jente91i Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Oppgavetekst: Dette er en fortsettelse på oppgave 3 om strukturer fra øving 9... I denne oppgaven skal vi lage en persondatabase. Det innebærer å lage en fil som inneholder strengrepresentasjoner av personstrukturen fra øving 9. a) Lag funksjonen "serialize_person(person)". Funksjonen tar inn en personstruktur og skal returnere en tekstrepresentasjon av strukturen. Tekststrengen skal være på følgende format: <navn>#<dato>#<nummer> Her separerer # tegnet de forskjellige feltene. Tips: Skriv funksjonen serialize_date(date) som returnerer tekststrengen <dag>.<måned>.<år>. b) Lag funksjonen "deserialize_person(person). Funksjonen tar inn en tekststreng lik den du lagde i forrige oppgave. Den skal returnere personstrukturen som er lagret i tekststrengen. Tips: Skriv funksjonen deserialize_date(date) som returnerer en datostruktur. For eksempel deserialize:_date("20.05.1990") gir struct ('day', 20, 'month', 5, 'year', 1990). Her er to funksjoner jeg lagde fra øving 9, som kanskje kan være til hjelp: function print_date(date) fprintf ('%02i.%02i.%i', date.Day, date.Month, date.Year) ; end function print_person(person) fprintf ('%s ', person.name) print_date(person.date_of_birth) fprintf('%i', person.phone) end Har prøvd frem og tilbake med disse deloppgavene, og kommet frem til en kode jeg ikke får til å fungere... Er derfor interessert i å se om dere har noen forslag til hvordan å løse oppgavene :-) Kan eventuelt legge ved det jeg har kommet frem til, hvis noen ønsker det. Takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå