VH97 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Hei, jeg skal kjøpe meg Mac til våren/sommeren, men lurer på hvilken jeg skal kjøpe av MacBook Air og MacBook Pro. Det jeg kommer til å bruke den mest til er å surfe på nett, redigere videoer og bilder, og kanskje spille litt FM13. Takker for svar. :-) Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 personlig så ville jeg valgt en macbook air, ettersom jeg syntes at pro-ene er litt for tykke, med mindre du kjøper retina pro-en da. Air er så tynn og deilig, og lett å få med seg, det samme gjelder retina pro-en. air er liten, og kraftig nok til det meste. forresten, hva ligger budsjettet på? hvis du har råd så burde du valgt macbook pro retina. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 13" mbp med retina. Lett. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Jeg har selv MBP 15, brodern har MBA 13 og fattern har nye MBP 13. Air er utelukket om du skal drive med bilde og fotoredigering. Min MBP 15 sliter med min bilderedigering (men det vil enhver laptop gjøre). Gå for MBP 13 retina. Den kjører photoshop, LR og Aperture nokså bra, men redigerer du mange bilder før den rekker å prosessere de forrige, vil den henge seg opp etterhvert. Mer RAM er ønskelig da (jeg syns 4GB ble for lite og oppgraderte til 8). Oppløsningen er helt klart verdt pengene på retina utgaven, men har du et budsjett å forholde deg til - så klarer du deg uten og (men du vil angre hehe). SSD/Flash lagring er et "must" uansett hvilken maskin du velger Til surfing på nett og gjøre skolearbeid er Air helt konge, men den sliter med tyngre oppgaver + at skjermen er dårligere (hint: bilderedigering). Endret 18. november 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Jeg har selv MBP 15, brodern har MBA 13 og fattern har nye MBP 13. Air er utelukket om du skal drive med bilde og fotoredigering. Min MBP 15 sliter med min bilderedigering (men det vil enhver laptop gjøre). Gå for MBP 13 retina. Den kjører photoshop, LR og Aperture nokså bra, men redigerer du mange bilder før den rekker å prosessere de forrige, vil den henge seg opp etterhvert. Mer RAM er ønskelig da (jeg syns 4GB ble for lite og oppgraderte til 8). Oppløsningen er helt klart verdt pengene på retina utgaven, men har du et budsjett å forholde deg til - så klarer du deg uten og (men du vil angre hehe). SSD/Flash lagring er et "must" uansett hvilken maskin du velger Til surfing på nett og gjøre skolearbeid er Air helt konge, men den sliter med tyngre oppgaver + at skjermen er dårligere (hint: bilderedigering). Jeg er helt uenig. Jeg ser ikke påenget i å betale en masse ekstra for retina når skjermen på air har mer enn god nok oppløsning. Alle macbookene har intel hd graphics 4000. Hvis du custom bestiller den dyreste mba med 8gb ram og i7 koster den 100,- mer enn standard retina, + at da får du dobbelt så mye lagringskapasitet. Nevner at retina 13" kommer standard med i5. Hvis custom bestiller den dryeste mba 13" med en 128gb ssd koster den 100,- mer enn retina 13", og du får i7 isteden for i5. Då har også mulighet til å oppgradere den selv i ettertid. Du får mer enn nok kraft hvis du custom bestiller mba eller mbp slik jeg har skrevet. Klart det er tøft med retina, men det er ikke mange som absolutt må ha det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk er så fordomsfulle mot mba. Standard air har nok kraft til å spille f.eks. mv3 og vell så det. FM13 er ikke et så lrevende spill som mange andre spill i dag. Det bør nå ihverfall en air klare. Den krarer også helt fint foto/video-redigering. Jeg personlig ville gått for en formden dyreste av mbp 13" modellene. Bytter du ut superdriven med en ssd (til OS) får du en maskin som slår retina 13" langt ned i støvlene. Kunne like gjerne hatt en air, med den kan jeg ikke oppgradere og det er noen porten jeg ville ha savnet (jeg vet man kan kjøpe adadptere, med det er mye lettere å kjøe mbp som har de portene). Endret 18. november 2012 av Heika98 Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Da tror jeg du vet pent lite om Foto/Videoredigering. Det er langt mer ressurskrevende enn å spille et spill som mv3. Dessuten gir retina deg mye større arbeidsplass og flere piksler på skjermen når man redigerer bilder. For enhver som tar fotoredigering seriøst er dette gull verdt! For ikke å snakke om forskjellen på skjermen. Er foto viktig, er dette i seg selv en grunn til å styre unna MBA. Jeg er på ingen måte fordomsfull mot MBA? Det var jeg som bestilte den til broren min (julegave). Det er en HELT KONGE maskin, men ikke til trådstarters bruk. Når det gjelder RAM og SSD har jeg oppgradert dette i ettertid og ville aldri betalt apple 3 ganger prisen for en SSD disk. Alle macbookene har intel hd graphics 4000 MBP 15 har dedikert GPU slik som min. EDIT: Jeg har erfaring med alle 3 modellene jeg har nevnt og jeg driver med foto selv. Så jeg snakker av erfaring og ikke synsing. Jeg ville gått for MBP til trådsstarters bruk. Enten det er med retina eller ikke. Fargegjengivingen på skjermen er viktig når han redigerer bilder/film. Jeg klarer meg selv uten "retina" på min MBP, men ser helt klart fordelen på faren min sin maskin. Kjøper jeg ny laptop blir det retina uten tvil! SSD er ikke noe han må kjøpe med en gang. Det er bare å bytte når han føler trangen for et raskere system. Endret 18. november 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Mulig jeg tar feil men det er en grunn til at man gjerne spesifiserer hva man skal bruke pcen sin til. Foto/video redigering krever stort sett minne og en god multithreading cpu (?) Spill yter gjerne godt av et solid skjermkort da det kan kjøre en del beregninger mye mer effektivt enn det cpu kan. (Ikke ta dette for god fisk, dette kommer fra en som er middels interesert i teknologi) Poenget er at det blir feil å si hva som er "langt mer ressurskrevende". Med det sagt, trådstarter burde absolutt vurdere noe annet enn Mac dersom han vil ha mest mulig ytelse for pengene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Jeg bestilte nettopp en MBPR 15" for å drive med bilderedigering, oppgradert til 16GB med RAM. Jeg ser for meg at retina skjermen kommer til å utgjøre en stor forsjell på den fronten. Du må huske at du antakelig skal beholde den noen år også, selv om de nyeste Air maskinene slett ikke er værst de heller. Men så koster Pro versjonen nesten det dobbelte også, det er jo helt klart en faktor.. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Mulig jeg tar feil men det er en grunn til at man gjerne spesifiserer hva man skal bruke pcen sin til. Foto/video redigering krever stort sett minne og en god multithreading cpu (?) Spill yter gjerne godt av et solid skjermkort da det kan kjøre en del beregninger mye mer effektivt enn det cpu kan. (Ikke ta dette for god fisk, dette kommer fra en som er middels interesert i teknologi) Poenget er at det blir feil å si hva som er "langt mer ressurskrevende". Med det sagt, trådstarter burde absolutt vurdere noe annet enn Mac dersom han vil ha mest mulig ytelse for pengene. Med ressurskrevende så siktet jeg til CPU kraft. Det krever også mer RAM. Spill krever skjermkort, det gjør i utgangspunktet ikke foto/videoredigering (med unntak av programmer som kan bruke GPUen til aksellerering). i7 er absolutt å foretrekke, ja. Macbook Pro er mye brukt av fotografer fordi ytelsen holder godt nok til feltarbeid og photosessions. Samtidig som skjermen er veldig god. Det gjør at man kan gjøre redigeringen på stedet. Selv har jeg foto som hobby og bruker stort sett min Macbook pro til redigering av bilder. Det går nokså bra helt til jeg endrer farger, lys og skarper opp på flere bilder samtidig. Da sliter den stakkars maskinen min. Broren min har som sagt MBA og han vurderer nå å kjøpe MBP fordi hans sliter med videoredigering (GoPro materiale). Photoshop fungerer absolutt på MBA og, men det er for meg et irritasjonsmoment. Ting går tregere og skjermen er for dårlig. Endret 18. november 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Jeg er strålende fornøyd med min MBA. Ikke et negativt ord å si om den. Men alt til sitt bruk. Jeg har en 27" iMac til fotoredigering etc, med en Windows-partisjon til spill. En Retina MBP vil være en langt bedre allround-maskin, men den koster jo fort dobbelt så mye som en MBA om du skal ha den med separat skjermkort etc. I gamle dager kjøpte jeg "mursteinsbærbare", monstere som kunne erstatte en skrivebordsmaskin. Men de kostet skjorta. I dag foretrekker jeg å ha en desktop og en bærbar. Da kan den bærbare være veldig bærbar, og i sum blir det ikke nødvendigvis så mye dyrere. Nå har ikke TS sagt noe om budsjett, så da er det litt vanskeligere å råde ham. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå