Argai Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Har fått adressert reklame fra Viasat på tross av min reservasjon. Jeg var kunde hos dem tidligere, men er over et år siden. Da jeg sa opp mitt kundeforhold med dem glemte jeg å sende inn kortet som står i dekoderen innen 30 dager etter oppsigelse eller hva det var. Jeg fikk dermed kr 1000 i gebyr pga. av dette. Blir derfor rimelig provosert når de nå bryter reglene og sender meg adressert reklame som jeg er reservert mot. Har tenkt å ringe dem og klage på dette og be om kompensasjon for Viasats brudd på loven ettersom jeg måtte betale for mitt brudd. Vet at jeg kan klage til Forbrukerombudet, men hva blir straffen for Viasat dersom Forbrukerombudet tar klagen til følge? Er det verre for dem enn at jeg ber om kompensasjon? Kan jeg true med dette eller har det ingenting å si for Viasat? Må ha noe å slå i bordet med her. Noen som har noen erfaringer med dette? Håper noen tar seg tid til å få ut litt aggresjon sammen med meg Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Du er altså reservert mot uadressert reklame, å klager på at du får adressert reklame? 1 Lenke til kommentar
Argai Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Du er altså reservert mot uadressert reklame, å klager på at du får adressert reklame? Fader, feil i overskriften. Kan en moderator endre til "Adressert reklame på tross av reservasjon"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Du må ta kontakt med Viasat og si at du ikke vil ha noen brev fra de. Der er ikke mulig å reservere deg mot adresserte sendinger. Posten kan ikke vite om brev til deg er reklame eller ikke... Selv ringte jeg Viasat og sa at jeg ikke ville ha noen som helst fra dem, og jeg har ikke fått noe etter det. Lenke til kommentar
Argai Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Du må ta kontakt med Viasat og si at du ikke vil ha noen brev fra de. Der er ikke mulig å reservere deg mot adresserte sendinger. Posten kan ikke vite om brev til deg er reklame eller ikke... Selv ringte jeg Viasat og sa at jeg ikke ville ha noen som helst fra dem, og jeg har ikke fått noe etter det. Man kan reservere seg for adressert reklame jo: https://w2.brreg.no/reservasjon/index.jsp 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Gjelder direkte markedsføring. Du er en tidligere kunde og dermed kan Viasat sende deg alt det de vil. Lenke til kommentar
Argai Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Gjelder direkte markedsføring. Du er en tidligere kunde og dermed kan Viasat sende deg alt det de vil. Brønnøysundregistrene sier dette: "En reservasjon vil ikke forhindre markedsundersøkelser eller henvendelser fra bedrifter du har et eksisterende kundeforhold til" Jeg har jo ikke et eksisterende kundeforhold med dem. Jeg har jo sagt opp. Eller misforstår jeg noe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Juridisk sett har du et eksisterende forhold. Din status hos dem er tidligere kunde. Her kan du lese at slik klage taes ikke til følge. http://www.forbrukerombudet.no/2012/02/11042109.0 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Juridisk sett har du et eksisterende forhold. Din status hos dem er tidligere kunde. Du må mer enn gjerne komme med en kilde eller to. At enkeltstående saker som denne ikke følges opp av Forbrukerombudet er jo kjent, men det betyr ikke at praksisen er lovlig. Klager mange nok, så tar de tak i det. Jeg har selv som praksis å klage på både tilsendt reklame og telefonsalg fra selskaper som ikke har meg som kunde, og jeg har opplevd å få tilbakemelding med informasjon om beløpet selskapet må punge ut. Og det har vært betydelige summer. Endret 18. november 2012 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Gidder ikke. Det er da selvforklarende at han er tidligere kunde. Han får jo adressert post. Den adressen har jo Viasat fått tak i på lovlig måte og de fortsetter å bruke den på en lovlig måte. Så om jeg tar feil eller ikke, så har jeg fortalt hva jeg måtte gjøre for å slippe brev fra Viasat. Å ikke høre på erfarne folk er et valg han er i sin fulle rett til å gjøre... Lenke til kommentar
Argai Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Jeg mener vel også at de ikke har meg som kunde ettersom jeg har sagt opp kundeforholdet mitt. Jeg skal vel ikke behøve å gjøre noe ekstra for ikke å få informasjon fra dem etter å ha sagt opp? Ellers var vel den saken KimKarne viste til omtrent det jeg hadde forventet meg. Så det eneste jeg får ut av det er nok bortkastet energi og evt. bortkastede penger på å ringe Viasat kundeservice. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Man kan imidlertid ta kontakt med selskap man har hatt et tidligere kundeforhold til, og be om å bli fjernet fra adresselisten for utsendelser av reklame. Jeg har gjort det med et par selskap, og har ikke hørt noe fra de senere. Men inntil man gjør det, er de i sin fulle rett til å sende reklame, og kan til og med ringe for å gi deg et godt tilbud selv om du er registrert mot telefonsalg. Lenke til kommentar
Argai Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Ser ut som jeg ikke kan kreve annet enn at de fjerner meg fra deres kontaktregister da med andre ord. Takk for alle svar Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 (endret) Der er ikke mulig å reservere deg mot adresserte sendinger. Feil. Markedsføringsloven § 12. og § 13. gir deg rett til å reservere deg mot adressert reklame i det sentrale reservasjonsregisteret. Markedsføringsloven § 13. gir deg videre rett til å reservere deg mot adressert reklame i eksisterende kundeforhold direkte hos den næringsdrivende man har et eksisterende kundeforhold til. Gjelder direkte markedsføring. Du er en tidligere kunde og dermed kan Viasat sende deg alt det de vil. Feil, ref. Markedsføringsloven, forarbeidet til Markedsføringsloven og Forbrukerombudets tolkning som jeg siterer nedenfor. Juridisk sett har du et eksisterende forhold. Din status hos dem er tidligere kunde. Her kan du lese at slik klage taes ikke til følge. http://www.forbruker...2/02/11042109.0 Juridisk sett tar du fullstendig feil, ref. Markedsføringsloven, forarbeidet til Markedsføringsloven og Forbrukerombudets tolkning som jeg siterer nedenfor. I tillegg leser du ikke vedtak du bruker som sanhetsvitne: "Saken gjelder klage fra N.N. på Forbrukerombudets nedprioritering av klage på levering av adressert reklame fra Brilleland, til tross for reservasjon i Reservasjonsregisteret og reservasjon direkte hos den næringsdrivende. [...] Forbrukerombudet fant ikke å kunne ta saken opp til realitetsbehandling. Det ble i e-post av 19.12.2011 vist til prioriteringshensyn. [...] For øvrig har Brilleland informert om at de nå har slettet Ingvaldsen fra sine lister, samt tatt inn muligheten til å reservere seg direkte hos dem i sine markedsføringshenvendelser til forbrukere." Som du ser har ikke Forbrukerombudet realitetsbehandlet saken, det betyr på godt norsk at Forbrukerombudet og Markedsrådet verken har sagt at Brilleland har brutt eller overholdt markedsføringsloven. Gidder ikke. Det er da selvforklarende at han er tidligere kunde. Han får jo adressert post. Den adressen har jo Viasat fått tak i på lovlig måte og de fortsetter å bruke den på en lovlig måte. Så om jeg tar feil eller ikke, så har jeg fortalt hva jeg måtte gjøre for å slippe brev fra Viasat. Å ikke høre på erfarne folk er et valg han er i sin fulle rett til å gjøre... Feil, det er selvforklarende at et "eksisterende kundeforhold" må våre "eksisterende" og ikke avsluttet, ref. Markedsføringsloven, forarbeidet til Markedsføringsloven og Forbrukerombudets tolkning som jeg siterer nedenfor. Man kan imidlertid ta kontakt med selskap man har hatt et tidligere kundeforhold til, og be om å bli fjernet fra adresselisten for utsendelser av reklame. Jeg har gjort det med et par selskap, og har ikke hørt noe fra de senere. Men inntil man gjør det, er de i sin fulle rett til å sende reklame, og kan til og med ringe for å gi deg et godt tilbud selv om du er registrert mot telefonsalg. Feil, ref. Markedsføringsloven, forarbeidet til Markedsføringsloven og Forbrukerombudets tolkning som jeg siterer nedenfor. Markedsføringsloven sier: "§ 13. Virkninger av reservasjon I næringsvirksomhet er det forbudt å rette markedsføring ved telefon eller adressert post til fysiske personer som har reservert seg mot dette i Reservasjonsregisteret eller hos den næringsdrivende. Første ledd er ikke til hinder for at den som har reservert seg, utrykkelig1 kan anmode næringsdrivende eller organisasjoner om å bli kontaktet til tross for reservasjonen. Reservasjon i Reservasjonsregisteret gjelder ikke markedsføring ved telefon eller adressert post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens kontaktopplysninger i forbindelse med salg. Markedsføringen kan i så fall bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når navn, adresse og telefonnummer samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser." Forarbeidet til Markedsføringsloven sier: "Spørsmålet er kva som elles skal til for at det ligg føre eit "eksisterende kundeforhold". Etter ordlyden i direktivet gjeld unntaket for "...salg av et produkt eller en tjeneste...". Eintallsforma taler for at ein vanskeleg kan seie at eingongskjøp generelt fell utanfor. Å nytte omgrepet "løpende kundeforhold", med same meiningsinnhald som Datatilsynets tolkning av unntaksregelen i personopplysningsloven § 26, vil etter departementets meining gi unntaket eit snevrare bruksområde enn direktivet gir høve til. Dersom det på den andre sida eksisterer eit "løpende kundeforhold" etter Datatilsynets tolkning, til dømes ved abonnement, medlemskap og serviceavtaler, så er dette også å sjå som "eksisterende kundeforhold" etter forslaget her. Departementet ser at direktivet er uklart når det gjeld kva krav ein kan stille til kundeforholdet før unntaket kjem i bruk. Departementet er likevel einig med høringsinstansane som meiner at kva som helst eingongskjøp ikkje utan videre er nok til at det eksisterer eit kundeforhold. Det bør i det minste objektivt sett framstå som naturleg at det framleis er kontakt mellom seljaren og kjøparen. Ved kjøp av ein enkelt billig forbruksartikkel er det sjeldan tilfelle. Ved kjøp av ei kapitalvare, til dømes ein bil, er det meir naturleg med kundeoppfølging. Som Advokatforeningen peiker på, er også tidsaspektet eit relevant moment. Seljaren bør vende seg til kjøparen med marknadsføring i rimeleg tid etter kjøpet, alt etter kva slags kjøp det er, elles er kundeforholdet å sjå på som avslutta." Underforstått fra siste setning: Ett avsluttet kundeforhold (abonnement) eller et eller flere enkeltkjøp er ikke "et eksisterende kundeforhold". Forbrukerombudet sier: "Eit eksisterande kundeforhold er for det første eit kundeforhold som framleis eksisterar - som altså ikkje er avslutta. I tillegg er det ikkje etablert eit kundeforhold ved enkeltkjøp av billige forbruksvarer, eller fleire slike sporadiske kjøp. Dersom det ikkje er naturleg med ein viss kommunikasjon mellom partane etter kjøpet, vil det heller ikkje vere etablert eit kundeforhold." Ref: http://www.forbruker...9/11/11040145.0 Endret 19. november 2012 av what_no2000 6 Lenke til kommentar
Argai Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 Oi, litt av et svar what_no2000 Kanskje jeg skal ringe og bruke litt kjeft på dem likevel Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Juridisk sett har du et eksisterende forhold. Din status hos dem er tidligere kunde. Her kan du lese at slik klage taes ikke til følge. http://www.forbruker...2/02/11042109.0 Å kom igjen. Dette forumet handler om forbrukerrett, ikke forbruker-svada eller forbruker-synsing. Har du lest klagen der overhodet? Det klages på at forbrukerombudet ikke har behandlet klagen. Det klages altså over saksbehandling. Markedsrådet vedtak er at forbrukerombudet ikke kan tvinges til å behandle (prioritere) klagen, den sier ingenting om det denne tråden handler om. Det skal ikke behøves å referere til noen lover eller forarbeider her, men ser at what_no har gjort det. Det er helt klart at det i ordlyden "eksisterende kundeforhold" ligger en forutsetning om at kundeforhold kan oppstå og avsluttes. Bordet fanger ikke, og dersom du har gjort det klart at du ønsker å avslutte ditt kundeforhold til en leverandør, og andre avtalerettslige momenter ikke nekter deg dette (F. eks. bindingstid som ikke kan gjøres opp med engangsbeløp/ikke er gjort opp, så har du ikke lengre et eksisterende kundeforhold. Du kan godt komme med "råd fra erfarne folk", men du må skille snørr fra bart - hva markedsførere faktisk gjør, og hvordan man får dem til å slutte, er ikke det samme som hva markedsførere har lov til å gjøre. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå