Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Problemer med altibox og hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker å forklare problemene vi har med nettet her jeg bor, men det er litt vanskelig da jeg ikke helt forstår dem selv. Jeg håper at noen kan gjenkjenne problemet om jeg forklarer symptomene:

Nettet er generelt ustabilt - nettsider må til tider oppdateres flere ganger for å lastes inn, streaming av video (YouTube) stopper buffering tilsynelatende tilfeldig, det er store problemer med, og til tider umulig å koble seg til servere i Battlefield 3 og andre spill. Jeg merker forøvrig at jeg ikke klarer å laste ned bilder fra gravatar, f.eks. min avatar her. Noen ganger går det ikke an å logge på IM og VOIP klienter (Raptr, Mumble, Skype).

På tross av alt dette, er ping'en generelt lav, og nedlastingshastigheten god.

Oppsettet

Jeg er kunen bruker bruker av mange i hele huset. Oppsettet som det er nå ble installert da vi fikk Fiber/Altibox fra NTE for litt over en uke siden.

Hjemmesentralen (Zyxel P2812) er koblet i en switch (Netgear FS605v3) som igjen er kablet til tre ulike routere i huset. I min etasje er det en Belkin N1. Jeg vil anta at disse routerne er oppsatt som aksesspunkt, da min gateway er hjemmesentralen (192.168.10.1), men jeg har ikke klart å komme meg til IPen/menyen til noen av disse routerne. Kun montøren som var her vet hvordan ting er satt opp, husvert er helt blank på området. Men dette oppsettet kan være irrelevant, da jeg i dag forsøkte å koble Belkin routeren direkte på hjemmesentralen, uten at det bedret situasjonen.

Så er det noen som har ideer? Neon spørsmål? Jeg kommer til å ringe NTE en av de førstkommende dagene, men jeg er usikker på hvor hjelpsom de kan være når problemet er så vanskelig å forklare.

Endret av Overlord Yuri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har altibox gjennom malvik fibernett.

Nettet er generelt ustabilt - nettsider må til tider oppdateres flere ganger for å lastes inn —samme her

streaming av video (YouTube) stopper buffering tilsynelatende tilfeldig —samme her

På tross av alt dette, er ping'en generelt lav, og nedlastingshastigheten god.

— samme her

I dag har det også vært store problemer med å nå flere nettsider hosted i utlandet. Problemene overfor har vært der hele tida da.

Endret av dabear
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes opplegget så merklig ut, og det kan hende at det er en eller annen adressekonflikt i dette oppsettet. Denne Zyxel- routeren kan kun administreres over nett og innstillingsmulighetene er meget små. Dessuten er heller ikke wlan- delen up to date.

Mitt forslag er at man setter Zyxelen i bridge- modus (må ringe inn for å kunne aktivere dette) og benytter seg av en router som man har full kontroll over selv.

Kjøper man en router som koster litt penger og har en god wlan- dekning, er det absolutt ikke behov for hele 3 stk. i et vanlig hus. Event. kan man sette opp switcher hvis man ønsker kablet nett.

For å oppsummere så er mitt forslag slik:

Zyxel (i bridgemodus) -> En av routerene (som dere har full kontroll- og innstillingskontroll over)-> ønsker man kablet så benytter man de som ligger der i dag, eneste en får switch istedetfor.

Når det er sagt så skal Altibox ha ahtt problemer, dog har ikke jeg opplevd disse.

P.S ALtibox vil nok ikke drive support for utstyr som ikke er kjøpt hos dem.

Endret av KVTL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har alle dere samme router og kjører på trådløs nett og ikke ethernet? ;P Tror ikke DNS serverne til Altibox skal ha problemer med mindre de har opplyst om dette på siden sin...

Vil anbefale å sende en feilmelding til altibox/klagemelding, pass på at de ikke tar betalt for å rette opp i en slik feil ;)http://www.altibox.n...at/kundeservice

Fant dette: https://www.facebook.com/Altibox

http://www.tv2.no/ny...ox-3892169.html

http://www.dinside.no/903480/altibox-nede

I natt ble det utført arbeid på sentralt utstyr i utlandet av leverandør. Dette førte til problemer med trafikk mot utlandet. Problemene med utenlandstrafikken er nå løst. Vi beklager igjen for ulempene dette har medført for våre kunder.

Vi har for tiden problemer med utenlandstrafikken, dvs problemer med tilgang til nettsider i utlandet. Teknisk jobber med saken.

MVH

Altibox

Endret av Vebb
Lenke til kommentar

Jeg opplever samme problemer som trådstarter, men jeg har koblet en switch til zyxel-en og kjører over kabel. Dette er problemer som har eksistert før de nåværende problemene med adresser i utlandet.

Nettsider er generelt trege, videostrømming stopper ofte og må bufre, mens ping og hastighet generelt er bra når jeg sjekker..

Skal teste med å sette zuxel-en i bridge og kjøre med egen boks.

Lenke til kommentar

Problemene nevnt over her er svært kjente for Altibox selv om de i utgangspunktet ikke vil innrømme det.

Løses enkelt ved å få satt P2812 i bridge mode.

Kontakt kundeservice og nevn "microdropp" på Zyxel P2812. Spør når den berømte oppdateringen som skal fixe dette kommer og be om kompensasjon/rabatt for å anskaffe egen router.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...