Contra Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Selv om maskinene kan finne hverandre (3stk i nett med hub), kommer jeg ikke på nett med andre enn serveren. Tror jeg ikke har fått til å sette opp riktig i TCP/IP konfigureringen. Noen som vet hvordan det skal gjøres? Har prøvd med å "internett share....." osv, men det fungerer ikke. Håper på svar! Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Du må fortelle litt mer i detalj hvordan du har satt det opp. Hvilken internett leverandør har du? Lenke til kommentar
Contra Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 Jeg har nextgentel. Fra routeren - inn i serveren. (her funker internett). TP videre inn i up-link i hub (motsatt tp eller hva det heter), fra hub til 2 maskiner. Maskinene finner hverandre, men internett funker ikke. Kjører w2k server og w2k på de andre. Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Du må bruke tvunnet TP-kabel(den gule som fulgte med routeren) fra modem/router til uplink porten på huben. Fra huben bruker du vanlig TP-kabel til maskinene. Det er alt du trenger å gjøre. Hvis du setter opp en webserver, må du passe på at den har IP-adresse 10.0.0.2 [ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-02-12 15:28 ] Lenke til kommentar
Contra Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 Kan hende jeg misforstår litt her, men det betyr at jeg kjører alt utenom serveren!? (Rett fra router til hub). Har ikke så mange IP adresser at jeg får satt opp en til hver maskin liksom. Ingen måte å få dette til å gå gjennom serveren på, og at den gir ut IP til de andre maskinene? Tenkte jeg skulle ha det: fra router - server - hub - de andre maskinene. De har kontakt på denne måten, men de øvrige maskinene kommer seg ikke på internett. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 hvorfor kobler du ikke bare fra router til hub til alle pc'ene? Om du skal via serveren må du sette opp ICS på serveren. Lenke til kommentar
Contra Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 tenkte først og fremst at jeg skulle slippe firewall på alle maskinene - bare la serveren ha det. Men greit nok, noen ide om hvordan jeg skal sette opp de andre maskinene mhht til ip. Kan jo ikke akkuratt sette opp den ipèn jeg har på alle maskinene... da krasjer det jo litt, og da kommer jeg meg jo ikke på nett på den måten heller. Husk at jeg har FAST IP da.... Begynner å bli dritt lei hele saken, får vel kutte det ut igjen. Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Stemmer Gateway på klientene og internetdelinga på serveren? Du kan godt bruke en vanlig kabel fra serveren og inn i hub'en på en av de vanlige portene. Uplink brukes mest for å knytte sammen to hub'er med vanlig TP kable. Har selv fast IP og her er min konfig på det : Server (ISA) med to nettkort. Ett med fast ip mot Internet (Den jeg fikk av ISP'n) og et med fast ip på lokal nettet (Har brukt en uoff adresse (192.168.1.1, Subnet : 255.255.255.0)) Serveren står også som DHCP med GateWay 192.168.1.1 + pluss DNS'ene til ISP'n i DHCP oppsettet. Klientene (1 WinME og 1 Win98) bruker DHCP. Slipper da og tenke på IP i lokalnettet da serveren styrer alt. Har brukt 192.168.1.20/200 som range for DHCP. Dette fungerer fint for meg ihvertfall. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Wotan på 2002-02-12 16:54 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Wotan på 2002-02-12 16:55 ] Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Om du har NGT er det jo bare å sette alle PC'ene til å bruke DHCP, altså automagiske tcp/ip og DNS-instillinger. Bare kople huben til routeren og alle pc'ene inn i hub'en. Lenke til kommentar
Contra Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 -------------------------------------------------------------------------------- Stemmer Gateway på klientene og internetdelinga på serveren? Du kan godt bruke en vanlig kabel fra serveren og inn i hub'en på en av de vanlige portene. Uplink brukes mest for å knytte sammen to hub'er med vanlig TP kable. ------------------------------- skal gateway på klientene være samme som på serveren? Subnetmask lik som serveren? LAN kortet på serveren er huket ut på "enable internett con...." Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Det er routeren som tildeler IP-adresser til maskinene dine. Den har innebygd DHCP. Routeren selv får tildelt en "offentlig" IP fra NextGenTel. Du kan også legge inn IP manuellt på maskinene. Du må da bruke adresser f.o.m 10.0.0.2 t.o.m 10.0.0.254 Subnetmask 255.255.255.0 Gateway 10.0.0.1 Gateway adressen er routerens adresse "innvendig" mot ditt nettverk. Eksempel: Serveren IP 10.0.0.2 Mask 255.255.255.0 Gateway 10.0.0.1 PC1 IP 10.0.0.3 Mask 255.255.255.0 Gateway 10.0.0.1 PC2 IP 10.0.0.4 Mask 255.255.255.0 Gateway 10.0.0.1 osv. Siden du har fast IP og antagelig vil sette opp en webserver må denne ha IP 10.0.0.2. Ellers så må du inn å konfigurere routeren. [ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-02-12 17:08 ] Lenke til kommentar
Contra Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 Om du har NGT er det jo bare å sette alle PC'ene til å bruke DHCP, altså automagiske tcp/ip og DNS-instillinger. Bare kople huben til routeren og alle pc'ene inn i hub'en ---------------------------------- Ja, så lenge du mottar en IP hver gang du starter opp ja, det er jeg klar over. Men jeg er avhengig av å sette opp IP-adresse, Subnet mask, gateway og DNS på maskinen. Jeg har FAST ip. Før jeg fikk dette var det ikke noe problem - alle maskinene kom på nett slik du skriver. Men nå er problemet - hva skal jeg skrive inn hos klientene. Serveren funker som bare det. Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Mener gateway på klientene skal være ip'n til nettkortet i serveren. Det som står koblet i Hub'n din, lokalnettet altså. Subnetmask er så vidt jeg har forstått for å segmentere ip nettverk. For å få Internet burde det egentlig ikke spille noen rolle hva det stod til. Men om du vil logge på serveren din så må den og klientene være i samme segment. Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Det sitter jeg og lurer på og :smile: Lenke til kommentar
Contra Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 hehe, nei gjør **** ikke det.... :smile: nå har jeg prøvd ALT dere har skrevet, sikkert bare en søppel-feil et eller annet sted. maskinene finner hverandre som bare det - når de i samme segment og sånnt, men internett er framtiden ser det ut til. Hyggelig med mange gode ideer ihvertfall.... prøver videre Lenke til kommentar
Contra Skrevet 12. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2002 hehe, nei gjør **** ikke det.... :smile: nå har jeg prøvd ALT dere har skrevet, sikkert bare en søppel-feil et eller annet sted. maskinene finner hverandre som bare det - når de i samme segment og sånnt, men internett er framtiden ser det ut til. Hyggelig med mange gode ideer ihvertfall.... prøver videre Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Ta kontakt med meg. Har samme oppsett som du, så det skulle ikke være noen problem å ordne dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå