Gå til innhold

EK-operatør og BSES.

kstyle

Anbefalte innlegg

Hei.

Dimmiterte fra førstegangstjenesten for en tid tilbake, der hadde jeg lederansvar i kavalerieskadronen i PBN som vernepliktig. Allerede etter noen måneder borte fra forsvaret merket jeg at jeg begynte å savne det. Tjenesten, samholdet og alt det flotte med forsvaret bare forsvant foran nesa mi, før jeg visste ordet av det. Hadde egentlig ikke trodd at jeg kom til å savne det så mye som jeg gjør, da jeg har en god jobb og et bra liv sivilt og.

Nå har det seg slik at jeg ser etter muligheter for å komme meg tilbake til det jeg savner og har derfor tenkt på litt forskjellige løsninger. Jeg tenker som så at hvis jeg sørger for å komme meg inn igjen, så vil det med veldig høy sannsynlighet bli karriere ut av det. Litt sent å skulle dra inn igjen nå, for så å returnere til det sivile livet.

Det jeg har aller mest lyst til er å gå Befalsskolen for etterretning og språk (BSES), men det som stopper meg per nå er at jeg, for det første, ikke har generell studiekompetanse og for det andre mest sannsynlig ikke har gode nok karakterer til å komme inn uansett. Mulighetene her er å ta opp de to fagene jeg mangler og få studiekompetanse. Spørsmålet er da; hvor høyt snitt er det på søkerne?

Andre alternativ er å søke EK-Operatør i EBN. Virker som en veldig spennende og allsidig tjeneste, og noe jeg kunne likt godt. Har også fått inntrykk av at det ikke er ekstremt vanskelig å komme inn på dette.

I forbindelse med disse tanker, så er egentlig spørsmålene mine som følger:

1. Hva er karaktersnittet for å komme seg inn på BSES?

2. Er opptaket til BSES annerledes enn til BS?

3. Hva slags tjeneste vektlegger EK-operatører?

4. Er det opptak/tester e.l. for å komme inn som EK-operatør?

Er også åpen for andre forslag til tjeneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ganske høyt etter hva jeg har hørt, du bør nok over 45 stp. u. tilegg.

2. Antageligvis litt, BS er stort, mange soldater per år, mens BSES er lagt opp til karrieresoldater, med de forskjeller det medfører.

3. En EK-operatør bruker nok mye tid på å lære mer, og det er nok ikke uvanlig at "variert tjeneste" leses bistasd til FLO IKT og ING-kursene.

4. Ja, samme krav som BS tror jeg, i tilegg til intervju etc. akkurat som en sivil ansettelsesprosess. Du bør ha fagbrev eller relevant batchelorgrad for å bli EK-operatør.

Lenke til kommentar

Angående svar på spørsmål 4, så forstod jeg det slik at det kan være en fordel å ha formell kompetanse, men at det strengt talt ikke er nødvendig. Er dette litt for å gi alle håp om at det går an å søke seg inn, men at det usannsynlig at de ansetter noen som ikke har formell kompetanse og heller ikke driver med programmering på fritiden?

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg var på BSES-opptak, men jeg hadde rett under 50 studiepoeng og var blant de dårligste. Igjen med forbehold om at de har endret ting hadde BSES-opptak det samme som vanlig BS-opptak pluss en hel del til, blant annet iq-tester, test i norsk gramatikk og intervju av lærere, offiserer og psykolog.

De har endret Ek-tjenesten for mye siden jeg var der til at jeg har noe vettugt å bidra med til det, så det kommenterer jeg ikke. Men EK er kult, det kan jeg bekrefte.

Edit: Det er kanskje unødvendig å presisere, men du må selvfølgelig kunne SH-klareres til begge deler.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Okei. BSES er med andre ord litt uaktuelt for øyeblikket. Må i såfall gå om videregående og det er jeg ikke direkte motivert til.

Får vel prøve å søke EK-operatør da, så får vi se hvordan det går. Om ikke så er vel alternativene for å komme seg i tjeneste TMBN e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...