LonelyMan Skrevet 20. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2013 Når jeg nevner quicksort, så er det ikke nytteverdien av metoden som spiller en rolle for å se hvor effektivt språket fungerer. Men om en setter sammen noe makkverk for å se hva språket klarer å få til per klient. Jeg vet ikke med dere, men hvor fort en side laster har betydning for meg og om makkverket sliter eller bidrar til å strekke serverens ressurser til tynne tråder, er mer relevant for meg enn hvor viktig en quicksort metode er. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Når jeg nevner quicksort, så er det ikke nytteverdien av metoden som spiller en rolle for å se hvor effektivt språket fungerer. Men om en setter sammen noe makkverk for å se hva språket klarer å få til per klient. Jeg vet ikke med dere, men hvor fort en side laster har betydning for meg og om makkverket sliter eller bidrar til å strekke serverens ressurser til tynne tråder, er mer relevant for meg enn hvor viktig en quicksort metode er. Jeg er helt for å bruke en effektiv run-time, men ved å skrive en quicksort implementasjon får du 0.01% oversikt over fordeler og ulemper med språk og run-time. Endret 21. januar 2013 av GeirGrusom Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Jeg vet ikke hvilke språk du snakker om når du sier "fordeler og ulemper med språk og run-time", men hva angår php som er et tolket språk, så må interpreteren produsere en viss form for effektivitet, og da kan den måles gjennom å kjøre en bit kode, uansett hva koden er så får man en smakebit på hva den klarer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Jeg vet ikke hvilke språk du snakker om når du sier "fordeler og ulemper med språk og run-time", men hva angår php som er et tolket språk, så må interpreteren produsere en viss form for effektivitet, og da kan den måles gjennom å kjøre en bit kode, uansett hva koden er så får man en smakebit på hva den klarer. Du får en smakebit på noe som neppe ville vært et forsvarspunkt for en run-time. Man må hele tiden holde en balanse mellom hastighet og hvor effektiv man er som programmerer. Å bare fokusere på hastighet vil ikke være en god idé. Nå er jeg temmelig stor motstander av PHP, men at det går for tregt er et relativt svakt argument ettersom dette må vurderes i forhold til kravspesifikasjonen og testing. Endret 21. januar 2013 av GeirGrusom Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Nå har det seg slik at internett er en veldig sammensatt bunte med protokoller og brukergrensesnitt, det ene kan være potent, men i sum kan alt bidra til å ikke være så veldig potent på tvers av en kravspesifikasjon, men at man bare må forholde seg til det fordi konkurrenten heller ikke bidrar til å bedre verden. Tjenestetilbydere tilbyr mange forskjellige løsninger og der er ingen kravspesifikasjon med internett tjenester, der er kun gjennomsnitt i hvilke tjenester som brukes. Om der er få løsninger på markedet så må en forholde seg til det som er uansett om der var en kravspesifikasjon. Kravspesifikasjoner dikterer ikke hvilken teknologi som er tilgjengelig. Endret 21. januar 2013 av LonelyMan Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Nå har det seg slik at internett er en veldig sammensatt bunte med protokoller og brukergrensesnitt, det ene kan være potent, men i sum kan alt bidra til å ikke være så veldig potent på tvers av en kravspesifikasjon, men at man bare må forholde seg til det fordi konkurrenten heller ikke bidrar til å bedre verden. Tjenestetilbydere tilbyr mange forskjellige løsninger og der er ingen kravspesifikasjon med internett tjenester, der er kun gjennomsnitt i hvilke tjenester som brukes. Om der er få løsninger på markedet så må en forholde seg til det som er uansett om der var en kravspesifikasjon. Kravspesifikasjoner dikterer ikke hvilken teknologi som er tilgjengelig. Du får en oppgave som skal løses, og med den følger det med en kravspesifikasjon. Det kan godt hende denne krever for eksempel at tjenesten må svare innen x antall millisekunder. Hva som måtte være av protokoller er irrelevant, ettersom det eneste kravet DU har er at koden må fullføre på en gitt tid. Du velger verktøy utifra kravspesifikasjonen, ikke utifra en antagelse om at det er et krav at koden må være så rask som mulig. Dersom kravet er at en gitt tjeneste må svare på under 15 millisekunder eksempelvis, så kan dette gi deg masse rom til å benytte språk og plattformer som gir deg andre goder som gjør at du kan bli raskere ferdig med oppgaven, og gi et bedre sluttprodukt rett og slett fordi du får tid til å skrive skikkelige unit-tester grunnet at du kan velge en plattform med et velfungerende testverktøy. Man kan spare en masse utviklingstid ved å kunne generere kode i run-time på en sikker og enkel måte, eksempelvis for automatisk logging. Det er ikke noen god idé å gå til et ekstremt ytterpunkt hverken den ene eller andre veien. Det er et hav av utvuklingsverktøy, språk og plattformer. Velg med omhu. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Om du har X i kravspesifikasjon hvor X er lavt nok for deg så er det godt nok for deg, men om du plutselig skulle falle innenfor en gruppe som har veldig høy kravspesifikasjon så blir det plutselig mer relevant. Der er ikke bare Per på en server, der er Jarle også. Når det gjelder serverens kapasitet så får de den kjøretiden de betaler for. Serverens kapasitet kjører fortere ut om de bruker noe som ikke fungerer optimalt, og da blir det dyrere for kundene også. Det er ikke slik at om du har en lav kravspesifikasjon at det blir billig for deg, det er om Jarle (som er på samme server som deg) har en høy kravspesifikasjon, som bidrar til å presse prisene opp og da er din personlige kravspesifikasjon irrelevant. Endret 21. januar 2013 av LonelyMan Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Der er ikke bare Per på en server, der er Jarle også. Når det gjelder serverens kapasitet så får de den kjøretiden de betaler for. Serverens kapasitet kjører fortere ut om de bruker noe som ikke fungerer optimalt, og da blir det dyrere for kundene også. Det er ikke slik at om du har en lav kravspesifikasjon at det blir billig for deg, det er om Jarle (som er på samme server som deg) har en høy kravspesifikasjon, som bidrar til å presse prisene opp og da er din personlige kravspesifikasjon irrelevant. Først og fremst, er ikke diskusjonen blitt veldig off-topic i forhold til emnet? Nå, til ditt innlegg. Hvordan har du tenkt å måle hvor mye kapasitet "Per" og "Jarle" bruker, slik at du kan prise i forhold til det? Gi gjerne praktiske eksempler på verktøy og / eller metoder. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Per og Jarle er ikke besøkende, de er kunder av tjenestetilbyderen. Du behøver ikke måle det, hver av disse blir tildelt en kjøretid på serveren som aldri kan overstiges. Og det fins ingen mal på prising, det er individuelt fra bedrift til bedrift da de benytter seg av forskjellige løsninger har de også forskjellige prisinger og forutsetninger. Ang. off topic spørsmålet ditt, da må du ikke delta i den. Endret 21. januar 2013 av LonelyMan Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Lastbalansering og virtuelle maskiner. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Ja? det er en fin ting, og det er ikke en funksjon for å begrense eller kontrollere ressurser til en kunde, men en funksjon for å konsolidere ressursene, det har ingenting med kvotesystem å gjøre. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Ja? det er en fin ting, og det er ikke en funksjon for å begrense eller kontrollere ressurser til en kunde, men en funksjon for å konsolidere ressursene, det har ingenting med kvotesystem å gjøre. Hva snakker du om? Lastbalansering eller virtuelle maskiner? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Lastbalansering selvfølgelig, det er en funksjon for å konsolidere ressurser, ikke for å kontrollere ressurser. Det er en veldig fin forskjell. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Lastbalansering selvfølgelig, det er en funksjon for å konsolidere ressurser, ikke for å kontrollere ressurser. Det er en veldig fin forskjell. Hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Det er litt vanskelig for meg å si da innlegget ditt bare inneholdt 3 ord, ingen påstander der "Lastbalansering og virtuelle maskiner." var det du skrev, gudene må vite hva du mener. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Per og Jarle er ikke besøkende, de er kunder av tjenestetilbyderen. Jeg har da heller aldri påstått at de var besøkende. :-) Du behøver ikke måle det, hver av disse blir tildelt en kjøretid på serveren som aldri kan overstiges. Ok. Hvordan tildeler du en "kjøretid som aldri kan overstiges" til en gitt kunde? Gi gjerne konkrete eksempler eller forslag til løsning. Og det fins ingen mal på prising, det er individuelt fra bedrift til bedrift da de benytter seg av forskjellige løsninger har de også forskjellige prisinger og forutsetninger. Greit nok, jeg er med på den. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2013 Hald diskusjonen til emnet er de greie. Andre diskusjonar om forskjellige språk kan tas i andre trådar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå