Jurgmeister Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Min pc fryser fra tid til annen. Ingen blåskjermer, men bildet fryser altså. USB'en er mulig problem, plutselig faller musa ut. Systemet fungerer fortsatt (tastatur osv), men musa lar seg ikke koble til, heller ikke ved annen port. Annen mus lar seg tilkobles og lyser, men fungerer ikke. Systemet må rebootes. Så er alt i orden. Skjedde nylig i dvale, men skjer stort sett når som helst, men aldri i spill eller video. Gjerne når jeg går i fra pcn og kommer tilbake, selv før dvalemodus osv. Da sto HDD read/write lyset på og var fast. Dette blinker jo ellers. Ingenting kan røres, kun en reboot fikser problemet. Har koblet pcn fra hverandre og sammen igjen i dag, tatt ut støv og renset deler. Oppdaterte i dag Firmware på SSD, håper dette hjelper. Systemet har vært formatert og reinnstalert uten forbedring. USB som kortslutter? Gir for mye strøm? Spesifikasjoner: Win7 64bit. SSD: Corsair GT 3 120GB (nå oppdatert fw) HK: Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3. (oppdatert bios f8) CPU:Intel® Core i7-2600K Processor Socket-LGA1155 Minne:Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin ATI 6970 x 1 Silver Power 850w Corsair Carbide 400r + Haug med systemvifter Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Mistenker at dette kan ha noe med strømkretsene på hovedkortet å gjøre. Har du vært nøye og forsiktig når du monterte pcen? Om du feks har ripet hovedkortet ved montering av cpu eller skruene i kabinettet så kan man oppleve ymse problemer. Løse Mosfets / Caps kan også være en årsak, så lurt å ta en titt på disse. En ustabil PSU kan også forårsake rare problemer, siden dette ikke skjer mens du spiller så er det tydelig at det er noe som gjør at dette skjer ved lav belastning , kan være som sagt "ripple" / ustabil spenning fra hk eller psu. Andre ting som kan spille inn er selvsagt minnet og SSD'en, uansett så hadde jeg gjort følgende : *Kjørt en minnetest (Memtest86 ved oppstart). *Oppdatert Bios på hovedkortet (kjør da på stock hastighet om du har overklokket). *Fjernet overflødig programvare og sett på om det hjelper. Noen ganger oppstår problemene pga software fra feks eldre mus og tastatur sammen med nye enheter. Lenke til kommentar
Jurgmeister Skrevet 18. november 2012 Forfatter Del Skrevet 18. november 2012 Jeg har vært forsiktig med å montere hk og cpu, satt opp forsåvidt m/COOLER MASTER Hyper 212 p&p. Vet ikke om denne typen vifte er mer utsatt for å lage krøll da den har bakplate. Gikk over festene under hovedkortet i sta, de så fine ut, har heller ikke sett løse mosfets. Kjører memtest86 når jeg finner en tom cd Stock hastighet og default settings som selvfølge. Logitechen som detter ut har begynt å bli noen år, uten at den ser slitt ut. Skal se om jeg finner en å bruke ved siden av. Takk for svar Malvado! mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå