsoller. Det er som med alle prossesorer, de kan håndtere gitte størrelser om gangen, kalt word, dette oppgis i bit. Igjen noe jeg ikke vil begi meg mer ut på. FTP Dette er en protokoll for filøverføring, ikke noe program. Det finnes FTP-klienter. Vanlige websider bruker HTTP. Rettet! Takk for presisering. Dette startet som en ide om at det var greit å ha endel forkortelser og forklaringer tilgjengelig som var raske å slå opp ved behov. Etterhvert ble det en større guide, også tenkt for uerfarne som kan sjekke ut hva forkortelsene betyr. Når elektrokjedene annonserer produkter med airplay støtte, a2dp, eller når en ISP lister opp de ulike hastighetene så er det greit å forstå hva dette betyr. Hvert tema kunne man skrevet tykke bøker om, og det er selvsagt masse mer å lære om man graver seg ned på nettsider som forklarer dette mer detaljert. Jeg har også erfart at folk banner over plugger og kontakter som ikke passer, eller blir sure fordi de ikke får bilde på TVen når de putter DVD plata i CD spilleren. Jeg har vært borti folk som klager over at DVD spilleren ikke virker, og så viser det seg at de trodde det holdt å sette den nær TVen uten å koble den til. Da har man ikke tatt med de som plugger RCA pluggene til RGB og fordømmer TV produsenten fordi de ikke får bilde på skjermen. Hvorfor HDMI pluggen ikke passer inn i USB porten er fortsatt et mysterium for mange, og det er rett før gråten griper tak i meg når jeg ser folk kjøpe grisedyre anlegg i hundretusenkronersklassen, som de spiller de lavest mulig oppløste MP3 låtene på, og skryter av at de har presset "5000 millioner" låter inn på en enkelt CD. Mange trenger en slik guide, og nå kan de få den. Endret 21. november 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Det jeg savner er en tilsvarende guide rundt multimedia (bilder, video og lyd). Mange lurer på formater, containere, hvorfor ikke fil x blir spilt av i program y, osv. Har selv en TV som støtter avspilling av .mkv filer via USB, men i praksis så fungerer bare noen .mkv filer og det er ikke lett å finne ut av hvorfor en .mkv fil er annerledes enn en annen. Forklaringer som dette, hentet fra et annet forum: I assume the only way your playing these are via usb does it say whether it supports NTFS or FAT32 drive(or) Both?, my BD Player plays from both but tvs are weird that way... 1st thing I would do is test with different mkv files to see if it's the encoding on that specific mkv if that's not the prob then with mkvtoolnix open the mkv in it go [File>Options>Tick Disable Header compression]. If that don't work it could be the avc level is too high, can you view and select them and they just don't play or can't you see them at all? if you can't see them i'd guess it's the usb not supported and you have to reformat but if it just won't play then download tsmuxer open the mkv select change AVC level too 4.1 or 4.0 then tick demux as it doesn't have mkv option, open the h.264/avc and audio in mkvtoolnix and mux back using the original framerate. Selv om det sikkert er riktig, så er det et STORT gap mellom selgernes "ja, TVen støtter avspilling av mkv" og forklaringen over når det allikevel ikke går. Om man kunne lagt noe oversiktelig som forklarte dette en gang for alle, så hadde mange blitt glade :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå